Yhdistysaktiivin työkalupakki

Tästä osiosta löydät yhdistystoimintaan liittyviä ajankohtaisia asioita, tietoa ja työkaluja. Osa sivuista on yhdistysaktiiveille suunnattuja suojattuja sivuja. Näiden sivujen kohdalla tarvitset käyttäjätunnusta ja salasanaa. Sivu pyytää niitä silloin automaattisesti. Voit tutustua myös työkalupakin sivukarttaan.

Mikäli sinulla ei vielä ole tunnuksia Yhdistysaktiivin työkalupakkiin, mutta toimit aktiivisesti omassa yhdistyksessäsi esim. puheenjohtajana, sihteerinä, ryhmän- tai kerhonohjaajana, jäsen-, liikunta- tai keräysvastaavana tai muussa tehtävässä, voit pyytää tunnukset Maaria Lillbergiltä.

Kun olet käyttänyt tunnuksia, muistathan kirjautua ulos järjestelmästä ennen kuin teet verkkokauppaostoksia Neuroliiton nettikaupassa.

Neuroliiton tapahtumakalenteri

Neuroliiton tapahtumista löydät tiedot tapahtumakalenterista. Kalenterin kautta ilmoittaudutaan myös järjestökoulutuksiin.

alt=

Jäsenhankintakampanja 2021

Vuoden 2021 ajan tehostamme neuroyhteisön jäsenhankintaa. Tavoitteena on saada vuoden aikana  10 % lisää jäseniä eli noin 1000 uutta jäsentä.

Jäsenhankintasuunnitelmiin yhdistykset saavat tukea ja neuvoja alueensa järjestösuunnittelijalta. Järjestösuunnittelijat ovat jo olleet yhteydessä yhdistyksiin sekä kartoittaneet yhdessä yhditysaktiivien kanssa, mitä yhdistys olisi kiinnostunut tekemään.

Jokainen jäsenhankkija palkitaan Neuroliiton unimaskilla. Lisäksi jokaisesta yhdistyksestä palkitaan eniten uusia jäseniä hankkinut henkilö.

Neuroliiton nettisivuilla on julkaistu uusi Liity jäseneksi neuroyhteisöön -laskeutumissivu. Koontisivulta aukeavat jäsenlajikohtaiset alasivut. Uudistuksen myötä jäseneksi liittymisen sivujen osoitteita on muutettu, joten yhdistysten sivuilla olevat linkit ovat voineet mennä rikki. Kannattaa siis päivittää yhdistyksen sivuilla olevat linkit!

Yhdistysten syys-/vuosikokousten järjestäminen 2021: Yhdistyslain väliaikaiset muutokset 8.5.2021-30.6.2022 ja kokoontumisrajoitukset

Yhdistyksen kokous poikkeusjärjestelyillä ja 8.5.2021-30.6.2022.

Yhdistyksen on pidettävä kokous sääntöjen tai yhdistyslain mukaisena ajankohtana. Kokousta varten on aina oltava fyysinen tila, jossa kokous järjestetään.
Lisäksi hallitus voi sallia internetillä, puhelimella tai postitse tapahtuvan etäosallistumisen ja valtakirjalla osallistumisen kokoukseen. Yhdistyksen hallituksen on kokouksessaan päätettävä yhdistyksen kokouksen järjestelyistä ja jäsenien osallistumisvaihtoehdoista sekä niiden toteuttamisesta. Nämä yhdistyslain väliaikaiset muutokset ovat voimassa 30.6.2022 asti.

Neuroliiton ohjeistuksen yhdistyksen kokouksen pitämiseen poikkeusjärjestelyillä 8.5.2021-30.6.2022 löytyy materiaalipankin kohdasta käytännön asioiden ohjeistukset ja muistilistat.

Kokoontumisrajoitukset eivät enää koske yhtiökokouksia ja muita vastaavia kokouksia

Aluehallintovirasto on muuttanut 15.3.2021 tulkintaansa eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisun seurauksena: kokoontumisrajoitukset eivät enää koske yhtiökokouksia ja muita vastaavia kokouksia kuten yhdistysten kokouksia. Kokouksissa pitää kuitenkin huomioida terveysturvallisuus.

Katso myös usein kysyttyä aluehallintoviraston sivuilta

Seuraava Pieni ele -keräys tammikuussa 2022
Seuraava pieni ele -keräys on 12.-18.1 ja 23.1.2022 aluevaalien yhteydessä
Aluevaalit järjestetään muualla Suomessa paitsi Helsingissä. Keräystoimistossa mietitään, miten Helsingin yhdistyksillä olisi mahdollisuus osallistua keräykseen muilla tavoin. Kiitos kaikille yhdistyksille ja vapaaehtoisille lipasvahdeille venymisestä kuntavaalien keräysjärjestelyiden muutoksissa! Pidetään lippu korkealla ja katsotaan tulevaisuuteen, jossa toivottavasti poikkeusjärjestelyt helpottavat ja lahjoitusmäärät taas kasvavat.
  • Toimisto lähettää viikolla 34 kaikille paikallisyhdistyksille kyselyn, jonka kautta he voivat päivittää yhdistyksen osallistumiskunnat ja yhteystiedot.
  • Ilmoittautumiset ovat nykyään toistaiseksi voimassa olevia eli jollei yhdistys toisin ilmoita, yhdistys on mukana keräyksessä.
Kerhot ja vertaisryhmät digiaikaan Googlen ilmaistyökaluilla?

Googlen työkalut ovat ilmaisia ja helppokäyttöisiä kokonaisuuksia, joiden avulla on mahdollista jouhevoittaa kerhon tai vertaisryhmän sekä yhdistyksen toimintaa.

