Tuetut lomat

Tuetut lomat tarjoavat virkistysmahdollisuuksia niille, jotka eivät voi sairauden aiheuttamien esteiden, taloudellisten tai sosiaalisten syiden vuoksi käyttää tarjolla olevia palveluja sellaisenaan. Lomilla voi rentoutua, tavata muita samassa elämäntilanteessa olevia, saada uusia virikkeitä ja osallistua yhteiseen ohjattuun toimintaan.

Kullakin lomaviikolla on mukana joko vertaisohjaaja koko lomajakson ajan tai Neuroliiton järjestötyöntekijä kahden päivän ajan lomajakson alussa. Käytettävissä on myös lomapaikan vapaa-ajan ohjaajapalvelut.

Päivittäistä apua tarvitsevien on huolehdittava itse henkilökohtaisesta avustajasta. Kunnan myöntämän henkilökohtaisen avustajan majoituksen ja ruuat maksaa MTLH.

Päätöksen tuetun loman myöntämisestä tekee Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto (MTLH). Lomat rahoittaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA. STEAN:n ohjeiden mukaan lomatukea voidaan myöntää korkeintaan kahden kalenterivuoden välein. Jos hakijalle myönnetystä edellisestä lomatuesta on alle kaksi täyttä kalenterivuotta, on hakijalla karenssi.

Koronaepidemia ja Tuetut lomat

Lomat toteutetaan varovaisuusperiaatetta noudattaen, lomalaisten terveys ja turvallisuus huomioiden. Tuettujen lomien järjestämisessä koronaepidemian aikana noudatetaan viranomaisohjeita mm. hygieniasta ja turvaväleistä. Teemme yhteistyötä lomakohteiden kanssa lomalaisten terveyden ja turvallisuuden varmistamiseksi.

Lomalle osallistuvan tulee huomioida:

• Flunssaoireisena tuetulle lomalle ei saa osallistua.
  • Koronataudin riskiryhmiin kuuluvien tulee konsultoida hoitavaa lääkäriä ennen lomalle osallistumista.
  • Tilanteissa, joissa turvavälien pitäminen ei onnistu, suosittelemme maskien käyttöä.
  • Huomioithan, että lomalle osallistutaan omalla vastuulla.

Tutustu vielä ennen lomalle lähtöä kutsukirjeessä oleviin ohjeisiin sekä lomakohteen lähettämään infokirjeeseen.

Vuoden 2021 tuetut lomat

Ensi vuoden tuettuja lomia voi hakea sähköisesti 15.10.2020 alkaen.

Neuroliitto tarjoaa tälle vuodelle viisi tuettua lomajaksoa. Lomilla omavastuuosuus on 20 € / vrk (alle 17 v. lapsilta ei omavastuuosuutta). Lomilla on täysihoito.

Lomat lapsiperheille

• Kuopio: Kylpylähotelli Rauhalahti 28.2. – 5.3.2021. Haku päättyy 28.11.2020
  • Leppävirta: Sport & Spa Hotel Vesileppis 6.6. – 11.6.2021. Haku päättyy 6.3.2021

Lomat omatoimisille aikuisille

• Salo: Lehmirannan lomakeskus 13.6. – 18.6.2021. Haku päättyy 13.3.2021
  • Rokua: Rokua Health & Spa 12.9. – 17.9.2021. Haku päättyy 12.6.2021
  • Punkaharju: Kruunupuisto 27.9. – 2.10.2021. Haku päättyy 27.6.2021

Hae lomalle viimeistään kolme kuukautta ennen loman alkua

A) sähköisesti osoitteessa www.mtlh.fi
Huom! Sähköistä hakemusta ei voi palata täydentämään myöhemmin, eikä sitä voi tallentaa omalle koneelle. Hakijalle jää hakemuksesta tunnistenumero, joka on sama kuin hakemusnumero. Ota tämä numero talteen, jos/kun otat MTLH:on yhteyttä ja haluat täydentää hakemustasi.

B) postitettavalla lomakkeella
Hakulomakkeen voit tulostaa MTLH:n nettisivulta.
Postitettavan paperilomakkeen voit myös tilata MTLH:n lomasihteeriltä, p. 010 2193 460, lomat@mtlh.fi tai järjestösuunnittelija Sirpa Vuorenmaa-Hiltonilta, p. 0400 976 742, sirpa.vuorenmaa-hilton@neuroliitto.fi.

Huomioi, että puutteellisesti täytettyjä hakemuksia ei käsitellä. Sirpalta voi myös pyytää tarvittaessa apua lomakkeen täyttämisessä.

Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry
www.mtlh.fi