Asiantuntijat

Neuroliiton erikoissuunnittelijat ovat asiantuntijoita, jotka tuntevat oman alansa perinpohjin. Heidän antamansa neuvontapalvelut on tarkoitettu MS-tautia tai harvinaista neurologista sairautta sairastaville sekä heidän läheisilleen. Asiakkaalle maksutonta neuvontaa annetaan ensisijaisesti puhelimitse ja sähköpostitse.

Sosiaalituet ja -palvelut

Neuroliiton sosiaalitukia ja -palveluita koskeva neuvonta antaa vastauksia sosiaaliturvaan, kuntoutukseen, tukitoimiin ja hakemuksiin liittyviin kysymyksiin. Sairauden hoitoa koskevissa kysymyksissä tulee kääntyä terveydenhuollon ammattilaisten puoleen.

Sosiaalitukia ja -palveluita koskeva neuvonta on myös aivoverenkiertohäiriön kokeneille, Parkinsonin tautia ja liikehäiriösairauksia sairastaville sekä heidän läheisilleen.

Sosionomit
Anna Hokkanen
Timo Klaavu

Sosionomit tavoitat Neuroneuvonnasta
ma–pe klo 9–12
P. 040 528 7888
info@neuroneuvonta.fi

Lue lisää Neuronenuvonnasta täältä.

Jos haluat tavata sosionomit vastaanotolla, varaa aika ajanvarausnumerosta p. 040 088 4667

Harvinaiset neurologiset sairaudet

Neuroliiton harvinaista neurologisista sairauksista vastaava erikoissuunnittelija osaa kertoa, kuuluuko sairautesi johonkin jo toimivista harnes-verkostoista, miten saat yhteyden tukihenkilöön tai onko Suomessa muita samaa sairautta sairastavia. Häneltä saat tietoa myös verkostojen ja alueellisten vertaistukiryhmien tapaamisista, seminaareista, teemapäivistä ja sopeutumisvalmennus- tai kuntoutuskursseista.

Erikoissuunnitteilja
Kirsi Asula
P. 040 753 3055
kirsi.asula@neuroliitto.fi

Lue lisää harvinaisista sairauksista täältä.

Lakiasiat

Neuroliiton lakimies antaa oikeudellista neuvontaa MS-tautia tai harvinaista neurologista sairautta sairastaville sekä heidän läheisilleen kysymyksissä, jotka liittyvät sairastamiseen.

Kysymys voi koskea esimerkiksi sosiaaliturvan tai terveydenhuollon etuuden tai palvelun saannissa ilmenneen ongelman vuoksi tehtävää valitusta tai kantelua. Yhteyttä voi ottaa myös, jos tarvitsee apua esimerkiksi edunvalvontavaltuutuksen laatimisessa.

Neuvontaa, joka on asiakkaalle maksutonta, annetaan ensisijaisesti puhelimitse ja sähköpostitse. Puhelimitse lakimies neuvoo torstaisin ja perjantaisin kello 8.00–15.30.

Lakimies
Anu Aalto
P. 040 734 5773
anu.aalto@neuroliitto.fi

Tutustu myös Neuroneuvontaan.

Liikunta

Neuroliiton liikuntapalveluista vastaava erikoissuunnittelija neuvoo sopivan liikuntaharrastuksen ja -paikan löytämisessä. Häneen voi ottaa yhteyttä myös, jos havaitsee puutteita esimerkiksi liikuntatilojen esteettömyydessä tai vaikka liikunta-avustajan tai kuljetuspalveluiden saatavuudessa.

Erikoissuunnittelija
Riitta Samstén
P. 0400 828 536
riitta.samsten@neuroliitto.fi

Lisää liikunnasta voit lukea täältä.

Työelämä

Neuroliiton työelämäasiantuntija antaa yksilöllistä neuvontaa MS-tautiin ja harvinaisiin neurologisiin sairauksiin (lyh. harnes) sairastuneiden työelämäkysymyksiin liittyvissä asioissa. Pohdinnan alla voivat olla esimerkiksi sairaudesta johtuvat työllistymisvaikeudet, työuran jatkaminen, eläkkeelle siirtyminen, opiskelu- tai työolosuhteiden uudelleen järjestäminen, ammatin vaihtaminen tai erilaisten tukien ja etuuksien selvittäminen.

Palvelut on tarkoitettu MS-tautia ja harvinaisia neurologisia sairauksia sairastaville. Työelämäasiantuntija tekee yhteistyötä myös ammattilaisten ja oppilaitosten kanssa.