Yhdistysaktiivin työkalupakki

Tästä osiosta löydät esimerkiksi yhdistystoimintaan liittyviä ajankohtaisia asioita, tietoa ja työkaluja. Osa sivuista on yhdistysaktiiveille suunnattuja, salasanasuojattuja sivuja.Yhdistysaktiivin työkalupakki korvaa aikaisemman yhdistysnetin.

Liiton tapahtumakalenteri

Moneen tapahtumaan, vaikka nyt järjestökoulutuksiin, ilmoittaudutaan Tapun eli tapahtumakalenterin kautta. Löydät sen helposti käyttämällä neuroliitto.fi-sivuston etusivuilta löytyviä oikopolkuja, tai klikkaamalla tästä.

Yhdistysaktiivipalkinnot 2018 jaettu

Neuroliiton liittohallitus päätti kokouksessaan 27.2.2018 yhdistysaktiivien palkitsemisesta. Liittohallitus voi myöntää vuosittain palkintoja erityisen aktiivisesta ja ansiokkaasta toiminnasta liiton jäsenyhdistyksessä tai sen kerhossa. Ehdotuksia palkittavista henkilöistä pyydetään sekä jäsenyhdistyksiltä että liiton järjestötyöntekijöiltä.

Hallitus päätti palkita ansiokkaasta yhdistystoiminnasta seuraavat:

Ryhmäpalkinto: Hermoverkko, Pirkanmaan neuroyhdistys
Perustelut: Nuorten vertaisryhmä Hermoverkko on perustettu 2005, ja se on edelleen hyvin voimissaan ja se kokoontuu säännöllisesti. Ryhmällä on aktiivinen suljettu facebook-ryhmä, jonka kautta se tavoittaa myös sellaiset ryhmäläiset, jotka eivät pääse fyysisesti paikalle. Ryhmän jäseniä on auttanut yhdistyksen tapahtumissa ja Pieni Ele-keräyksessä, ja jäsenistä on noussut myös yhdistys- ja vaikuttamistoimintaan osallistuvia nuoria aikuisia.

Kerho-aktiivi: Lis-Mari Riska, Keski-Pohjanmaan neuroyhdistys
Perustelut: Pietarsaaren kerhon vetäjä. Positiivisuudella ja innostuksella kannustaa kaikkia. Jaksaa kuunnella ja tsempata muitakin. On ollut aktiivinen jo toistakymmentä vuotta.

Some-aktiivi: Ulla Ylijoki, Pirkanmaan neuroyhdistys, Suomen Chiari- ja syringomyeliayhdistys
Perustelut: Ulla Ylijoki on aktiivinen sosiaalisen median käyttäjä. Hän on aktiivinen eri sosiaalisen median ryhmissä viestittäen ajankohtaisista aiheista ja tiedottaen esim. yhdistyksen vertaistukiryhmien toiminnasta. Ulla on myös tehnyt hauskan videon ”Tanssii Chiarin kanssa” ja jakanut videota aktiivisesti sosiaalisessa mediassa lisäten näin humoristisella tavalla tietoisuutta Chiaristakin.

Vuoden Vertaistukija: Saija Sipeläinen, Helsingin- ja Uudenmaan neuroyhdistys
Perustelut: Saija on toiminut vertaistukijana vuosia. Hän on ehdottomasti ”suosituin” vertaistukija. Tukikontaktien määrä on ollut hänellä merkittävä. Hänellä on erinomainen ja ammattimainen ote tehtävään, vaikka hoitaa sitä vapaaehtoistoimijana. Saijalla on kyky asettua tuettavan tilanteeseen ja löytää kohtaamisista tuettavan kannalta oleelliset asiat. Saija on erinomainen tuki myös uusille toimijoille, ja on motivoitunut auttamaan.

Vuoden Kokemuskouluttaja: Mervi Karlsson, Pirkanmaan neuroyhdistys
Perustelut: Mervi Karlsson on pisimpään toiminut harnes- kokemustoimija, joka on käynyt vuosittain useamman kerran lääketieteellisen tiedekunnan 3. vuosikurssin opiskelijoiden vuorovaikutustaitoihin liittyvällä kurssilla.

HKK-aktiivi: Satu Toivola, Helsingin ja Uudenmaan neuroyhdistys
Perustelut: Vedettyään edelläkävijäryhmä Espoon MS-äitejä 2010 vuodesta lähtien, Satu kätilöi kahden uuden sairastavien äitien ryhmän syntymisen –  yhden Helsinkiin ja toisen Hyvinkäälle.

