Liikunta

Neurologinen sairaus ei  estä liikunnan harrastamista vaan liikunta on jopa suositeltavaa. Kaikki liikuntalajit ovat mahdollisia, ja liikuntaharrastusta voi mukauttaa sairauden tuomiin muutoksiin. Voit siis jatkaa hyväksi havaittua harrastustasi tai lähteä testaamaan jotain ihan uutta.

Liikunta on tärkeää neurologisessa sairaudessa

Hyvä yleiskunto auttaa välttämään tulehdussairauksia sekä ylläpitämään tasapainoa, lihaskuntoa ja liikuntakykyä ja vahvistamaan henkistä hyvinvointia. On hyvä muistaa, että yksi sairaus ei tee immuuniksi muille sairauksille. Esimerkiksi sydän- ja verisuonitauteja tai tuki- ja liikuntaelinsairauksia voidaan ehkäistä liikunnan avulla.

Sairastumisen jälkeen omaehtoisen liikunnan aloittaminen tai jatkaminen on sairastuneelle tärkeää. Fysioterapia tai muu kuntoutus ei vähennä liikunnan tärkeyttä, sillä liikunta tukee myös kuntoutusta.

Neuroliiton liikuntatoiminta

Liikuntatoimintaa järjestetään yhteistyössä Neuroliiton jäsenyhdistysten sekä muiden vammais- ja kansanterveysjärjestöjen, ammattilaisten ja oppilaitosten kanssa.

Jäsenten keilailusarja on käynnissä koko vuoden, eli jäsenyhdistystemme jäsenet voivat osallistua omaan keilailusarjaan ja kilpailla rennolla otteella muita jäseniä vastaan.

Neuroliitto jakoi liikunnan sponsoritukea potilasjäsenille vuosittain, vuosina 2008–2020.

Vuoden 2021 liikuntatoiminta pähkinänkuoressa

Tänä vuonna on Neuroliiton liikuntatoiminnassa järjestetty ratsastus- ja simulaattorikurssi, melontakurssit aloittelijoille ja kokeneille sekä Saaristo tutuksi -retki Utön saarelle. Verkossa järjestettiin myös Miten tarkkailen taivaan tilaa? -luento.

Liikuntakurssien ja -tapahtumien tiedot löydät Neuroliiton tapahtumakalenterista!

Ota yhteyttä

erikoissuunnittelija, Riitta Samstén
p. 0400 828 536riitta.samsten@neuroliitto.fi

Löydä itsellesi sopiva liikuntamuoto

Joissain kunnissa on liikuntaneuvontapisteitä, joista saa tietoa mm. liikuntapaikoista, -ryhmistä, liikunnan apuvälineistä ja mahdollisista alennuksiin oikeuttavista korteista (esim. uimahalli- ja kuntosalikortit).

Apua oman lajin löytämiseen voit saada Neuroliiton liikunnan erikoissuunnittelijalta tai jäsenyhdistysten liikuntavastaavilta.

  • Tutustu itseesi! Minkälaista liikuntaa haluaisit harrastaa? Yksin tai yhdessä? Tekniikkaa vai hikeä? Mieti, mikä laji vetää sinua puoleensa.
  • Kokeile! Onko lähelläsi mahdollisuutta kokeilla lajeja? Monet liikuntapaikat tarjoavat kokeilukerran ilmaiseksi.  Entä Neuroliiton paikallisyhdistyksen omat liikuntavuorot?
  • Ota selvää vaihtoehdoista! Kysy asuinkuntasi liikuntatoimelta, yhdistyksesi liikuntavastaavalta tai Neuroliiton liikunnan erikoissuunnittelijalta. Myös netistä, esimerkiksi kunnan, yhdistyksen ja liiton sivuilta tai sosiaalisesta mediasta voit löytää itsellesi sopivia vaihtoehtoja.

Me Neuroliitossa lähdemme siitä, että mikään laji ei ole mahdoton. Luovuudella, yhteistyöllä ja soveltamisella moni yllättäväkin laji onnistuu:

  • lätkää voi pelata myös kelkassa istuen
  • purjehtiminen ja melonta sopivat monelle
  • keilailu ja boccia ovat suosikkilajeja
  • ratsastus ja vesiliikunta ovat terapeuttisia liikuntamuotoja
  • geokätköily on ihan kaikille sopiva harrastus.

Sivuiltamme löydät ohjeita eri liikuntalajien harrastamiseen ja soveltamiseen: kajakkimelontakeilailuratsastusuinti.

Liikunta voi tuntua aluksi epämukavalta – hikoilet, hengästyt ja lihakset saattavat kipeytyä. Rasitus saattaa lisätä oireita, mikä on kuitenkin ohimenevää. Lisää rasitusta pikkuhiljaa ja pian liikunta alkaa tuntua mukavalta.

Apuvälineitä liikuntaan

Soveltavan liikunnan apuvälinetoiminta SOLIA opastaa ja neuvoo, tarjoaa kokeilu- ja vuokraustoimintaa sekä auttaa oman välineen hankinnassa jakamalla tietoa ja antamalla asiantuntijalausuntoja. Tutustu välineisiin ja toimintaan Paralympian SOLIA-verkkosivuilla.

Liikunnan Käypä hoito -suositus

Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Käypä hoito -johtoryhmän asettama työryhmä on laatinut Käypä hoito -suosituksen liikunnasta.

Liikunta on keskeinen hoitomuoto useissa pitkäaikaissairauksissa joko yksin tai yhdistettynä muihin elintapamuutoksiin ja hoitoihin.

Liikunnan Käypä hoito -suositus kokonaisuudessaan

Liikkumisen suositukset

UKK-instituutin Liikkumisen suositukset kiteyttävät terveyden kannalta tarvittavan viikoittaisen liikkumisen määrän ja antavat esimerkkejä liikkumisen muodoista.

Lasten ja nuorten liikkumissuositus: Kaikille 7−17-vuotiaille suositellaan monipuolista, reipasta ja rasittavaa liikkumista vähintään 60 minuuttia päivässä yksilölle sopivalla tavalla, ikä
huomioiden. Runsasta ja pitkäkestoista paikallaanoloa tulisi välttää.

Aikuisten liikkumisen suositus: Viikoittainen liikkumisen suositus 18–64-vuotiaille kertoo terveyden kannalta riittävän viikoittaisen liikkumisen määrän ja antaa esimerkkejä liikkeen lisäämiseen arjessa.

Soveltavat liikkumisen suositukset: Soveltavia liikkumisen suosituksia on yhteensä kolme: aikuisille, joiden liikkuminen on jonkin verran vaikeutunut; aikuisille, jotka kävelevät apuvälinettä käyttäen ja aikuisille, jotka liikkuvat pyörätuolilla.

Tutustu suosituksiin tarkemmin UKK:n verkkosivuilla.

Soveltavan liikunnan edistäminen

Neuroliitto tekee paikallista, alueellista ja valtakunnallista yhteistyötä edistääkseen erityisliikuntajärjestöjen jäsenten edellytyksiä harrastaa monipuolista liikuntaa. Liitto on yksi Soveltava Liikunta SoveLi ry:n 20 jäsenjärjestöstä.

Myös kunnilla pitää olla valmiuksia järjestää neurologisia sairauksia sairastaville soveltuvia liikuntaryhmiä.