Yhdistysaktiivin työkalupakki

Tästä osiosta löydät yhdistystoimintaan liittyviä ajankohtaisia asioita, tietoa ja työkaluja. Osa sivuista on yhdistysaktiiveille suunnattuja suojattuja sivuja. Näiden sivujen kohdalla tarvitset käyttäjätunnusta ja salasanaa. Sivu pyytää niitä silloin automaattisesti. Voit tutustua myös työkalupakin sivukarttaan.

Mikäli sinulla ei vielä ole tunnuksia Yhdistysaktiivin työkalupakkiin, mutta toimit aktiivisesti omassa yhdistyksessäsi esim. puheenjohtajana, sihteerinä, ryhmän- tai kerhonohjaajana, jäsen-, liikunta- tai keräysvastaavana tai muussa tehtävässä, voit pyytää tunnukset Maaria Lillbergiltä.

Kun olet käyttänyt tunnuksia, muistathan kirjautua ulos järjestelmästä ennen kuin teet verkkokauppaostoksia Neuroliiton nettikaupassa.

Neuroliiton tapahtumakalenteri

Neuroliiton tapahtumista löydät tiedot tapahtumakalenterista. Kalenterista löydät myös yhdistysaktiiveille tarkoitetut tapaamiset ja koulutukset. Tutustu ja ilmoittaudu mukaan!

Tutustu Neuroliiton tapahtumiin.

Maailman MS-päivä 2022 – Materiaalit ja vinkit yhdistyksille!

Maailman MS-päivää vietetään ma 30.5.2022. Suomessa MS-päivää vietetään teemalla #SairaanMielekäsElämä. Viestinämme on: Uskalla unelmoida ja tehdä haluamiasi asioita. Näistä syntyy mielekäs ja merkityksellinen elämä. Maailman MS-päivää kampanjoidaan toukokuun ajan.

Millä tavoin juuri teidän yhdistyksenne tuo mielekästä sisältöä elämään?

Kannustamme yhdistyksiä nostamaan toukokuussa esiin verkkosivuillaan ja sosiaalisen median kanavissaan omasta toiminnasta sellaisia aktiviteetteja, jotka tuovat merkityksellistä sisältöä jäsenille. Käytä sosiaalisen median julkaisuissa aihetunnisteita #SairaanMielekäsElämä ja #MaailmanMSpäivä.

Sähköiset palvelut jäsenyhdistyksille

Järjestötoiminnan neuvottelukunnan ja Narikka-hankkeen ohjausryhmän yhteiskokouksessa joulukuussa 2021 esiteltiin TechSoup Suomen sähköisten ohjelmistopalvelujen tarjontaa yhdistyksille.

• TechSoupin esitysdiat löytyvät materiaalipankista Videot ja esitykset -otsikon alta kohdasta Luentomateriaalit.

TechSoup Suomi on voittoa tavoittelematon organisaatio ja se on Allianssin koordinoima palvelu. TechSoupin kautta mm. yhdistykset voivat saada laadukkaita IT-ohjelmistoja lahjoituksina. Osa ohjelmistoista on ilmaisia, osan saa alennettuun hintaan tai hallinnollista maksua vastaan. Ohjemistotarjontaan kuuluu mm. sähköisen allekirjoituksen ohjelma DocuSign.

Yhdistysten kevät-/vuosikokousten järjestäminen 2022: Yhdistyslain väliaikaiset muutokset 8.5.2021–30.6.2022 ja kokoontumisrajoitukset

Yhdistyksen kokous poikkeusjärjestelyillä 8.5.2021–30.6.2022

Yhdistyksen on pidettävä kokous sääntöjen tai yhdistyslain mukaisena ajankohtana. Kokousta varten on aina oltava fyysinen tila, jossa kokous järjestetään.

Lisäksi hallitus voi sallia internetillä, puhelimella tai postitse tapahtuvan etäosallistumisen ja valtakirjalla osallistumisen kokoukseen. Yhdistyksen hallituksen on kokouksessaan päätettävä yhdistyksen kokouksen järjestelyistä ja jäsenien osallistumisvaihtoehdoista sekä niiden toteuttamisesta.

Nämä yhdistyslain väliaikaiset muutokset ovat voimassa 30.6.2022 asti.

Neuroliiton ohjeistuksen yhdistyksen kokouksen pitämiseen poikkeusjärjestelyillä 8.5.2021–30.6.2022 löytyy materiaalipankin kohdasta Käytännön asioiden ohjeistukset ja muistilistat.

Kokoontumisrajoitukset eivät enää koske yhdistysten kokouksia ja muita vastaavia kokouksia

Aluehallintovirasto on muuttanut 15.3.2021 tulkintaansa eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisun seurauksena: kokoontumisrajoitukset eivät enää koske yhtiökokouksia ja muita vastaavia kokouksia kuten yhdistysten kokouksia. Kokouksissa pitää kuitenkin huomioida terveysturvallisuus.

Kerhot ja vertaisryhmät digiaikaan Googlen ilmaistyökaluilla?

Googlen työkalut ovat ilmaisia ja helppokäyttöisiä kokonaisuuksia, joiden avulla on mahdollista jouhevoittaa kerhon tai vertaisryhmän sekä yhdistyksen toimintaa.