Vaikuttaja-aktiivi: Maija Aatelo, Neuro-Porvoo
Perustelut: Maija Aatelo on ottanut ja ottaa kantaa vammais- ja sosiaaliasioissa sekä yhdistys- että liittotasolla. Hän on aktiivinen lehdistötiedotteiden tekijä sekä luentotilaisuuksien järjestäjä.

Hengen kohottaja: Marja Pehkonen, Pohjois-Pohjanmaan neuroyhdistys
Perustelut: Marja Pehkonen on innokas ideoija ja hyväntuulinen positiivisen hengen luoja, joka osaa kuunnella kanssakulkijoita niin kerhossa, yhdistyksessä kuin yhdistysten välisissä tapaamisissa.

Kantava voima: Petra Bengs, Suomen Chiari- ja syringomyeliayhdistys
Perustelut: Ilman Petra Bengsin merkittävää panosta ja innovatiivisuutta Suomen Chiari- ja syringomyeliayhdistys ei olisi saavuttanut niin paljon näin lyhyessä ajassa. Petra olla on merkittävä rooli valtakunnallisten tapaamisten järjestämisessä, medianäkyvyyden lisäämisessä Chiarista (MOT-ohjelma), sekä sen ideoimisessa, miten saadaan järjestettyä monipuolista toimintaa lapsista ja nuorista aikuisiin asti.

Lämpimät onnittelut palkituille ja suuret kiitokset ehdotuksia tehneille!

Maailman MS-päivän tapahtumien ilmoittaminen!

Maailman MS-päivää vietetään tänä vuonna 30.5.

Yhdistysten ja kerhojen järjestämät teemapäivän tapahtumat tarjoavat halukkaille tilaisuuden osallistua Maailman MS-päivän viettoon. Ihmisten keskelle, esimerkiksi kauppakeskuksiin jalkautuminen ja infolehtisten jakaminen tuovat MS-tiedon suuren yleisön ulottuville.

Lisätietoa työkalupakin Maailman MS-päivän sivulta

Ilmoita tapahtuma ja/tai kysy materiaaleista: info@neuroliitto.fi

Tukea jäsenkirjeen postitukseen 2018

Yhdistysten nettisivujen uudistaminen

Yhdistysten nettisivuja uudistetaan vielä kesäkuuhun asti uuteen sivupohjaan, joka vastaa ilmeeltään liiton omien sivujen pohjaa. Uudistuksen yhteydessä siirrymme yksinkertaisempaan WordPress-pohjaiseen sivuston hallintaan. Neuroliitto tarjoaa myös koulutusta uuden sivupohjan käyttöön, eli uudistuksen yhteydessä voi tilata sivujen ylläpidosta jatkossa vastaaville perehdytyksen omissa tiloissanne.

Jos yhdistykselläsi on käytössä neuroliiton vanha sivupohja, ei vaihdoksesta synny yhdistykselle lisäkustannuksia. Lisäksi etuna voi saada 30e alennusta vuosimaksuun, jos sivustolle haluaa Neuroliiton hallinnoiman mainonnan. Jos haluaa vaihtaa omasta pohjasta liiton pohjaan, on kustannus muutokselle 50e (kertaluonteinen) ja vuosimaksu 180e (tai mainoksilla 150e) vuodessa.

Jos haluatte uudistaa omia sivujanne, ottakaa yhteyttä puhelimitse tai sähköpostilla:

Anna Jalonen
anna.jalonen@neuroliitto.fi

Perehdytysreitit yhdistysten luottamushenkilöille ja vapaaehtoisille

Työkalupakkia täydennettiin 1.12.2017 osiolla, joka sisältää kolme erilaista perehdytysreittiä yhdistysten luottamushenkilöille ja vapaaehtoistoimijoille. Kun yhdistyksen kokous valitsee hallitukseensa uusia toimijoita, järjestösuunnittelijat auttavat yhdessä sopien heidän perehdyttämisessään. Perehdytysreitit löydät täältä.

Työkalupakkiin kirjautuminen

Mikäli sinulla ei ole aiemmin ollut salasanaa kyseisiin materiaaleihin/Yhdistysnettiin, mutta toimit aktiivisesti omassa yhdistyksessäsi esim. sihteerinä, kerhon ohjaajana, jäsen-, liikunta- tai keräysvastaavana tai muussa tehtävässä, voit pyytää salasanan yhdistysaktiivin työkalupakkiin klikkaamalla tästä.