Yhdistysaktiivin työkalupakki

Tästä osiosta löydät esimerkiksi yhdistystoimintaan liittyviä ajankohtaisia asioita, tietoa ja työkaluja. Osa sivuista on yhdistysaktiiveille suunnattuja, salasanasuojattuja sivuja.

Yhdistysaktiivin työkalupakki korvaa aikaisemman yhdistysnetin. Työkalupakissa on kaikki tarpeelliset ja päivitetyt aineistot, joten yhdistysnettiin ei voi enää kirjautua marraskuun jälkeen.

Työkalupakkiin kirjautuminen

Mikäli sinulla ei ole aiemmin ollut salasanaa kyseisiin materiaaleihin/Yhdistysnettiin, mutta toimit aktiivisesti omassa yhdistyksessäsi esim. sihteerinä, kerhon ohjaajana, jäsen-, liikunta- tai keräysvastaavana tai muussa tehtävässä, voit pyytää salasanan yhdistysaktiivin työkalupakkiin klikkaamalla tästä.

Liiton tapahtumakalenteri

Moneen tapahtumaan, vaikka nyt järjestökoulutuksiin, ilmoittaudutaan Tapun eli tapahtumakalenterin kautta. Löydät sen helposti käyttämällä neuroliitto.fi-sivuston etusivuilta löytyviä oikopolkuja, tai klikkaamalla tästä.

Maailman MS-päivän tapahtumien ilmoittaminen ja materiaalien tilaus!

Maailman MS-päivää vietetään tänävuonna 30.5.

Yhdistysten ja kerhojen järjestämät teemapäivän tapahtumat tarjoavat halukkaille tilaisuuden osallistua Maailman MS-päivän viettoon. Ihmisten keskelle, esimerkiksi kauppakeskuksiin jalkautuminen ja infolehtisten jakaminen tuovat MS-tiedon suuren yleisön ulottuville.

15.3.2018 mennessä ilmoitetut tapahtumat ehtivät mukaan huhtikuun Avain-lehteen tulevaan ilmoitukseen.

Materiaalien tilaukset viimeistään 5.3.2018.

Lisätietoa ja linkki lomakkeeseen Tapahtumat -sivulla.

Harvinaisten sairauksien päivää vietetään 28.2.2018!

28.2.2018 vietetään harvinaisten sairauksien päivää. Kansainvälisenä teemana on edellisvuoden tapaan tutkimus, mikä muistuttaa harvinaissairauksien tutkimuksen tärkeydestä ja merkityksestä ihmisten elämään, hyvinvointiin ja elämänlaatuun.
Tutkimus auttaa tunnistamaan aiemmin tuntemattomia sairauksia ja lisää ymmärrystä harvinaissairauksista. Se auttaa lääkäreitä oikean diagnoosin määrittelyssä ja antaa harvinaissairaalle tietoa sairaudestaan. Se voi myös johtaa uusien innovatiivisten hoitojen kehittämiseen ja joissakin tapauksissa jopa parannuskeinon löytämiseen.

Neuroliitto on kulkenut samaa matkaa harvinaisten kanssa nyt jo 25 vuotta!

Harnes-jäsenyydet tulivat Neuroliittoon (silloiseen MS-liittoon) vuonna 1993. Yhteistä taivalta on siis kuljettu jo neljännes vuosisataa. Harvinaisten päivän ja yhteisen taipaleemme kunniaksi olemme tehneet infograafin, josta löydät tietoa harvinaisista sekä yhteisestä matkastamme.

Katso infograafi

Harvinaisten sairauksien päivä

Tukea jäsenkirjeen postitukseen

Yhdistysten nettisivujen uudistaminen

Yhdistysten nettisivuja uudistetaan nyt uuteen sivupohjaan, joka vastaa ilmeeltään liiton omien sivujen pohjaa. Uudistuksen yhteydessä siirrymme yksinkertaisempaan WordPress-pohjaiseen sivuston hallintaan. Neuroliitto tarjoaa myös koulutusta uuden sivupohjan käyttöön, eli uudistuksen yhteydessä voi tilata sivujen ylläpidosta jatkossa vastaaville perehdytyksen omissa tiloissanne.

Jos yhdistykselläsi on käytössä neuroliiton vanha sivupohja, ei vaihdoksesta synny yhdistykselle lisäkustannuksia. Lisäksi etuna voi saada 30e alennusta vuosimaksuun, jos sivustolle haluaa Neuroliiton hallinnoiman mainonnan. Jos haluaa vaihtaa omasta pohjasta liiton pohjaan, on kustannus muutokselle 50e (kertaluonteinen) ja vuosimaksu 180e (tai mainoksilla 150e) vuodessa.

Uudella pohjalla nettisivuja on julkaistu jo kolmet; neuroep.fi, ms-vaasa.fi ja neurokah.fi. Lisäksi työn alla on jo seuraavat uudistettavat.

Jos haluatte uudistaa omia sivujanne, ottakaa yhteyttä puhelimitse tai sähköpostilla:

Anna Jalonen
anna.jalonen@neuroliitto.fi

Tiivistelmä Neuroliiton vaikuttajapaneeliin osallistuville

Kokeilemme vaikuttajapaneelia marraskuussa tiedon hankintakanavana laadittaessa kannanottoa sosiaali- ja terveydenhuoltoon esitetystä valinnanvapaudesta.  Työskentelytapa on seuraava. Paneeliin ilmoittautuneille on toimitettu valinnanvapauslain yleisesittely, hallituksen esityksen pykäläkohtainen lakiluonnos sekä  yksityiskohtaiset perustelut. Aineiston lähettämisen jälkeen osallistujat saavat sähköisen kyselyn, johon he vastaavat oman asiantuntemuksensa pohjalta.

Jos olet kiinnostunut vaikuttamisesta tai toimit kotikuntasi vammaisneuvoston jäsenä, voit ilmoittautua mukaan paneeliin Neuroliiton internetsivuilta löytyvällä lomakkeella. Edellytyksenä on, että olet Neuroliiton jäsenyhdistyksen jäsen ja sinulla on toimiva sähköpostiosoite. Jäsenyhdistysten puheenjohtajat, sihteerit ja kerhojen tai vastaavien ryhmien ohjaajat ovat saaneet suoran kutsun osallistua vaikuttajapaneeliin.

Tutustu tarkemmin lakiehdotukseen ja tule mukaan paneeliin!

Perehdytysreitit yhdistysten luottamushenkilöille ja vapaaehtoisille

Työkalupakkia täydennettiin 1.12.2017 osiolla, joka sisältää kolme erilaista perehdytysreittiä yhdistysten luottamushenkilöille ja vapaaehtoistoimijoille. Kun yhdistyksen kokous valitsee hallitukseensa uusia toimijoita, järjestösuunnittelijat auttavat yhdessä sopien heidän perehdyttämisessään. Perehdytysreitit löydät täältä.