Keilailu

Keilailussa huomioitavaa on muun muassa radalla liikkuminen apuvälineiden kanssa ja painavat keilapallot. Keilata voi niin seisten, apuvälineeseen tukeutuen kuin pyörätuolissa istuen. Liikkumisen apuvälineet on puhdistettava ennen keilausta, siksi keilaajan on syytä saapua paikalle ajoissa ja keilahallin olisi hyvä tarjoa harja ja matto mahdollisten pyörätuolien puhdistukseen.

Pallojen siirtämisessä kannattaa käyttää tarvittaessa avustajaa, sillä raskaiden pallojen nostaminen kuluttaa turhaan voimia ja on pois varsinaisesta keilaamisesta. Myös avustajalla on oltava keilakengät.

Keilailuun on olemassa monia eri apuvälineitä: Pallon näkemistä voidaan edesauttaa erivärisillä keilapalloilla. Heittämistä voidaan helpottaa vierityskourulla ja siirrettävällä tukikaiteella. Palloon tarttumista helpottaa kahvapallo ja Sami-pallo. Automaattisilla ränniesteillä pallo ohjataan radan keskelle, jolloin heikompikin heittäjä saa onnistumisen elämyksiä keilojen kaadosta.

Sovellettu Sami-pallo helpottaa keilapalloon tarttumista.

Lisätiedot:

Soveltava keilailu Keilailuliiton sivuilla: http://www.keilailu.fi/content/fi/1/20781/Soveltava%20keilailu.html

Keilailu Suomen vammaisurheilu ja -liikunta ry VAU:n sivuilla: http://www.vammaisurheilu.fi/liikunta-ja-urheilu/lajit/keilailu

Keilailuohjeet on tuotettu Novartiksen tuella.