Nuorten toiminta ja palvelut

Nuoret yhdessä
Neuroliitto jäsenyhdistyksineen järjestää paljon ohjelmaa, joihin nuoret ovat tervetulleita mukaan. Tälle sivulle on lisäksi nostettu esiin erityisesti nuorille suunnattuja palveluita ja toimintaa.

Neuvoja opiskeluun, työhön ja arkeen

Kursseilla tapaat muita nuoria

Neuroliitto järjestää kursseja eri puolilla Suomea MS-tautia tai harvinaista neurologista sairautta sairastaville. Osa kursseista on tarkoitettu alle 35-vuotiaille. Kurssit tarjoavat toiminnan ja tiedon lisäksi vertaistukea, mitä vain toinen nuori voi antaa. Sopeutumisvalmennuksen kurssit löydät täältä

MS-tautiin sairastumisen alkuvaiheessa kannattaa osallistua erikoissairaanhoidon tai yhdistyksen järjestämälle ensitietokurssille tai -päivään. Näistä saat monipuolista tietoa sairauteen liittyen. Kysy lisätietoa MS-hoitajaltasi tai kuntoutusohjaajaltasi.

Vertaistukijasta juttuseuraa

Sairauden myötä voit kohdata tilanteita, joissa kaipaat kuuntelijaa muista sairastavista. Myös perheenjäsenesi, seurustelukumppanisi tai ystäväsi saattavat kaivata tukea. Neuroliiton koulutettujen vertaistukijoiden kanssa voit jutella sähköpostitse tai puhelimitse. Vertaistukijoita on eri-ikäisiä, ja voit itse valita kenen vertaistukijamme kanssa keskustelet. Vertaistukijat löydät täältä.

Nuorten ryhmät ja Facebook

Paikallisten jäsenyhdistysten alla toimii erilaisia ryhmiä, joihin kannattaa tutustua yhdistysten nettisivuilla. Lisätietoa ryhmistä saat olemalla yhteydessä yhdistyksiin.

• Nuorten ryhmät ja vertaisryhmät
  • Vastasairastuneiden ryhmät
  • Suljetut Facebook-ryhmät

Jos paikallisessa yhdistyksessä ei vielä ole nuorten ryhmää, mutta sinua kiinnostaisi aloittaa tapaamiset, voit ottaa yhteyttä yhdistyksen vapaaehtoisvastaavaan, puheenjohtajaan tai sihteeriin.

Tapahtumia

Kytkentä-tapahtuma alle 35-vuotiaille

Neuroliitto järjestää Kytkentä-tapahtuman 18–35-vuotiaille MS-tautia ja harvinaista neurologista sairautta sairastaville sekä heidän läheisilleen. Edellisen kerran Kytkentä järjestettiin virtuaalisena 2021 ja läsnätapahtumina Turussa vuonna 2019 ja Tampereella vuonna 2014.

Tuetulta lomalta virtaa

Lomilla voit rentoutua, tavata muita samassa elämäntilanteessa olevia ja osallistua yhteiseen ohjattuun toimintaan. Lomien omavastuu on 20 € / vrk (alle 17 v. lapsilta ei omavastuuosuutta) ja niissä on täysihoito. Neuroliiton tuetut lomat löydät täältä.

Haluatko vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin?

Oletko alle 35-vuotias ja kiinnostunut vaikuttamaan yhteiskunnallisiin asioihin?
Neuroliitto etsii juuri nyt nuoria mukaan vaikuttajapaneelin. Paneelista saatavaa tietoa hyödynnetään Neuroliiton vaikuttamistoiminnassa. Osallistuminen edellyttää Neuroliiton jäsenyyttä sekä toimivaa sähköpostiosoitetta. Paneeli toimii verkkovälitteisesti, joten sen jäsenyys ei vaadi matkustamista. Ilmoittaudu vaikuttajapaneeliin. Lisätiedot: järjestösuunnittelija Ville Keskinen, ville.keskinen@neuroliitto.fi, p. 0400 976 740

Muuta mielenkiintoista