Neuroliiton neuvontapalvelut

Neuroliitto tarjoaa maksutonta neuvontaa, kun tarvitset tukea sairauden tuomiin uusiin tilanteisiin. Palvelut on suunnattu ensisijaisesti MS-tautia tai harvinaista neurologista sairautta sairastaville, heidän läheisilleen ja alan ammattilaisille.

Palveluneuvonta

Palveluasiantuntijat auttavat sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä sosiaaliturvaetuuksiin liittyvissä kysymyksissä.

Työelämäneuvonta

Työelämäasiantuntijat tarjoavat yksilöllistä neuvontaa työllistymisen, opiskelun tai työssä jatkamisen tukikeinoista.

Liikuntaneuvonta

Liikuntasuunnittelijalta saa yksilöllistä neuvontaa sopivan liikuntaharrastuksen tai -paikan löytämisessä.

Harnes-neuvonta

Erikoissuunnittelija antaa yksilöllistä neuvontaa harvinaista neurologista sairautta sairastaville. Häneltä saa tietoa esimerkiksi vertaistukimahdollisuuksista ja tapahtumista.

Oikeudellinen neuvonta

Neuroliiton lakimies antaa oikeudellista neuvontaa sosiaaliturvan toteutumiseen liittyvissä asioissa, jotka koskevat harvinaista neurologista sairautta tai MS-tautia.

Jäsenasioiden neuvonta

Onko sinulla kysyttävää jäseneksi liittymisestä, jäseneduista tai muuten jäsenyyteen liittyen? Ole yhteydessä jasenasiat@neuroliitto.fi

Neuvontapalvelut yhdistysten tueksi

Neuroliiton järjestötyöntekijät neuvovat jäsenyhdistysten luottamushenkilöitä ja aktiivitoimijoita yhdistyksen hallintoon, toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen liittyvissä asioissa.

Katso lisätiedot

Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin

Jos sosiaali- ja terveyspalvelut aiheuttavat päänvaivaa, muut ovat ehkä pohtineet samoja kysymyksiä. Näiltä sivuilta löydät MS-tautia tai harvinaista neurologista sairautta sairastavien ja heidän läheistensä esittämiä kysymyksiä sosiaaliturvasta, terveyspalveluista ja tukitoimista sekä vastaukset niihin.

Tutustu tästä

Sosiaaliturvan tietopankki käytössäsi

Sosiaaliturva varmistaa välttämättömän toimeentulon, huolenpidon ja riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut. MS-tautia ja harvinaista neurologista sairautta sairastavien terveydentila sekä elämäntilanteet voivat vaihdella suuresti. Sosiaaliturva-sivuille on koottu hyödyllisiä aiheita, jotka voivat auttaa sairauden eri vaiheissa.

Tutustu tästä

Tule mukaan tapahtumiin

Neuroliitto järjestää ympäri vuoden monipuolisia tapahtumia, kuten luentoja, vertaistapaamisia, koulutuksia, ryhmächatteja ja Tietopäiviä. Tapahtumissa voit jakaa kokemuksia muiden kanssa, keskustella asiantuntijoiden kanssa ja löytää uusia näkökulmia sekä käytännön keinoja arjen helpottamiseksi.

Siirry tapahtumakalenteriin