Nuorten toiminta ja palvelut

Nuoret yhdessä
Neuroliitto jäsenyhdistyksineen järjestää paljon ohjelmaa, joihin nuoret ovat tervetulleita mukaan. Tälle sivulle on lisäksi nostettu esiin erityisesti nuorille suunnattuja palveluita ja toimintaa.

Tapahtumia

Kytkentä 2019 -tapahtuma alle 35-vuotiaille

Neuroliitto järjestää 18–35-vuotiaille kaksipäiväisen Kytkentä-tapahtuman 28.–29.9. Turussa. Tapahtuma on tarkoitettu MS-tautia ja harvinaista neurologista sairautta sairastaville sekä heidän läheisilleen. Tapahtuman ohjelmassa on mm. asiantuntijaluentoja, keskusteluryhmiä ja tietotori. Kytkentä on järjestetty viimeksi Tampereella vuonna 2014. Ilmoittaudu tapahtumaan pian Neuroliiton tapahtumakalenterissa, sillä paikkoja on rajoitetusti! #kytkentä2019

Neuroliiton muut tapahtumat (liikuntaa, luentoja, teemailtoja) löydät tapahtumakalenterista.

Neuvoja opiskeluun, työhön ja arkeen

Kursseilla tapaat muita nuoria

Neuroliitto järjestää kursseja eri puolilla Suomea MS-tautia tai harvinaista neurologista sairautta sairastaville. Osa kursseista on tarkoitettu alle 35-vuotiaille. Kurssit tarjoavat toiminnan ja tiedon lisäksi vertaistukea, mitä vain toinen nuori voi antaa. Sopeutumisvalmennuksen kurssit löydät täältä

MS-tautiin sairastumisen alkuvaiheessa kannattaa osallistua erikoissairaanhoidon tai yhdistyksen järjestämälle ensitietokurssille tai -päivään. Näistä saat monipuolista tietoa sairauteen liittyen. Kysy lisätietoa MS-hoitajaltasi tai kuntoutusohjaajaltasi.

Vertaistukijasta juttuseuraa

Sairauden myötä voit kohdata tilanteita, joissa kaipaat kuuntelijaa muista sairastavista. Myös perheenjäsenesi, seurustelukumppanisi tai ystäväsi saattavat kaivata tukea. Neuroliiton koulutettujen vertaistukijoiden kanssa voit jutella sähköpostitse tai puhelimitse. Vertaistukijoita on eri-ikäisiä, ja voit itse valita kenen vertaistukijamme kanssa keskustelet. Vertaistukijat löydät täältä.

Nuorten ryhmät ja Facebook

Paikallisten jäsenyhdistysten alla toimii erilaisia ryhmiä, joihin kannattaa tutustua yhdistysten nettisivuilla. Lisätietoa ryhmistä saat olemalla yhteydessä yhdistyksiin.

Jos paikallisessa yhdistyksessä ei vielä ole nuorten ryhmää, mutta sinua kiinnostaisi aloittaa tapaamiset, voit ottaa yhteyttä yhdistyksen vapaaehtoisvastaavaan, puheenjohtajaan tai sihteeriin.

Tuetulta lomalta virtaa

Lomilla voit rentoutua, tavata muita samassa elämäntilanteessa olevia ja osallistua yhteiseen ohjattuun toimintaan. Lomien omavastuu on 20 € / vrk (alle 17 v. lapsilta ei omavastuuosuutta) ja niissä on täysihoito. Vuodelle 2020 on tarkoitus järjestää nuorille oma loma. Neuroliiton tuetut lomat löydät täältä.

Muuta mielenkiintoista