Lääkehoito

MS-taudin kulkua voidaan hidastaa lääkkeillä. Myös useimpiin MS-taudin oireisiin, esimerkiksi masennukseen ja virtsarakon ongelmiin, on olemassa lääkehoitoja.

Aaltoilevan MS-taudin etenemistä hidastava lääkehoito kannattaa aloittaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, koska lääkkeet vähentävät pahenemisvaiheiden määrää ja sairauteen liittyvän haitan kertymistä. Alusta pitäen etenevään tai myöhemmin eteneväksi muuttuneeseen eli progressiiviseen MS-taudin muotoon käytössä olevat etenemistä hidastavat lääkkeet eivät tehoa.

Beetainterferoni- ja glatirameeriasetaatti-pistoshoidoista on pitkäaikaisinta turvallisuustietoa. Ne ovat turvallisia. Kaikkien käytössä olevien lääkkeiden hillitsevä vaikutus sairauden kulkuun on todistettu, mutta mikään niistä ei paranna tai täysin pysäytä sairautta. Uudet ensilinjan lääkkeet ovat tabletteja. Uusien hoitojen pitkäaikaisen käytön turvallisuus selviää vasta ajan myötä.

MS-hoitajat opastavat hoidon aloittamisessa ja jos hoidon kanssa tulee hankaluuksia. Lääkkeillä voi olla haittavaikutuksia, jotka ajan kuluessa useimmiten lievittyvät tai voivat jäädä pois. Joskus niiden takia voi olla tarpeen vaihtaa lääkevalmistetta. MS-hoitajat auttavat monipuolisesti myös muissa sairastamiseen liittyvissä kysymyksissä.

MS-taudin kulkua muuntavat lääkkeet taulukossa

Muut hoidot

Lääkekannabis

MS-taudin oireenmukaisista hoidoista julkisuudessa ovat toistuvasti olleet esillä kannabisjohdannaiset valmisteet, joiden käyttö Suomessa on suhteellisen vähäistä. Synteettistä kannabinoidia (Sativex) voidaan käyttää Suomessa MS-taudin aiheuttaman vaikean spastisuuden hoitoon, jos muilla spastisuutta estävillä lääkkeillä ei ole saatu riittävää hoitovastetta. Muita hyväksyttyjä käyttöaiheita kannabinoideilla ei MS-taudissa ole.

Sativex-suusuihke sisältää kannabiksen delta-9-tetrahydrokannabinolia ja kannabidiolia. Lääkettä annostellaan suihkeena suuonteloon useita kertoja, tavallisesti kahdeksan kertaa päivässä.

Lääkkeellä on myyntilupa Suomessa. Käyttöaiheena on kohtalainen tai vaikea-asteinen MS-taudin aiheuttama lihasjäykkyys, jonka kohdalla ei ole saavutettu riittävää hoitovastetta muilla lääkkeillä. Lisäksi edellytetään, että  sitä käytettäessä spastisuus lievittyy merkittävästi hoidon ensimmäisen koejakson aikana. Sitä käytetään siis tavanomaisten spastisuuden lääkkeiden lisänä. Muuhun kuin spastisuuden hoitoon tai spastisuuden hoitoon muilla potilasryhmillä sillä ei ole myyntilupaa.

Lääkettä voidaan käyttää vain neurologian erikoislääkäreiden määräyksellä tai neurologian alan sairaalayksikön lääkärin määräyksellä tai näiden aloittamaan jatkohoitoon. Toimittaminen apteekista edellyttää huumausainereseptiä, sillä valmiste sisältää varsinaista huumausainetta. Lääkkeellä ei ole vahvistettua myyntihintaa eikä siitä makseta Kansaneläkelaitoksen peruskorvausta. Hinta (11.12.2015) on hieman yli 600 euroa/kuukausi tavanomaisella annostuksella. Kaksi tavallisinta spastisuuden lääkettä baklofeeni ja titsanidiini kuuluvat MS-taudissa Kelan ylempään erityiskorvattavuusryhmään.

Myyntiluvan saaminen viranomaisilta edellyttää kannabis-pohjaisilta lääkkeiltä samanlaisia perusteellisia kliinisiä lääketutkimuksia kuin muiltakin lääkkeiltä. Keskimäärin kolmasosa käyttäjistä hyötyy Sativexista, ja heillä spastisuus vähenee vähintään 30 % lähtötasosta. Mistään ihmelääkkeestä ei siis ole kysymys. Muilla kannabikseen tai sen synteettisiin alamuotoihin perustuvilla valmisteilla ei ole saatu vakuuttavia tuloksia tai ainakin näyttö niiden vaikuttavuudesta on heikko.

CCSVI

Toinen julkisuudessa esillä ollut MS-taudin hoitoajatus liittyy teoriaan, jonka mukaan krooninen laskimoverenkierron häiriö CCSVI olisi MS-taudin tai sen eräiden oireiden taustalla. Hoitomuotona on kokeiltu laskimoiden pallolaajennusta ja stenttaamista. Koska ilmiön todenperäisyydestä tai laskimoihin kajoavien toimenpiteiden tehosta ja turvallisuudesta ei ole olemassa pitävää tutkimusnäyttöä, tällaiset hoidot eivät kuulu näyttöön perustuvaan MS-taudin käypään hoitoon. Vuosikymmenen alussa jonkin verran suomalaisia kävi hoidossa ulkomailla.