Tuetut lomat

Tuetut lomat tarjoavat virkistysmahdollisuuksia niille, jotka eivät voi sairauden aiheuttamien esteiden, taloudellisten tai sosiaalisten syiden vuoksi käyttää tarjolla olevia palveluja sellaisenaan. Lomilla voi rentoutua, tavata muita samassa elämäntilanteessa olevia, saada uusia virikkeitä ja osallistua yhteiseen ohjattuun toimintaan.

Kullakin lomaviikolla on mukana joko vertaisohjaaja koko lomajakson ajan tai Neuroliiton järjestötyöntekijä kahden päivän ajan lomajakson alussa. Käytettävissä on myös lomapaikan vapaa-ajan ohjaajapalvelut.

Lomat järjestetään yhteistyössä Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry:n (MTLH) kanssa ja päätöksen tuetun loman myöntämisestä tekee MTLH.

Päivittäistä apua tarvitsevien on huolehdittava itse henkilökohtaisesta avustajasta. Kunnan myöntämän henkilökohtaisen avustajan majoituksen ja ruuat maksaa MTLH.

Lomatukea voidaan myöntää korkeintaan kahden kalenterivuoden välein. Jos hakijalle myönnetystä edellisestä lomatuesta on alle kaksi täyttä kalenterivuotta, on hakijalla karenssi.

Koronaepidemia ja tuetut lomat

• Lomakohteissa noudatetaan viranomaisten ohjeita ja tehdään erityisjärjestelyitä, jotta lomailu on turvallista. Hygieniaan, turvaväleihin, ohjelmien järjestämiseen on muun muassa kiinnitetty erityistä huomiota. Lomalainen arvioi kuitenkin itse, voiko hän osallistua lomalle.
  • Lomalaisten tulee noudattaa lomalla turvallisuusohjeita: Noudattaa turvavälejä, pestä käsiä usein ja yskiä hihaan.
  • Lomalle ei saa osallistua flunssaoireisena ja loma tulee peruuttaa, jos sairastuu.
  • Mikäli lomalainen kuuluu vakavan koronavirustaudin riskiryhmään, hänen kannattaa keskustella hoitavan lääkärin kanssa, onko osallistuminen suositeltavaa.
  • MTLH tarjoaa lomalaisille maskit lomakohteissa (4 kpl/pv). Suositus koskee ensisijaisesti yli 12-vuotiaita.
  • MTLH pyrkii järjestämään yksin matkustaville lomalaisille majoituksen 1 hh.

Vuoden 2021 tuetut lomat

Neuroliitto tarjoaa vuodelle 2021 viisi tuettua lomajaksoa. Lomilla omavastuuosuus on 20 € / vrk (alle 17 v. lapsilta ei omavastuuosuutta). Lomilla on täysihoito.

Lomat lapsiperheille

• Kuopio: Kylpylähotelli Rauhalahti 28.2. – 5.3.2021. Haku päättynyt.
  • Leppävirta: Sport & Spa Hotel Vesileppis 6.6. – 11.6.2021. Haku päättynyt.

Lomat omatoimisille aikuisille

• Salo: Lehmirannan lomakeskus 13.6. – 18.6.2021. Haku päättynyt.
  • Rokua: Rokua Health & Spa 12.9. – 17.9.2021. Haku päättyy 12.6.2021
  • Punkaharju: Kruunupuisto 27.9. – 2.10.2021. Haku päättyy 27.6.2021

Hae lomaa viimeistään 3 kuukautta ennen loman alkua

Hae lomaa ensisijaisesti verkossa. Tästä pääset sähköiseen lomahakemukseen MTLH:n sivuilla. Sähköistä hakemusta ei voi palata täydentämään myöhemmin, eikä sitä voi tallentaa omalle koneelle. Ota sen sijaan talteen hakemuksesi tunnistenumero, joka on sama kuin hakemusnumero. Jos haluat täydentää hakemustasi myöhemmin, ota yhteyttä MTLH:on ja esitä tunnistenumerosi.

Jos et voi käyttää sähköistä hakua, tulosta postitettava hakulomake, täytä se ja postita MTLH:lle. Hakulomakkeen voit pyytää myös Neuroliiton järjestösuunnittelija Sirpa Vuorenmaa-Hiltonilta. Huomioi, että puutteellisesti täytettyjä hakemuksia ei käsitellä. Sirpa Vuorenmaa-Hilton neuvoo tarvittaessa hakulomakkeen täyttämisessä.

Neuroliitto ry
Sirpa Vuorenmaa-Hilton, järjestösuunnittelija