Kysy lisää järjestöassistentti Evgeni Fominilta, evgeni.fomin@neuroliitto.fi tai puh. 040 1337056

Google Drive on pilvipalvelu, joka mahdollistaa dokumenttien säilömisen siten, että ne ovat käytössä kaikilla niitä tarvitsevilla kaikkialla, missä heillä on internetyhteys käytössään. Tiedostoja voi jakaa kansioittain tai yksittäisinä dokumentteina joko suoraan ihmisten gmail-tunnuksille tai linkkinä, jota voi käyttää kuka tahansa. Lisäksi Drive mahdollistaa dokumenttien ja tiedostojen editoinnin yhteisesti, mikä helpottaa esimerkiksi toimintasuunnitelmien ja -kertomusten laatimista.

GoogleMeet on työkalu minkä avulla pidät video tapaamisia siellä missä sinä olet. Voit kutsua koolle vaikka koko vertaisryhmän ja rupatella samoista asioista kun kasvotusten. Meet on turvallinen työkalu sillä se salaa yhteyden niin ettei tapaamiseen pääse kutsumattomia vieraita. Voitte siis olla samaan aikaan vaikka kuinka isossa konferenssissa vaikka istuisitte kotisohvalla.

Google Forms on kyselytyökalu, jolla saa helposti luotua tyylikkäitä ja helppokäyttöisiä kyselyitä moniin eri tarkoituksiin, esimerkiksi tapahtumailmoittautumisiin, kerhon ilmoittautumisiin tai palautteisiin. Vastaukset tallentuvat Google Driveen, mistä ne saa ulos näppärästi excel-taulukkona jatkotyöstöä varten.

Google Keep on muistiinpanosovellus, jonka avulla voidaan tehdä listoja ja muistilappuja. Sovellus toimii hyvin mobiililaitteissa ja muistilappuja voidaan jakaa haluttujen henkilöiden kesken. Sovellusta voidaan hyödyntää esimerkiksi tapahtuman suunnittelussa yhteisenä muistilistana, josta kaikki näkevät, mitkä asiat on tehty ja mitä on vielä jäljellä.

Koronaviruksen aiheuttamat poikkeusolot yhdistyksissä

Etäkokous- ja etätapaamisohjelmia

Etäkokousten sekä etävertaistapaamisten helpottamiseksi kokosimme yhteen tietoa käytettävissä olevista ilmaisista ohjelmista. Materiaalissa on perustietoa sekä linkkejä tarkempiin käyttöohjeisiin.

Opintokeskus Sivis järjesti huhtikuussa 2020 webinaarin, jossa tutustuttiin erityisesti Teamsin käyttöön.

Webinaarit yhdistysten kokousten järjestämisestä

Kevään aikana  yhdistyksissä on pohdittu kevät/vuosikokouksen järjestämiseen liittyviä asioita.

Opintokeskus Sivis toteutti kaksi webinaaria, joissa asiantuntijana toimii Sosten lakimies Patrik Metsätähti. Voit katsoa webinaarien tallenteet alla olevista linkeistä.

1. webinaari: Yhdistysten vuosikokoukset poikkeustilan aikana. Webinaarissa kerrottiin millaisia toimintavaihtoehtoja yhdistysten hallituksilla on, ja mitä niiden tulisi yhdistyslainsäädännön suhteen huomioida tehdessään päätöksiä yhdistysten kevätkokouksen järjestämisestä. Webinaarissa käsiteltiin myös, millaisia toimia etäosallistumisen mahdollistuminen vaatii.
  2. webinaari: Yhdistyksen kokoukset poikkeustilanteessa – te kysyitte, me vastaamme. Toisessa webinaarissa käydään läpi aiemmin järjestetyssä webinaarissa esille nousseita erityiskysymyksiä. Tallenteessa käsitellään myös webinaaripäivänä (21.4.) saatavilla olevan tiedon perusteella oikeusministeriön lakiehdotusta yhdistysten vuosikokousten järjestämisestä poikkeustilanteessa.
  • Yhdistysten vuosikokoukset etänä – Case Suomen Ladun kevätkokous Vuosikokouksia koskevan webinaarisarjan päätösosassa kuullaan käytännönläheinen esimerkki siitä, kuinka Suomen Latu toteutti  oman kevätkokouksensa etäyhteyksin. Webinaari on kohdennettu etupäässä järjestöille ja liitoille, mutta oppia saavat myös itsenäisesti toimivat paikallisyhdistykset.

Yhdistysten hallituksen kokoukset etänä

Kokoontumisrajoitusten ollessa voimassa yhdistysten hallitusten täytyy kokoontua etäyhteyksien välityksellä. Neuroliitto on tehnyt kaksi ohjetta hallituksen etäkokouksen järjestämiseen:

Nämä löydät materiaalipankista ”Käytännön asioiden ohjeistukset ja muistilistat” -kohdasta.

Verottajan ohjeet: Yhdistys, näin valtuutat

Muun muassa yhdistyksen maksamien palkkioiden ja niihin liittyvien työnantajakulujen hoitaminen sähköisesti onnistuu, kun yhdistys hakee Suomi.fi-valtuuttamispalvelussa nimenkirjoittajille valtuuttamisvaltuudet. He puolestaan voivat hakea asiointivaltuudet esim. yhdistyksen taloudenhoitajalle, joka käytännössä hoitaa veroasiat tulorekisterissä.

Verottajan ohje valtuuksien hakemiseen ja valtuuttamiseen yhdistyksessä löytyvät  verohallinnon sivuilta.

Samalla sivulla on myös linkki asiaa käsittelevään tallenteeseen.