Yhdistysaktiivin työkalupakki

Tästä osiosta löydät yhdistystoimintaan liittyviä ajankohtaisia asioita, tietoa ja työkaluja. Osa sivuista on yhdistysaktiiveille suunnattuja, salasanasuojattuja sivuja. Näiden sivujen kohdalla tarvitset käyttäjätunnusta ja salasanaa. Sivu pyytää niitä silloin automaattisesti. Voit tutustua myös työkalupakin sivukarttaan.

Mikäli sinulla ei ole aiemmin ollut salasanaa Yhdistysaktiivin työkalupakkiin, mutta toimit aktiivisesti omassa yhdistyksessäsi esim. puheenjohtajana, sihteerinä, ryhmän- tai kerhonohjaajana, jäsen-, liikunta- tai keräysvastaavana tai muussa tehtävässä, voit pyytää salasanan Maaria Lillbergiltä.

Neuroliiton tapahtumakalenteri

Neuroliiton tapahtumista löydät tiedot tapahtumakalenterista. Kalenterin kautta ilmoittaudutaan myös järjestökoulutuksiin.

Tapahtumakalenterin löydät myös Neuroliiton yhdistyssivujen kautta.

MS-päivä 2020 aikataulu ja muutokset

Seuraamme covid-19-virustilannetta

Seuraamme covid-19-virustilannetta ja suunnittelemme muutoksia aiemmin ilmoitettuihin tapahtumiin sekä kampanjointiin.

Suosittelemme perumaan MS-päivän tapahtumat ja ehdotamme vaihtoehdoksi etäkokoontumista, virtuaalivertaisryhmää, jonka toteuttaminen onnistuu Microsoft Teams -ohjelman ilmaisversiolla.

Juuri nyt on vertaiskohtaamisten ja tuen tarve suurempi kuin koskaan

Voisiko yhdistyksenne tai kerhonne järjestää etäkokoontumisen, kertaluontoisen virtuaalivertaistapaamisen heille, jotka ovat hiljattain saaneet diagnoosin tai jotka ovat ehkä jo pidempään sairastaneet, mutta ovat järjestötoiminnan ulkokehällä?

Olemme lähettäneet yhdistysten MS-päivän vastaaville järjestäjäkirjeen mukana kyselyn, jolla selvitämme kiinnostusta etätapahtuman järjestämiseen. Vastaukset tarvitsemme ma 13.4. mennessä.

Jos teille on tullut jo tutuksi jokin toinen ohjelma, jolla etäryhmä on myös mahdollista järjestää, voitte toki valjastaa sen myös tähän käyttöön.

Mahdollisen etätapahtuman ajankohtaa miettiessänne, ottakaa huomioon MS-päivän viikon muut tapahtumat, jotka näet alla.

Neuroliiton järjestämää ohjelmaa MS-viikolla

• ti 26.5. klo 17.30 Etäluento sairauteen sopeutumisesta, psykologi Jan-Henry Stenberg
  • ti 26.5. klo 19–21 Vertaistukijat livenä Facebook-ryhmässä ja tavoitettavissa puhelimitse
  • ke 27.5. klo 18–20 Pärjätään töissä – keskustellaan verkossa
  • to 28.5. klo 16–18 Neuroneuvonta linjoilla

Tapahtumatietoja päivitetään kampanjasivulle: neuroliitto.fi/mmsp

Seuraava MS-päivän järjestäjäkirje lähetetään pe 17.4.

Lue lisää MS-päivän toteutusaikataulusta, jota päivitetään suunnittelun edetessä!

Suomessa MS-päivän kampanjan nimi on ”Tarvitsemme toisiamme”. Tänä vuonna kampanja suunnataan erityisesti heille, jotka ovat hiljattain saaneet diagnoosin, eivätkä välttämättä tunne erilaisia tukiverkostoja tai niiden kautta saatavaa luotettavaa tietoa sekä heille, jotka ovat ehkä jo pidempään sairastaneet, mutta ovat järjestötoiminnan ulkokehällä. Viestinämme on, ettei kenenkään kannata jäädä sairautensa kanssa yksin.

