Ulkomailla matkustaminen

Mikä on Eurooppalainen sairaanhoitokortti? Mistä saan sen?

Eurooppalainen sairaanhoitokortin (European Health Insurance Card, EHIC) avulla  jokainen asuinmaassaan sairausvakuutettu tai asuinpaikkaan perustuvaan sosiaaliturvaan oikeutettu EU- tai Eta- maan ja Sveitsin asukas saa  muissa jäsenvaltioissa sairastumisen tai sattuneen tapaturman johdosta lääketieteellisesti välttämättömät terveydenhuollon palvelut maassa vierailun aikana esimerkiksi lomamatkalla.
Järjestelmän tarkoituksena on mahdollistaa esimerkiksi loman jatkuminen ilman, että pitäisi palata kotimaahan terveydenhuollon saamiseksi.  Järjestelmästä ei korvata terveydenhuoltoa, jonka saamiseksi on matkustettu ko. maahan.

Eurooppalaisella sairaanhoitokortti oikeuttaa saamaan terveydenhuollon palveluja samoilla ehdoilla kuin maassa asuvat henkilöt. Hoitoa annetaan ja sen hinta määräytyy siis oleskelumaan lainsäädännön ja hoitokäytännön mukaisesti. Eurooppalainen sairaanhoitokortti kelpaa julkisessa terveydenhuollossa, sairausvakuutussopimuksen tehneiden yksityisten lääkäreiden vastaanotoilla ja sopimuksen tehneissä sairaaloissa.
Suomessa asuvilla, jotka kuuluvat sairausvakuutuksen piirin, on siis oikeus Eurooppalaiseen sairaanhoitokorttiin (EHIC).

Kortti tilataan Kelasta. Sen voi tilata verkkopalvelusta, jonne kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai puhelinpalvelusta, puh. 020 692 203. Sen voi myös tilata täyttämällä hakemuslomakkeen  SV 193 ja toimittamalla sen Kelaan. Kortti on ilmainen. Eurooppalainen sairaanhoitokortti postitetaan hakijalle kotiin parin viikon kuluessa.

Yleensä ulkomaanmatkan turvaksi kannattaa ottaa myös matkavakuutus.

Lisätietoja kortista Eurooppalainen sairaanhoitokortti