Yhdistysaktiivin työkalupakki

Tästä osiosta löydät yhdistystoimintaan liittyviä ajankohtaisia asioita, tietoa ja työkaluja. Osa sivuista on yhdistysaktiiveille suunnattuja suojattuja sivuja. Näiden sivujen kohdalla tarvitset käyttäjätunnusta ja salasanaa. Sivu pyytää niitä silloin automaattisesti. Voit tutustua myös työkalupakin sivukarttaan.

Mikäli sinulla ei vielä ole tunnuksia Yhdistysaktiivin työkalupakkiin, mutta toimit aktiivisesti omassa yhdistyksessäsi esim. puheenjohtajana, sihteerinä, ryhmän- tai kerhonohjaajana, jäsen-, liikunta- tai keräysvastaavana tai muussa tehtävässä, voit pyytää tunnukset Maaria Lillbergiltä.

Kun olet käyttänyt tunnuksia, muistathan kirjautua ulos järjestelmästä ennen kuin teet verkkokauppaostoksia Neuroliiton nettikaupassa.

Neuroliiton tapahtumakalenteri

Neuroliiton tapahtumista löydät tiedot tapahtumakalenterista. Kalenterin kautta ilmoittaudutaan myös järjestökoulutuksiin.

alt=""

Onko yhdistyksesi jo mukana Pieni ele -keräyksessä?

Osallistumalla Pieni ele -keräykseen yhdistyksesi voi kerätä lahjoitustuottoja omaan toimintaansa. Voitte järjestää lahjoituksilla esimerkiksi vertaistukea tai virkistystä yhdistyksenne jäsenille. Vuonna 2019 paras tuotto Neuroliiton yhdistyksistä oli lähes 3000 euroa. Kokonaisuutena yhdistykset keräsivät viime vuonna Pieni ele -lahjoituksia tärkeää paikallistoimintaanne varten 59 000 euroa. Hieno saavutus!

Ilmoittautuminen uusille yhdistyksille

Tulkaa mukaan rakentamaan Suomen kokoista turvaverkkoa! Tämä ilmoittautuminen on vain uusille mukaan tulijoille. Aiemmin keräyksessä mukana olleet yhdistykset ovat automaattisesti mukana.

Seuraava lipaskeräys on vuoden 2021 kunnallisvaalien aikaan äänestyspaikoilla. Sitä varten keräämme uusia, mukaan ilmoittautuvia yhdistyksiä. Jotta ehditte mukaan, ilmoita yhdistyksesi mahdollisimman pian mukaan yhteiseen keräykseemme.

Ilmoita yhdistyksesi mukaan tai kysy lisää

info@pieniele.fi
Pieni ele -keräyskoordinaattori Minna Lehtola, p. 040 088 7114.

Pieni ele odottaa innolla uusia ilmoittautumisia. Tervetuloa mukaan yhteiseen, tärkeään keräykseemme!

Lisätiedo

Koronaviruksen aiheuttamat poikkeusolot yhdistyksissä Huom! Uusi laki voimaan 3.10.2020-30.6.2021

Uusi laki väliaikaisesta poikkeamisesta yhdistyslaista voimaan 3.10.2020-30.6.2021

Uu
si Laki väliaikaisesta poikkeamisesta osakeyhtiölaista, osuuskuntalaista, yhdistyslaista ja eräistä muista yhteisölaeista covid-19-epidemian leviämisen rajoittamiseksi (677/2020) on jatkoa epidemian johdosta keväällä säädetylle määräaikaiselle laille. Uusi laki on voimassa 3.10.2020-30.6.2021. Sitä sovelletaan sellaiseen kokoukseen, johon kutsu on toimitettu tämän lain mukaisena ja joka pidetään tämän lain voimassa ollessa. Uuden lain myötä yhdistykset voivat sallia kokouksissaan etäosallistumisen ja asiamiehen käytön. Yhdistyksen hallitus voi päättää, että 30.6.2021 mennessä järjestettävään yhdistyksen kokoukseen osallistumisen edellytyksenä on ilmoittautuminen viimeistään tiettynä päivänä, joka voi olla aikaisintaan kaksi viikkoa ennen kokousta. Tällöin kokouskutsuaika lasketaan viimeisestä ilmoittautumispäivästä.  Huom!  Uusi laki ei anna mahdollisuutta poiketa kokousten pitämisen määräajoista, jotka on määritetty yhdistyksen säännöissä. Yhdistyksiä koskeva sääntely löytyy § 4.

Lisätietoa Finlex.fi-sivustolta

Etäkokous- ja etätapaamisohjelmia

Etäkokousten sekä etävertaistapaamisten helpottamiseksi kokosimme yhteen tietoa käytettävissä olevista ilmaisista ohjelmista. Materiaalissa on perustietoa sekä linkkejä tarkempiin käyttöohjeisiin.

Opintokeskus Sivis järjesti huhtikuussa 2020 webinaarin, jossa tutustuttiin erityisesti Teamsin käyttöön.

Webinaarit yhdistysten kokousten järjestämisestä

Kevään aikana  yhdistyksissä on pohdittu kevät/vuosikokouksen järjestämiseen liittyviä asioita.

Opintokeskus Sivis toteutti kaksi webinaaria, joissa asiantuntijana toimii Sosten lakimies Patrik Metsätähti. Voit katsoa webinaarien tallenteet alla olevista linkeistä.

