Liikunta

Neurologinen sairaus ei  estä liikunnan harrastamista vaan liikunta on jopa suositeltavaa. Kaikki liikuntalajit ovat mahdollisia, ja liikuntaharrastusta voi mukauttaa sairauden tuomiin muutoksiin. Voit siis jatkaa hyväksi havaittua harrastustasi tai lähteä testaamaan jotain ihan uutta.

Liikunta on tärkeää neurologisessa sairaudessa

Hyvä yleiskunto auttaa välttämään tulehdussairauksia sekä ylläpitämään tasapainoa, lihaskuntoa ja liikuntakykyä ja vahvistamaan henkistä hyvinvointia. On hyvä muistaa, että yksi sairaus ei tee immuuniksi muille sairauksille. Esimerkiksi sydän- ja verisuonitauteja tai tuki- ja liikuntaelinsairauksia voidaan ehkäistä liikunnan avulla.

Sairastumisen jälkeen omaehtoisen liikunnan aloittaminen tai jatkaminen on sairastuneelle tärkeää. Fysioterapia tai muu kuntoutus ei vähennä liikunnan tärkeyttä, sillä liikunta tukee myös kuntoutusta.

Neuroliiton liikuntatoiminta

Opetus- ja kulttuuriministeriö avustaa Neuroliiton liikuntatoimintaa. Yhteistyötä tehdään myös ammattilaisten, oppilaitosten sekä muiden vammais- ja kansanterveysjärjestöjen kanssa.

Neuroliitto jakaa liikunnan sponsoritukea potilasjäsenille vuosittain. Tuki on kohdennettu kansainvälisiin paralympia-, PM-, EM- tai MM-kilpailuihin osallistuvan MS-tautia tai harvinaista neurologista sairautta sairastavan potilasjäsenen lajiharjoitteluun sekä SM-tason kilpailuihin osallistuvan potilasjäsenen harjoitteluun.

Keilailusarja on käynnissä koko vuoden, eli jäsenyhdistystemme jäsenet voivat osallistua omaan keilailusarjaan ja kilpailla rennolla otteella muita jäseniä vastaan.

Vuoden 2020 liikuntatoiminta pähkinänkuoressa

• Kokeillaan uusia lajeja, kuten tarkkuussuunnistusta, bridgeä ja WiseMotion-tanssia.
  • Tehdään yhteistyössä UKK-instituutin kanssa Movesense-liikemittarin ja ExSed-älypuhelinsovelluksen käytettävyystestausta pitkäaikaissairaiden elintapaneuvonnassa.
  • Osallistutaan uusien soveltavien liikkumisen suositusten laadintaan.
  • Ollaan mukana liikunnan apuvälineiden saatavuusyhteistyössä Solian ja Maliken kanssa.
  • Jatketaan Neuroliiton kummisääksi Iitun innoittamina jäsenyhdistysten tukemista luontopäivien järjestämisessä yhdessä BirdLife Suomen retkikummien kanssa.
  • Järjestetään jäsenyhdistysten liikuntavastaavien koulutus yhteistyössä Parkinsonliiton kanssa.

Neuroliiton liikuntapalvelut täyttää tänä vuonna 25 vuotta!

Liikuntakurssien ja -tapahtumien tiedot päivitetään Neuroliiton tapahtumakalenteriin!

Neuroliiton tapahtumakalenterin löydät osoitteesta tapahtumat.neuroliitto.fi. Tutustu ja tule mukaan!

erikoissuunnittelija, Riitta Samstén
p. 0400 828 536riitta.samsten@neuroliitto.fi

Löydä itsellesi sopiva liikuntamuoto

Joissain kunnissa on liikuntaneuvontapisteitä, joista saa tietoa mm. liikuntapaikoista, -ryhmistä, liikunnan apuvälineistä ja mahdollisista alennuksiin oikeuttavista korteista (esim. uimahalli- ja kuntosalikortit).

Apua oman lajin löytämiseen voit saada Neuroliiton liikunnan erikoissuunnittelijalta tai paikallisyhdistysten liikuntavastaavilta.

• Tutustu itseesi! Minkälaista liikuntaa haluaisit harrastaa? Yksin tai yhdessä? Tekniikkaa vai hikeä? Mieti, mikä laji vetää sinua puoleensa.
  • Kokeile! Onko lähelläsi mahdollisuutta kokeilla lajeja? Monet liikuntapaikat tarjoavat kokeilukerran ilmaiseksi.  Entä Neuroliiton paikallisyhdistyksen omat liikuntavuorot?
  • Ota selvää vaihtoehdoista! Kysy asuinkuntasi liikuntatoimelta, yhdistyksesi liikuntavastaavalta tai Neuroliiton liikunnan erikoissuunnittelijalta. Myös netistä, esimerkiksi kunnan, yhdistyksen ja liiton sivuilta tai sosiaalisesta mediasta voit löytää itsellesi sopivia vaihtoehtoja.

Me Neuroliitossa lähdemme siitä, että mikään laji ei ole mahdoton. Luovuudella, yhteistyöllä ja soveltamisella moni yllättäväkin laji onnistuu:

• lätkää voi pelata myös kelkassa istuen
  • purjehtiminen ja melonta sopivat monelle
  • keilailu ja boccia ovat suosikkilajeja
  • ratsastus ja vesiliikunta ovat terapeuttisia liikuntamuotoja
  • geokätköily on ihan kaikille sopiva harrastus.

Liikunta voi tuntua aluksi epämukavalta – hikoilet, hengästyt ja lihakset saattavat kipeytyä. Rasitus saattaa lisätä oireita, mikä on kuitenkin ohimenevää. Lisää rasitusta pikkuhiljaa ja pian liikunta alkaa tuntua mukavalta.

Liikunnan Käypä hoito -suositus

Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Käypä hoito -johtoryhmän asettama työryhmä on laatinut Käypä hoito -suosituksen liikunnasta.

Liikunta on keskeinen hoitomuoto useissa pitkäaikaissairauksissa joko yksin tai yhdistettynä muihin elintapamuutoksiin ja hoitoihin.

Liikunnan Käypä hoito -suositus kokonaisuudessaan

Soveltavan liikunnan edistäminen

Neuroliitto tekee paikallista, alueellista ja valtakunnallista yhteistyötä edistääkseen erityisliikuntajärjestöjen jäsenten edellytyksiä harrastaa monipuolista liikuntaa. Liitto on yksi Soveltava Liikunta SoveLi ry:n 20 jäsenjärjestöstä.

Myös kunnilla pitää olla valmiuksia järjestää neurologisia sairauksia sairastaville soveltuvia liikuntaryhmiä.