Kuntoutus

Monioireisen ja etenevän sairauden hoidossa kuntoutuksella on tärkeä tehtävä. Onnistuneen kuntoutuksen lähtökohta on hyvä kuntoutussuunnitelma. Paras suunnitelma on sellainen, johon hoitava lääkäri yhdessä moniammatillisen työryhmän kanssa on hyvin perustellut kuntoutustarpeen.

Sairastumisen alkuvaiheessa on mahdollisuus osallistua lähiomaisen kanssa erikoissairaanhoidon järjestämälle ensitietokurssille. Kurssilla tarjotaan monipuolista tietoa sairauteen liittyvistä kysymyksistä. Kursseja järjestetään ainakin isoilla paikkakunnilla.

Laajan tietopaketin ensitiedon jatkoksi ja mahdollisuuden kokemusten vaihtoon muiden sairastavien kanssa tarjoavat avo- ja laitosmuotoiset kuntoutuskurssit. Liikuntaresepti ja joskus fysioterapiakin kuuluvat myös jo sairauden alkumetreille. Kuntoutuksen mahdollisuuksista saa tietoa mm. hoitavalta lääkäriltä, MS-hoitajalta, kuntoutuksen ohjaajalta ja Neuroliitosta.

Sopeutumisvalmennus- ja kuntoutuskurssien tavoitteena on antaa voimavaroja arkeen ja itsestä huolehtimiseen. Osa kursseista on suunnattu pariskunnille tai perheille, jotta läheisetkin saavat tietoa sairaudesta ja tilaisuuden keskustella sairastumisen merkityksestä.

Sairauden edetessä tarve kuntoutuspalveluille kasvaa. Hoitavan lääkärin kanssa on hyvä keskustella mm. yksilöllisen laitoskuntoutusjakson sekä yksilö- ja ryhmäterapioiden tarpeesta. Erityisesti laitoskuntoutuksen yhteydessä kartoitetaan monipuolisesti sairastavan tilannetta ja etsitään ratkaisuja arjen sujumiseksi. Kuntoutusta tukevaa toimintaa ovat Neuroliiton ohjaus- ja neuvontapalvelut, kuten työllisyysneuvonta ja liikuntaneuvonta.

Neuroliiton tuottamiin kuntoutuspalveluihin voi tutustua täällä >>
Kaikkiin Kelan kuntoutuksen palveluntuottajiin voi tutustua palveluntuottajahaussa >>