Tuetut lomat

Tuetut lomat vuonna 2022Tuetut lomat ja koronaHae lomaa sähköisesti

Tuetut lomat tarjoavat virkistysmahdollisuuksia niille, jotka eivät voi sairauden aiheuttamien esteiden, taloudellisten tai sosiaalisten syiden vuoksi käyttää tarjolla olevia palveluja sellaisenaan. Lomilla voi rentoutua, tavata muita samassa elämäntilanteessa olevia, saada uusia virikkeitä ja osallistua yhteiseen ohjattuun toimintaan.

Kullakin lomaviikolla on mukana joko vertaisohjaaja koko lomajakson ajan tai Neuroliiton järjestötyöntekijä kahden päivän ajan lomajakson alussa. Käytettävissä on myös lomapaikan vapaa-ajan ohjaajapalvelut.

Lomat järjestetään yhteistyössä Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry:n (MTLH) kanssa ja päätöksen tuetun loman myöntämisestä tekee MTLH.

Päivittäistä apua tarvitsevien on huolehdittava itse henkilökohtaisesta avustajasta. Kunnan myöntämän henkilökohtaisen avustajan majoituksen ja ruuat maksaa MTLH.

Lomatukea voidaan myöntää korkeintaan kahden kalenterivuoden välein. Jos hakijalle myönnetystä edellisestä lomatuesta on alle kaksi täyttä kalenterivuotta, on hakijalla karenssi.

Vuoden 2022 tuetut lomat

Neuroliitto tarjoaa MTLH:n kanssa vuodelle 2022 viisi tuettua lomajaksoa. Aikuisilta loman omavastuu on 5 vuorokaudelta 100 €. Alle 17-vuotiaat lomailevat maksutta.

Lomat lapsiperheille

• Vuokatti: Vuokatin Urheiluopisto 6.3.–11.3.2022. Haku päättynyt.
  • Kuopio: Kylpylähotelli Rauhalahti 9.6.–14.6.2022. Haku päättyy 9.3.2022
  • Leppävirta: Sport & Spa Hotel Vesileppis 12.6.–17.6.2022. Haku päättyy 12.3.2022

Lomat omatoimisille aikuisille

• Mikkeli: Kyyhkylä 18.9.–23.9.2022. Haku päättyy 18.6.2022
  • Kauhava: Härmän Kylpylä 2.10.–7.10.2022. Haku päättyy 2.7.2022

Tuetulle lomalle hakeminen

Hae lomaa viimeistään 3 kuukautta ennen loman alkua.

Hae lomaa ensisijaisesti sähköisesti

• Tästä pääset sähköiseen lomahakuun (linkistä avautuu MTLH:n Lotu-lomahakusivu).
  • Valitse ensin, haetko aikuisten vai lapsiperheiden lomaa. Valitse yhteistyökumppaniksi Neuroliitto. Kun olet valinnut lomatoiveesi, pääset täyttämään hakemuksen.

Sähköistä hakemusta ei voi palata täydentämään myöhemmin, eikä sitä voi tallentaa omalle koneelle. Ota sen sijaan talteen hakemuksesi tunnistenumero, joka on sama kuin hakemusnumero. Jos haluat täydentää hakemustasi myöhemmin, ota yhteyttä MTLH:on ja esitä tunnistenumerosi.

Paperisen hakulomakkeen voi tulostaa tai tilata

Jos et voi käyttää sähköistä hakua, tulosta paperinen hakemus, täytä se ja postita MTLH:lle. Hakulomakkeen voit pyytää myös Neuroliiton järjestösuunnittelija Sirpa Vuorenmaa-Hiltonilta. Hän myös tarvittaessa neuvoo hakulomakkeen täyttämisessä. Huomioi, että puutteellisesti täytettyjä hakemuksia ei käsitellä.

Koronaepidemia ja tuetut lomat

• Osa lomakohteista on ottanut käyttöön koronapassin tuetuilla lomilla. Linjaus koskee yli 16-vuotiaita lomalaisia. Koronapassi on käytössä lomakohteissa, joiden alueella on voimassa koronarajoituksia. Passi tarkistetaan lomalle saapuessa. Lomakohteet tiedottavat lomalaisia asiasta tarkemmin ennen loman alkua. Lisätietoa koronapassin käytöstä voi tiedustella suoraan lomakohteesta. Lue lisää koronapassista STM:n verkkosivuilta.
  • Lomakohteissa noudatetaan viranomaisten ohjeita ja tehdään erityisjärjestelyitä, jotta lomailu on turvallista. Hygieniaan, turvaväleihin, ohjelmien järjestämiseen on muun muassa kiinnitetty erityistä huomiota. Lomalainen arvioi kuitenkin itse, voiko hän osallistua lomalle.
  • Lomalaisten tulee noudattaa lomalla turvallisuusohjeita: MTLH suosittelee vahvasti kasvomaskin käyttämistä. Lisäksi noudata turvavälejä, pese käsiä usein ja yski hihaan. MTLH tarjoaa lomalaisille maskit lomakohteissa (4 kpl/pv). Suositus koskee ensisijaisesti yli 12-vuotiaita.
  • Lomalle ei saa osallistua flunssaoireisena ja loma tulee peruuttaa, jos sairastuu. Voit peruuttaa loman ottamalla yhteyttä MTLH:n asiakaspalveluun p. 010 2193 460 (avoinna arkisin klo 9–13) tai sähköpostitse lomat@mtlh.fi.
  • Mikäli lomalainen kuuluu vakavan koronavirustaudin riskiryhmään, hänen kannattaa keskustella hoitavan lääkärin kanssa, onko osallistuminen suositeltavaa.

Neuroliitto ry
Sirpa Vuorenmaa-Hilton, järjestösuunnittelija
p. 0400 976 742 / sirpa.vuorenmaa-hilton@neuroliitto.fi

Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry
www.mtlh.fi

MTLH palvelee nettisivuillaan www.mtlh.fi myös chatissa arkisin klo 9–13. Chatissa he vastaavat yleisiin lomatoimintaa ja loman hakemista koskeviin kysymyksiin. Omaa lomahakemusta koskevia tietoja voit kysyä soittamalla 010 2193 460 (arkisin klo 9–13) tai lomat@mtlh.fi.