Asiantuntijat

Neuroliiton erikoissuunnittelijat ovat asiantuntijoita, jotka tuntevat oman alansa perinpohjin. Heidän antamansa neuvontapalvelut on tarkoitettu MS-tautia tai harvinaista neurologista sairautta sairastaville sekä heidän läheisilleen. Asiakkaalle maksutonta neuvontaa annetaan ensisijaisesti puhelimitse ja sähköpostitse.

Yleinen sosiaali- ja terveysneuvonta

Neuroliiton yleinen sosiaali- ja terveysneuvonta antaa vastauksia sosiaaliturvaan, terveyspalveluihin, tukitoimiin ja hakemuksiin liittyviin kysymyksiin. Sairauden hoitoa koskevissa kysymyksissä tulee kääntyä terveydenhuollon ammattilaisten puoleen.

Yleinen sosiaali- ja terveysneuvonta on myös Parkinsonin tautia ja liikehäiriösairauksia sairastaville ja heidän läheisilleen Suomen Parkinson-liiton sopimuksen mukaisesti.

Sosionomit
Anna Hokkanen
Timo Klaavu

Sosionomit tavoitat Norma-päivystyksestä
Puh. ma–pe klo 9–12 040 528 7888
norma@neuroliitto.fi

Lue lisää Norma-päivystyksestä täältä.

Harvinaiset neurologiset sairaudet

Neuroliiton harvinaista neurologisista sairauksista vastaava erikoissuunnittelija osaa kertoa, kuuluuko sairautesi johonkin jo toimivista harnes-verkostoista, miten saat yhteyden tukihenkilöön tai onko Suomessa muita samaa sairautta sairastavia. Häneltä saat tietoa myös verkostojen ja alueellisten vertaistukiryhmien tapaamisista, seminaareista, teemapäivistä ja sopeutumisvalmennus- tai kuntoutuskursseista.

Erikoissuunnitteilja
Kirsi Asula
kirsi.asula@neuroliitto.fi

Lue lisää harvinaisista sairauksista täältä.

Lakiasiat

Neuroliiton lakimies antaa oikeudellista neuvontaa MS-tautia tai harvinaista neurologista sairautta sairastaville sekä heidän läheisilleen kysymyksissä, jotka liittyvät sairastamiseen.

Kysymys voi koskea esimerkiksi sosiaaliturvan tai terveydenhuollon etuuden tai palvelun saannissa ilmenneen ongelman vuoksi tehtävää valitusta tai kantelua. Yhteyttä voi ottaa myös, jos tarvitsee apua esimerkiksi edunvalvontavaltuutuksen laatimisessa.

Neuvontaa, joka on asiakkaalle maksutonta, annetaan ensisijaisesti puhelimitse ja sähköpostitse. Puhelimitse lakimies neuvoo torstaisin ja perjantaisin kello 8.00–15.30.

Lakimies
Anu Aalto
anu.aalto@neuroliitto.fi

Tutustu myös Norma-päivystykseen.

Liikunta

Neuroliiton liikuntapalveluista vastaava erikoissuunnittelija neuvoo sopivan liikuntaharrastuksen ja -paikan löytämisessä. Häneen voi ottaa yhteyttä myös, jos havaitsee puutteita esimerkiksi liikuntatilojen esteettömyydessä tai vaikka liikunta-avustajan tai kuljetuspalveluiden saatavuudessa.

Erikoissuunnittelija
Riitta Samstén
riitta.samsten@neuroliitto.fi

Lisää liikunnasta voit lukea täältä.

Työllisyyspalvelut

Neuroliiton työllisyyspalveluissa on saatavilla yksilöllistä neuvontaa MS-tautiin ja harvinaisiin neurologisiin sairauksiin (lyh. harnes) sairastuneiden työllisyyteen liittyvissä asioissa. Pohdinnan alla voivat olla esimerkiksi sairaudesta johtuvat työllistymisvaikeudet, työuran jatkaminen, eläkkeelle siirtyminen, opiskelu- tai työolosuhteiden uudelleen järjestäminen, ammatin vaihtaminen tai erilaisten tukien ja etuuksien selvittäminen.

Neuvontapalvelut on tarkoitettu MS-tautia ja harvinaisia neurologisia sairauksia sairastaville. Työllisyyspalveluiden asiantuntemusta voivat hyödyntää myös ammattilaiset ja oppilaitokset.