Läheisille toimintaa ja palveluita

Voimaa toisista läheisistäSairastuminen koskettaa myös läheisiä. Läheisen huoli ja muut sairastumiseen liittyvät tunteet voivat olla samanlaisia kuin sairastuneella. Läheisen tarpeet saada tietoa, tukea ja tavata muita samassa tilanteessa olevia ovat yhtä olennaisia kuin sairastuneenkin.

Neuroliitto jäsenyhdistyksineen järjestää monenlaista toimintaa, joka on suunnattu läheisille sekä toimintaa, joihin voi tulla yhdessä sairastavan kanssa.

Tutustu myös Elämää sairauden kanssa -osioon, josta löydät vinkkejä sopeutumiseen, sairaudesta kertomiseen, vanhemmuuteen, parisuhteeseen ja seksuaalisuuteen sekä useaan muuhun aiheeseen.

Koulutettua vertaistukea

Koulutettuihin vertaistukijoihin voi ottaa yhteyttä, kun haluaa jakaa ajatuksia toisen läheisen tai sairastuneen kanssa. Vertaistukijan kanssa voi keskustella luottamuksellisesti. Läheisten vertaistukija antaa mahdollisuuden puhua samankaltaisia kokemuksia läpi käyvän henkilön kanssa. Voit myös olla yhteydessä MS-tautia tai harvinaista neurologista sairautta sairastavaan vertaistukijaan, jos haluat kuulla kokemuksia esimerkiksi sairauden oireisiin tai arjen ratkaisuihin liittyen. Vertaistukijoiden yhteystiedot ja esittelyt löydät vertaistuen sivulta.

Luennot verkossa ja paikan päällä

Vuosittain järjestetään läheisille suunnattu luento, josta tehdään myös tallenne. Luentotallenteet löydät Neuroliiton YouTube-kanavalta. Tulevista luennoista kerrotaan Neuroliiton tapahtumakalenterissa, uutiskirjeissä, Avain-lehdessä ja somekanavissa.

Myös Neuroliiton Tietopäiviin ovat läheiset tervetulleita. Päivän aikana saa tietoa mm. sosiaaliturvaan ja kuntoutukseen liittyen. Lisäksi päiviin otetaan mukaan eri alojen ammattilaisia kertomaan mm. itsehoidosta, ravinnosta ja liikunnasta. Tietopäivät löydät Neuroliiton tapahtumakalenterista.

Kursseja eri puolilla Suomea

Neuroliitto järjestää eri puolilla Suomea kursseja, joista osa on tarkoitettu sekä läheisille että sairastavalle. Kurssille osallistuva läheinen voi olla puoliso, aikuinen lapsi, vanhempi tai muu läheinen. Perhekursseilla ovat myös alaikäiset lapset mukana. Kurssien tarjonta ja sisältö on monipuolista ja antaa ohjelman lisäksi mahdollisuuden tavata samassa elämäntilanteessa olevia. Sopeutumisvalmennuksen kurssit löydät täältä.

Tuetut lomat

Tuetut lomat tarjoavat virkistysmahdollisuuksia niille, jotka eivät voi sairauden aiheuttamien esteiden, taloudellisten tai sosiaalisten syiden vuoksi käyttää tarjolla olevia palveluja sellaisenaan. Tuettuja lomia järjestetään vuosittain ja mukana on lomia, joihin voi osallistua läheisen kanssa tai perheenä. Lomilla voi rentoutua, tavata muita samassa elämäntilanteessa olevia, saada uusia virikkeitä ja osallistua yhteiseen ohjattuun toimintaan. Lisätietoa tuetuista lomista löydät täältä: neuroliitto.fi/tuetut-lomat.

Neuvontaa läheisille

Neuroliiton neuvontapalvelut on tarkoitettu myös MS-tautia ja harvinaista neurologista sairautta sairastavien läheisille. Asiantuntijamme neuvovat sosiaalitukiin ja -palveluihin, työelämään ja opiskeluun, liikuntaan ja lakiasioihin liittyen ensisijaisesti puhelimitse ja sähköpostitse.

Kuntoutusta Maskussa

Maskun neurologisen kuntoutuskeskuksen kuntoutuskurssit sekä sopeutumisvalmennuskurssit on tarkoitettu neurologisille sairausryhmille työ- ja toimintakyvyn parantamiseksi. Lähes kaikkiin kursseihin sisältyy myös omaisen jakso.

Harkinnanvaraiseen yksilökuntoutukseen Maskun neurologisessa kuntoutuskeskuksessa voi kuulua jakso, jossa on mukana sairastuneen lisäksi puoliso. Omaisella on mahdollisuus osallistua laitoskuntoutukseen 5 vuorokaudeksi, esimerkiksi kuntoutusjakson 1. osuuden ajaksi, jos läheisen osallistuminen on perusteltua ja se kirjataan kuntoutushakemukseen sekä lääkärin suositukseen.

Läheisten ryhmät yhdistyksissä

Jäsenyhdistysten alla toimii erilaisia ryhmiä, joihin kannattaa tutustua yhdistysten verkkosivuilla. Lisätietoa ryhmistä saat olemalla yhteydessä yhdistyksiin.

Jos paikallisyhdistyksessä ei ole läheisten ryhmää, voit osallistua nykyiseen toimintaan yhdessä sairastuneen läheisesi kanssa. Jos olisit kiinnostunut aloittamaan läheisten omat tapaamiset, voit olla yhteydessä yhdistyksen vapaaehtoisvastaavaan, puheenjohtajaan, tai sihteeriin.

Muuta mielenkiintoista