Liikunta

Neurologinen sairaus ei estä liikunnan harrastamista vaan liikunta on jopa suositeltavaa. Kaikki liikuntalajit ovat mahdollisia, ja liikuntaharrastusta voi mukauttaa sairauden tuomiin muutoksiin. Voit siis jatkaa hyväksi havaittua harrastustasi tai lähteä testaamaan jotain ihan uutta.

Liikunta on tärkeää neurologisessa sairaudessa

Hyvä yleiskunto auttaa välttämään tulehdussairauksia sekä ylläpitämään tasapainoa, lihaskuntoa ja liikuntakykyä sekä vahvistamaan henkistä hyvinvointia. On hyvä muistaa, että yksi sairaus ei tee immuuniksi muille sairauksille. Esimerkiksi sydän- ja verisuonitauteja tai tuki- ja liikuntaelinsairauksia voidaan ehkäistä liikunnan avulla.

Sairastumisen jälkeen omaehtoisen liikunnan aloittaminen tai jatkaminen on sairastuneelle tärkeää. Fysioterapia tai muu kuntoutus ei vähennä liikunnan tärkeyttä, sillä liikunta tukee myös kuntoutusta.

Neuroliiton ja jäsenyhdistysten liikuntatoiminta

Neuroliitto järjestää liikuntatoimintaa yhteistyössä jäsenyhdistysten sekä muiden vammais- ja kansanterveysjärjestöjen, ammattilaisten, oppilaitosten kanssa ja lajiliittojen kanssa. Neuroliiton tapahtumat löydät Neuroliiton tapahtumakalenterista, jäsenyhdistysten järjestämät tapahtumat yhdistysten omilta verkkosivuilta.

Liikuntasuunnittelija apunasi – Ota yhteyttä

Neuroliiton liikuntapalveluista vastaava liikuntasuunnittelija neuvoo sopivan liikuntaharrastuksen ja -paikan löytämisessä. Häneen voi ottaa yhteyttä myös, jos havaitsee puutteita esimerkiksi liikuntatilojen esteettömyydessä. Neuvontapalvelu on tarkoitettu MS-tautia tai harvinaista neurologista sairautta sairastaville sekä heidän läheisilleen.

liikuntasuunnittelija Riitta Lehtonen p. 0400 828 536 | riitta.lehtonen@neuroliitto.fi

Löydä itsellesi sopiva liikuntamuoto

Joissain kunnissa on liikuntaneuvontapisteitä, joista saa tietoa mm. liikuntapaikoista, -ryhmistä, liikunnan apuvälineistä ja mahdollisista alennuksiin oikeuttavista korteista (esim. uimahalli- ja kuntosalikortit).

Apua oman lajin löytämiseen voit saada Neuroliiton liikuntasuunnittelijalta tai jäsenyhdistysten liikuntavastaavilta.

• Tutustu itseesi! Minkälaista liikuntaa haluaisit harrastaa? Yksin tai yhdessä? Tekniikkaa vai hikeä? Mieti, mikä laji vetää sinua puoleensa.
  • Kokeile! Onko lähelläsi mahdollisuutta kokeilla lajeja? Monet liikuntapaikat tarjoavat kokeilukerran ilmaiseksi.  Entä Neuroliiton jäsenyhdistyksen omat liikuntavuorot?
  • Ota selvää vaihtoehdoista! Kysy asuinkuntasi liikuntatoimelta, yhdistyksesi liikuntavastaavalta tai Neuroliiton liikuntasuunnittelijalta. Myös netistä, esimerkiksi kunnan, yhdistyksen ja liiton sivuilta tai sosiaalisesta mediasta voit löytää itsellesi sopivia vaihtoehtoja.

Me Neuroliitossa lähdemme siitä, että mikään laji ei ole mahdoton. Luovuudella, yhteistyöllä ja soveltamisella moni yllättäväkin laji onnistuu:

• lätkää voi pelata myös kelkassa istuen
  • purjehtiminen ja melonta sopivat monelle
  • keilailu ja boccia ovat suosikkilajeja
  • ratsastus ja vesiliikunta ovat terapeuttisia liikuntamuotoja
  • geokätköily on ihan kaikille sopiva harrastus.

Sivuiltamme löydät ohjeita eri liikuntalajien harrastamiseen ja soveltamiseen: kajakkimelontakeilailuratsastusuinti.

Liikunta voi tuntua aluksi epämukavalta – hikoilet, hengästyt ja lihakset saattavat kipeytyä. Rasitus saattaa lisätä oireita, mikä on kuitenkin ohimenevää. Lisää rasitusta pikkuhiljaa ja pian liikunta alkaa tuntua mukavalta.

Apuvälineitä liikuntaan

Välineet.fi on toimintavälineitä sekä vammaisurheilun ja -liikunnan apuvälineitä Suomessa vuokraavien tahojen yhteinen verkkopalvelu. Sivuston tarkoituksena on helpottaa asiakasta löytämään sopiva, juuri hänen tarvitsemansa apu- tai toimintaväline. Tutustu palveluun: Välineet (valineet.fi)

Jäsenyhdistysten liikuntavastaavat

Voit kysyä paikallisista liikuntamahdollisuuksista Neuroliiton jäsenyhdistyksen liikuntavastaavilta tai yhdistyksen muilta toimijoilta. Yhteystiedot löydät neuroliitto.fi/jasenyhdistykset

Liikuntavastaavan tehtävät vaihtelevat yhdistyksittäin, mutta yksi tärkeimmistä tehtävistä on pitää yhteyttä ja olla kuulolla liikunta-asioissa niin jäsenistön suuntaan kuin muihin yhteistyökumppaneihinkin.

Liikkumisen suositukset

UKK-instituutin Liikkumisen suositukset kiteyttävät terveyden kannalta tarvittavan viikoittaisen liikkumisen määrän ja antavat esimerkkejä liikkumisen muodoista.

Lasten ja nuorten liikkumissuositus: Kaikille 7−17-vuotiaille suositellaan monipuolista, reipasta ja rasittavaa liikkumista vähintään 60 minuuttia päivässä yksilölle sopivalla tavalla, ikä huomioiden. Runsasta ja pitkäkestoista paikallaanoloa tulisi välttää.

Aikuisten liikkumisen suositus: Viikoittainen liikkumisen suositus 18–64-vuotiaille kertoo terveyden kannalta riittävän viikoittaisen liikkumisen määrän ja antaa esimerkkejä liikkeen lisäämiseen arjessa.

Soveltavat liikkumisen suositukset: Soveltavia liikkumisen suosituksia on yhteensä kolme: aikuisille, joiden liikkuminen on jonkin verran vaikeutunut; aikuisille, jotka kävelevät apuvälinettä käyttäen ja aikuisille, jotka liikkuvat pyörätuolilla.

Tutustu suosituksiin tarkemmin UKK:n verkkosivuilla.

Liikuntaneuvonnan muistilista ammattilaisille

UKK-instituutti on laatinut liikuntaneuvonnan muistilistoja yhteistyössä kansanterveys- ja potilasjärjestöjen kanssa. Neuroliiton kanssa laadittiin muistilista MS-tautia sairastavan asiakkaan liikuntaneuvontaan.

Soveltavan liikunnan edistäminen

Neuroliitto tekee paikallista, alueellista ja valtakunnallista yhteistyötä edistääkseen soveltavan liikunnan harrastamisen mahdollisuuksia.