Ratsastus

Ratsastustalleja voi etsiä Suomen Ratsastajainliitto ry:n (SRL) nettisivujen kautta. Osa talleista tarjoaa vammaisratsastusta, mutta sopiva talli voi löytyä muidenkin tallien joukosta. Tallin varustetaso ja mahdollisuus avustajiin kannattaa selvittää suoraan tallilta. Hyvässä esteettömässä talliympäristössä on käytettävissä ramppi tai tukeva koroke hevosen selkään nousua varten.

Hevoset voivat tuntua aluksi suurilta ja pelottavilta, mutta vahingoittumisia tapahtuu harvoin. Ratsastuskouluhevoset ovat tehtäviinsä valikoituneita ja ohjaajat ovat alansa ammattilaisia. Hevoseen ja ohjaajaankin tutustuminen vaatii oman aikansa. Tallilta voi tiedustella pienryhmiä, joissa on helpompi keskittyä ja ohjaajalla on enemmän aikaa huomioida ratsastajat.

Hevosen tai ponin tulisi olla normaali ratsastuskoulun ratsu: kuuliainen ja hyvin koulutettu. Ratsu ei saa säikkyä apuvälineitä. Sen tulee tarvittaessa olla totutettu ramppiin, jolta ratsastaja nousee hevosen selkään. Yleensä hevosen selkään noustaan vasemmalta puolelta, mutta hevosen tulisi tarvittaessa olla tottunut myös oikealta puolelta nousevaan ratsastajaan. Toivottavaa kuitenkin on, että hevonen ei ole se tallin hitain.

Tarvittaessa tallilla tulee olla henkilö, joka laittaa ratsun ratsastusvalmiiksi tai auttaa sen kuntoon laittamisessa ja vie ratsun ulos. Satulaan nousemiseen voi tarvita 1-2 avustajaa. Ratsastuskoulujen mahdollisuus saada avustajia on rajallinen. Tarve avustajaan on hyvä selvittää tallin kanssa etukäteen.

Ratsastaja voi hyötyä erilaisista henkilökohtaisista apuvälineistä, joita on kehitetty erityisratsastukseen. Kaikkien apuvälineiden tulee olla sellaisia, että ne eivät jää kiinni, jos ratsastaja sattuisi putoamaan.

Ratsastuksen apuvälineitä ovat muun muassa:

• lenkkiohjat, stopparit ohjissa (estämässä niiden luistamista)
  • kuminauhat jalustimesta saappaaseen (pitävät jalustinta kiinni jalassa)
  • lenkit satulavyöstä jalustimiin (estävät jalustimia siirtymästä liikaa taakse tai eteen)
  • jalustimien kopat (estävät jalan pääsemisen läpi jalustimesta)
  • tarranauhat
  • erilaiset satulat

Kuvia joistakin apuvälineistä löytyy Ratsastajainliiton sivuilta.

Kokeneellekin ratsastajalle voi olla eduksi että ratsua talutetaan aluksi 5-10 minuutin ajan, jotta ratsastajan lihakset ehtivät lämmetä. Turvallisuuden vuoksi ratsastuksessa on erityisen tärkeää pitää tarvittaessa tauko tai lopettaa tunti kesken, jos oma vointi niin vaatii.

Ratsastuksen päättyessä ratsastajan jalat voivat tuntua voimattomilta. Silloin avustaja on tarpeen hevosen selästä laskeutuessa ja istuimen on syytä olla lähellä.

Suomen Ratsastajainliiton pararatsastusoppaita
Ratsastajainliiton sivuilta ”Tallihakuri”

Ratsastusohjeet on tuotettu Novartiksen tuella.