Kajakkimelonta

Kajakkiin meneminen ja sieltä poistuminen on haasteellinen paikka kaikille aloitteleville melojille. Kajakkiin voi mennä niin laiturilta kuin rannasta, jos vaihtoehtoja on, kannattaa valita itselle sopivin. Laiturin vieressä olevaa kajakkia voi pitää tasapainossa melaa apuna käyttäen. Joissain melontapaikoissa on U-mallinen erikoislaituri, johon kajakki asettuu tukevasti. Rantalähdössä kajakki kannattaa vetää kunnolla rantaan. Keinonurmen tai maton avulla se onnistuu vaurioittamatta kajakin pohjaa. Tällöin tarvitaan avustaja työntämään kajakki veteen. Hiekkarannassa kajakkiin tai siitä pois siirtymistä auttaa vanerilevy, jonka muodostamalle tukevalle alustalle meloja voi astua.

Hyvä melonta-asento kannattaa etsiä kajakin ollessa kuivalla maalla. On tärkeää pitää huolta myös melonnan aikana, että asento pysyy hyvänä. Meloja ei välttämättä itse huomaa, kun hänen asentonsa muuttuu. Asentoa voi tukea eri tavoin, esimerkiksi vaahtomuovisella ”lötköpötköllä” voidaan tukea selkää ja jalkoja. Tukena käytettävien materiaalien tulee olla vettä hylkiviä. Asennon tukemisessa on otettava huomioon etteivät tuet vaikeuta kajakista poistumista mahdollisen kaatumisen sattuessa.

Melontaretkellä oman suorituksen lisäksi tulee seurata myös toisten jaksamista. Sairauteen liittyvä uupumus saattaa iskeä yllättävän nopeasti. Kaksikkokajakki on hyvä vaihtoehto varsinkin aloittelevalle melojalle. Tällöin toinen meloja voi hoitaa melomisen molempien puolesta toisen levätessä. Matkassa ohjaajalla on aina hinausköysi, jos joku ryhmäläisistä väsyy kesken retken. Reitti kannattaa suunnitella niin, että mahdollisia rantautumispaikkoja on tarvittaessa jaloitteluun ja pissalla käymiseen.

Mukaan melontaretkelle on hyvä varata ne samat asiat, jotka jokaisella melojalla olisi hyvä olla. Hyvä lisävaruste on ns. karkunaru, etenkin jos melasta kiinni pitäminen tuntuu haastavalta.

Melontaohjeet on tuotettu Novartiksen tuella.