Uinti

Uimahalleihin liittyy paljon paikkakuntakohtaisia käytäntöjä. Joillakin paikkakunnilla tuetaan vammaisliikkujan kuntoilua esimerkiksi alennetuilla lipun hinnoilla tai tarjotaan mahdollisuus käyttää ilmaiseksi avustajaa uimahallissa. Joillain paikkakunnilla saa vammaisen pysäköintiluvan haltija myös vammaisen liikuntakortin, jolla pääsee ilmaiseksi kaupungin uimahalleihin ja kuntosaleille. Kortinhaltijalla on myös tarvittaessa mahdollisuus saada avustajalle kortti, joka oikeuttaa ilmaiseen uintiin silloin, kun avustettava on uimassa. Avustajan on oltava samaa sukupuolta, jotta hän voi avustaa myös suihkutiloissa.

Uimahallin esteettömyys ja apuvälineet on syytä varmistaa etukäteen. Allastilojen lisäksi puku- ja pesuhuoneiden varustus vaikuttaa suuresti omatoimiseen suoriutumiseen uimahallissa. Pukuhuoneessa olisi hyvä olla riittävästi tilaa siirtymiseen esimerkiksi pyörätuolista suihkutuoliin sekä mahdollisuus tarvittaessa käyttää rollaattoria.

Valtakunnallisesti käytössä on uimapuvun käyttöoikeusmerkki, joka oikeuttaa uimapuvun käyttöön saunassa. Se helpottaa, jos esimerkiksi tasapainovaikeudet hankaloittavat märän uimapuvun riisumista. Merkin voi ommella uimapukuun tai voit ostaa merkillä varustetun rannekkeen. Rannekkeita ja merkkejä myydään joissain uimahalleissa, mutta voit tilata sellaisen myös Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton verkkokaupasta.

Ranneke, joka oikeuttaa henkilön käyttämään uima-asustetta saunassa. Merkki uima-asusteeseen, joka oikeuttaa henkilön käyttämään uima-asustetta saunassa.

Veden vastus keventää liikkumista, mutta samalla voimia tulee käyttäneeksi huomaamatta. Altaasta nouseminen saattaa olla yllättävän työlästä. Omat voimat oppii tuntemaan ajan myötä. Ennen altaaseen menoa on hyvä keskustella uinninvalvojan kanssa mahdollisesta avuntarpeesta altaasta noustessa.

Uintiohjeet on tuotettu Novartiksen tuella.