Matkakorvaus Kelasta

Milloin olen oikeutettu Kelan matkakorvauksiin?

Kela maksaa korvausta sairauden hoitoon ja kuntoutukseen tehdyistä matkoista.

Kun käyt sairautesi vuoksi lääkärillä tai muussa hoidossa sinun tulee pyytää SV67-todistus hoitopaikasta, jotta voit hakea matkakorvauksia. Matkakorvaustodistuksen toisella puolella on hakemus, joka sinun tulee täyttää ja toimittaa lomake Kelaan. Matkakorvausta on mahdollista hakea 6 kuukauden ajalta takautuvasti.

Kuntoutusmatkoista saa matkakorvauksia, kun kuntoutus perustuu Kelan tai julkisen terveydenhuollon kuntoutuspäätökseen. Jos käyt pidempi kestoisessa kuntoutuksessa, sinun kannattaa pyytää hoitavalta taholta pidempiaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva matkakorvaustodistus (SV67).

Päivitetty 1/2017.

Kuinka haen Kelan matkakorvausta sähköisesti?

Matkakorvauksen sähköinen hakeminen aloitetaan Kelan nettisivujen asiointipalvelussa tunnistautumalla pankkitunnusten tai mobiilivarmenteen avulla. Korvausta on haettava 6 kk sisällä matkasta.

Hakemukseen tarvittavat liitteet skannataan tai niistä otetaan  selkeä digivalokuva ja lähetetään sähköisesti.

Julkista kulkuvälinettä käyttäessäsi et tarvitse liitteitä. Jos olet matkustanut julkisen terveydenhuollon käyntiä varten omalla autolla alle 100 km matkan, et myöskään tarvitse liitettä. Erityisajoneuvolla kulkiessasi et tarvitse liitettä, mikäli olet toimittanut Kelaan terveydenhuollon kirjoittaman todistus matkakorvausta varten (SV 67) tai muun vastaavan selvityksen (B-lausunto, C-lausunto) pitkäaikaisesta erityisajoneuvon tarpeesta. Säilytä kuitenkin kuitit matkasta päätöksentekoon asti, koska niitä voidaan tarvittaessa pyytää. Mikäli pitkäaikaisesta erityisajoneuvon tarpeesta ei ole toimitettu dokumenttia Kelaan ja joudut erityisajoneuvoa käyttämään, liitteeksi toimitetaan todistus matkakorvausta varten (SV 67). Pitkäaikainen todistus erityisajoneuvon tarpeesta ei kelpaa matkoihin, jotka on tehty yksityisen terveydenhuollon hoitolaitokseen.

Lisätietoja Kelan www-sivuilta.

Päivitetty 1 /2017.

Saanko Kelasta matkakorvauksia, jos liikun kuntoutukseen omalla autolla?

Kela korvaa kuntoutukseen tehtyjä matkoja, kun kuntoutus perustuu Kelan tai julkisen terveydenhuollon kuntoutuspäätökseen. Kun menet Kelan järjestämään kuntoutukseen, Kela korvaa matkakulut kuntoutuspäätöksessä ilmoitettuun kuntoutuspaikkaan. Matkojen korvaamisen yleisperiaate on, että matka korvataan halvimman käytettävissä olevan matkustustavan mukaan, ottaen huomioon kuntoutujan terveydentila.

Jos kuntoutuslaitoksessa perustellusti katsotaan, että asiakas ei voi sairautensa takia käyttää yleisiä kulkuneuvoja, voidaan matkasta aiheutuneet kustannukset korvata erityisajoneuvon kustannusten mukaan. Erityisajoneuvolla tarkoitetaan esimerkiksi omaa autoa.

Puutteellisista julkisista liikenneyhteyksistä johtuvan oman auton (tai muun erityisajoneuvon käytön) kuntoutuja perustelee itse hakemuksessaan hakiessaan korvausta Kelasta. Oman auton korvausperuste on vuonna 2017 0,20 e/km. Oman auton käytöstä maksettavasta kilometrikorvauksesta peritään 25,00 euron omavastuuosuus yhdensuuntaiselta matkalta.

Puutteellisista liikenneolosuhteista johtuva matka voidaan korvata omalla autolla tehtynä, jos asiakas joutuu lähtemään matkalle yli 2 tuntia ennen lähtöaikaa verrattuna siihen, että matka tehtäisiin joukkoliikenteellä, esimerkiksi linja-autolla.

Omalla autolla tehdyt, alle 100 km:n matkat korvataan asiakkaan oman ilmoituksen perusteella. Terveydenhuollon tulee kirjoittaa kuntoutujalle lomake SV 67, todistus matkakorvausta varten yli 100 km:n matkasta omalla autolla, jos terveydentila edellyttää oman auton käyttöä.

Päivitetty 1/2017.

Miten voin saada itselleni vakiotaksin Kelan korvaamiin matkoihin?

Kela voi määritellä ns.  vakiotaksiasiakkuuden terveydentilaan liittyvillä perusteilla, jolloin selvitetään asiakkaan terveydentilaan liittyvä avun, ohjauksen ja valvonnan tarve kuljetuksen aikana.

Esimerkkinä liikuntarajoitteinen asiakas, joka tarvitsee apua autoilijalta nostettaessa tai siirrettäessä esimerkiksi pyörätuoliin ja jolla siirtäminen väärin tehtynä saattaa aiheuttaa asiakkaalle esimerkiksi luun murtumia tai muuta haittaa.

Vakiotaksiasiakkuuden saanut henkilö voi tilata ja sopia matkan ajankohdan suoraan taksiautoilijalta tai tilata matkan ko. taksiautoilijalta keskitetystä tilausnumerosta, joka välittää tilauksen ko. autoilijalle.