1. webinaari: Yhdistysten vuosikokoukset poikkeustilan aikana. Webinaarissa kerrottiin millaisia toimintavaihtoehtoja yhdistysten hallituksilla on, ja mitä niiden tulisi yhdistyslainsäädännön suhteen huomioida tehdessään päätöksiä yhdistysten kevätkokouksen järjestämisestä. Webinaarissa käsiteltiin myös, millaisia toimia etäosallistumisen mahdollistuminen vaatii.
  2. webinaari: Yhdistyksen kokoukset poikkeustilanteessa – te kysyitte, me vastaamme. Toisessa webinaarissa käydään läpi aiemmin järjestetyssä webinaarissa esille nousseita erityiskysymyksiä. Tallenteessa käsitellään myös webinaaripäivänä (21.4.) saatavilla olevan tiedon perusteella oikeusministeriön lakiehdotusta yhdistysten vuosikokousten järjestämisestä poikkeustilanteessa.
  • Yhdistysten vuosikokoukset etänä – Case Suomen Ladun kevätkokous Vuosikokouksia koskevan webinaarisarjan päätösosassa kuullaan käytännönläheinen esimerkki siitä, kuinka Suomen Latu toteutti  oman kevätkokouksensa etäyhteyksin. Webinaari on kohdennettu etupäässä järjestöille ja liitoille, mutta oppia saavat myös itsenäisesti toimivat paikallisyhdistykset.

Yhdistysten hallituksen kokoukset etänä

Kokoontumisrajoitusten ollessa voimassa yhdistysten hallitusten täytyy kokoontua etäyhteyksien välityksellä. Neuroliitto on tehnyt kaksi ohjetta hallituksen etäkokouksen järjestämiseen:

Nämä löydät materiaalipankista ”Käytännön asioiden ohjeistukset ja muistilistat” -kohdasta.

Verottajan ohjeet - Yhdistys: näin valtuutat

Muun muassa yhdistyksen maksamien palkkioiden ja niihin liittyvien työnantajakulujen hoitaminen sähköisesti onnistuu, kun yhdistys hakee Suomi.fi-valtuuttamispalvelussa nimenkirjoittajille valtuuttamisvaltuudet. He puolestaan voivat hakea asiointivaltuudet esim. yhdistyksen taloudenhoitajalle, joka käytännössä hoitaa veroasiat tulorekisterissä.

Verottajan ohje valtuuksien hakemiseen ja valtuuttamiseen yhdistyksessä löytyvät  verohallinnon sivuilta.

Samalla sivulla on myös linkki asiaa käsittelevään tallenteeseen.

Palkitut yhdistysaktiivit 2020

Ansioituneita yhdistysaktiiveja palkittiin

Neuroliiton liittohallitus päätti kokouksessaan vuosittaisen Yhdistysaktiivipalkinnon saajista. Tänä vuonna erityisen aktiivisesta toiminnasta liiton jäsenyhdistyksessä tai sen kerhossa palkittiin kymmenen henkilöä. Lisäksi kaksi toimijaryhmää palkittiin Ryhmäaktiivipalkinnolla.

Palkittavia liittohallitukselle esittivät jäsenyhdistykset. Palkintoina myönnettiin S-ketjun lahjakortteja. Neuroliitto on palkinnut ansioituneita yhdistystoimijoita vuodesta 2011 alkaen.

Vuonna 2020 palkinnon saivat

• Tarja Hussa, vuoden Kerho-aktiivi
  • Sauli Luukkala, vuoden Kerho-aktiivi
  • Hannemari Haapala, vuoden Kerho-aktiivi
  • Heidi Virsu, vuoden Liikunta-aktiivi
  • Sinikka Skyttä, vuoden HKK-aktiivi
  • Pauliina Alppi, vuoden Vaikuttaja-aktiivi
  • Sirpa Lahtinen, vuoden Kantava voima
  • Kirsi Jurvansuu, vuoden Kantava voima
  • Veli-Matti Korpisalo, vuoden Kantava voima
  • Kim Storås, vuoden Kantava voima

Ryhmäaktiivipalkinnon saivat Chiari- ja syringomyeliayhdistyksen Helsingin vertaistukiryhmä ja Helsingin ja Uudenmaan neuroyhdistyksen Hyvinvointityöryhmä.

Neuroliitto kiittää palkittuja heidän järjestötoiminnalle antamastaan arvokkaasta panoksesta!

Tarjous jäsenkirjeen postitukseen 2020

Maskun neurologinen kuntoutuskeskus tarjoaa vuonna 2020 yhdistyksellenne yhteistyötä jäsenkirjeen postitukseen.

Kuntoutuskeskus tukee taloudellisesti vuoden aikana yhden jäsenkirjeen postitusta per yhdistys saadessaan lähettää kirjeen mukana myös kuntoutuskeskuksen tervehdyksen mainoksen/esitteen muodossa.

Tuki koskee sähköisiä ja paperisia jäsenkirjeitä

Tuki koskee niin paperisia kuin sähköisiä jäsenkirjeitä muodostuen seuraavasti: lähteneiden jäsenkirjeiden määrä (paperiset + sähköiset / ei kuitenkaan yhdistyksen jäsenmäärää ylittäen) x normaalin kirjeen lähetysmaksu (1,60 €).

Jos kiinnostuit, ota yhteyttä:

info@neuroliitto.fi