MSIF on päättänyt, että jatkossa Maailman MS-päivää vietetään aina 30.5., mutta tapahtumia voi järjestää pitkin viikkoa.

Palkitut yhdistysaktiivit 2020

Ansioituneita yhdistysaktiiveja palkittiin

Neuroliiton liittohallitus päätti kokouksessaan vuosittaisen Yhdistysaktiivipalkinnon saajista. Tänä vuonna erityisen aktiivisesta toiminnasta liiton jäsenyhdistyksessä tai sen kerhossa palkittiin kymmenen henkilöä. Lisäksi kaksi toimijaryhmää palkittiin Ryhmäaktiivipalkinnolla.

Palkittavia liittohallitukselle esittivät jäsenyhdistykset. Palkintoina myönnettiin S-ketjun lahjakortteja. Neuroliitto on palkinnut ansioituneita yhdistystoimijoita vuodesta 2011 alkaen.

Vuonna 2020 palkinnon saivat

• Tarja Hussa, vuoden Kerho-aktiivi
  • Sauli Luukkala, vuoden Kerho-aktiivi
  • Hannemari Haapala, vuoden Kerho-aktiivi
  • Heidi Virsu, vuoden Liikunta-aktiivi
  • Sinikka Skyttä, vuoden HKK-aktiivi
  • Pauliina Alppi, vuoden Vaikuttaja-aktiivi
  • Sirpa Lahtinen, vuoden Kantava voima
  • Kirsi Jurvansuu, vuoden Kantava voima
  • Veli-Matti Korpisalo, vuoden Kantava voima
  • Kim Storås, vuoden Kantava voima

Ryhmäaktiivipalkinnon saivat Chiari- ja syringomyeliayhdistyksen Helsingin vertaistukiryhmä ja Helsingin ja Uudenmaan neuroyhdistyksen Hyvinvointityöryhmä.

Neuroliitto kiittää palkittuja heidän järjestötoiminnalle antamastaan arvokkaasta panoksesta!

Tarjous jäsenkirjeen postitukseen 2020

Maskun neurologinen kuntoutuskeskus tarjoaa vuonna 2020 yhdistyksellenne yhteistyötä jäsenkirjeen postitukseen.

Kuntoutuskeskus tukee taloudellisesti vuoden aikana yhden jäsenkirjeen postitusta per yhdistys saadessaan lähettää kirjeen mukana myös kuntoutuskeskuksen tervehdyksen mainoksen/esitteen muodossa.

Tuki koskee sähköisiä ja paperisia jäsenkirjeitä

Tuki koskee niin paperisia kuin sähköisiä jäsenkirjeitä muodostuen seuraavasti: lähteneiden jäsenkirjeiden määrä (paperiset + sähköiset / ei kuitenkaan yhdistyksen jäsenmäärää ylittäen) x normaalin kirjeen lähetysmaksu (1,60 €).

Jos kiinnostuit, ota yhteyttä:

info@neuroliitto.fi

Neuroliiton liittokokous ke 23.9.2020 Helsingissä klo 13 alkaen

Neuroliiton liittokokous 23.9.2020 Helsingissä

Kokousedustajien nimet ja yhteystiedot pyydetään toimittamaan liittoon ke 9.9.2020 mennessä tai aikaisemmin, jos mahdollista. Samalla pyydetään toimittamaan myös tiedot yhdistysten ehdokkaista liittovaltuustoon.

Yhdistykset, joiden liittokokousedustajat ja liittovaltuustoehdokkaat on jo valittu, voivat ilmoittaa tiedot jo nyt.

Ilmoita tiedot

Satu Hakamäki-Niskala, johdon assistentti
satu.hakamaki-niskala@neuroliitto.fi
p. 040 734 6375.

Kokouskutsu liittokokoukseen lähetetään elokuussa.