Kysy lisää järjestöassistentti Evgeni Fominilta: evgeni.fomin@neuroliitto.fi tai p. 040 1337056

Google Drive on pilvipalvelu, joka mahdollistaa dokumenttien säilömisen siten, että ne ovat käytössä kaikilla niitä tarvitsevilla kaikkialla, missä heillä on internetyhteys käytössään. Tiedostoja voi jakaa kansioittain tai yksittäisinä dokumentteina joko suoraan ihmisten gmail-tunnuksille tai linkkinä, jota voi käyttää kuka tahansa. Lisäksi Drive mahdollistaa dokumenttien ja tiedostojen editoinnin yhteisesti, mikä helpottaa esimerkiksi toimintasuunnitelmien ja -kertomusten laatimista.

GoogleMeet on työkalu minkä avulla pidät video tapaamisia siellä missä sinä olet. Voit kutsua koolle vaikka koko vertaisryhmän ja rupatella samoista asioista kun kasvotusten. Meet on turvallinen työkalu sillä se salaa yhteyden niin ettei tapaamiseen pääse kutsumattomia vieraita. Voitte siis olla samaan aikaan vaikka kuinka isossa konferenssissa vaikka istuisitte kotisohvalla.

Google Forms on kyselytyökalu, jolla saa helposti luotua tyylikkäitä ja helppokäyttöisiä kyselyitä moniin eri tarkoituksiin, esimerkiksi tapahtumailmoittautumisiin, kerhon ilmoittautumisiin tai palautteisiin. Vastaukset tallentuvat Google Driveen, mistä ne saa ulos näppärästi Excel-taulukkona jatkotyöstöä varten.

Google Keep on muistiinpanosovellus, jonka avulla voidaan tehdä listoja ja muistilappuja. Sovellus toimii hyvin mobiililaitteissa ja muistilappuja voidaan jakaa haluttujen henkilöiden kesken. Sovellusta voidaan hyödyntää esimerkiksi tapahtuman suunnittelussa yhteisenä muistilistana, josta kaikki näkevät, mitkä asiat on tehty ja mitä on vielä jäljellä.

Ohjeita sekä ohjelmia etäkokouksiin ja -tapaamisiin

Etäkokous- ja etätapaamisohjelmia

Etäkokousten sekä etävertaistapaamisten helpottamiseksi kokosimme yhteen tietoa käytettävissä olevista ilmaisista ohjelmista. Materiaalissa on perustietoa sekä linkkejä tarkempiin käyttöohjeisiin.

Opintokeskus Sivis järjesti huhtikuussa 2020 webinaarin, jossa tutustuttiin erityisesti Teamsin käyttöön.

Webinaarit yhdistysten kokousten järjestämisestä

Kevään aikana  yhdistyksissä on pohdittu kevät/vuosikokouksen järjestämiseen liittyviä asioita.

Opintokeskus Sivis toteutti kaksi webinaaria, joissa asiantuntijana toimii Sosten lakimies Patrik Metsätähti. Voit katsoa webinaarien tallenteet alla olevista linkeistä.

1. webinaari: Yhdistysten vuosikokoukset poikkeustilan aikana. Webinaarissa kerrottiin millaisia toimintavaihtoehtoja yhdistysten hallituksilla on, ja mitä niiden tulisi yhdistyslainsäädännön suhteen huomioida tehdessään päätöksiä yhdistysten kevätkokouksen järjestämisestä. Webinaarissa käsiteltiin myös, millaisia toimia etäosallistumisen mahdollistuminen vaatii.
  2. webinaari: Yhdistyksen kokoukset poikkeustilanteessa – te kysyitte, me vastaamme. Toisessa webinaarissa käydään läpi aiemmin järjestetyssä webinaarissa esille nousseita erityiskysymyksiä. Tallenteessa käsitellään myös webinaaripäivänä (21.4.) saatavilla olevan tiedon perusteella oikeusministeriön lakiehdotusta yhdistysten vuosikokousten järjestämisestä poikkeustilanteessa.
  • Yhdistysten vuosikokoukset etänä – Case Suomen Ladun kevätkokous Vuosikokouksia koskevan webinaarisarjan päätösosassa kuullaan käytännönläheinen esimerkki siitä, kuinka Suomen Latu toteutti  oman kevätkokouksensa etäyhteyksin. Webinaari on kohdennettu etupäässä järjestöille ja liitoille, mutta oppia saavat myös itsenäisesti toimivat paikallisyhdistykset.

Yhdistysten hallituksen kokoukset etänä

Kokoontumisrajoitusten ollessa voimassa yhdistysten hallitusten täytyy kokoontua etäyhteyksien välityksellä. Neuroliitto on tehnyt kaksi ohjetta hallituksen etäkokouksen järjestämiseen:

Nämä löydät materiaalipankista ”Käytännön asioiden ohjeistukset ja muistilistat” -kohdasta.

Verottajan ohjeet: Yhdistys, näin valtuutat

Muun muassa yhdistyksen maksamien palkkioiden ja niihin liittyvien työnantajakulujen hoitaminen sähköisesti onnistuu, kun yhdistys hakee Suomi.fi-valtuuttamispalvelussa nimenkirjoittajille valtuuttamisvaltuudet. He puolestaan voivat hakea asiointivaltuudet esim. yhdistyksen taloudenhoitajalle, joka käytännössä hoitaa veroasiat tulorekisterissä.

Verottajan ohje valtuuksien hakemiseen ja valtuuttamiseen yhdistyksessä löytyvät  verohallinnon sivuilta.

Samalla sivulla on myös linkki asiaa käsittelevään tallenteeseen.