Vanhemmuus

Vastaukset on tarkistettu 1/2023.

Mitä apuja lapsiperhe voi saada, jos omat voimat eivät riitä muuttuneessa elämäntilanteessa?

Uskaltaako neurologista sairautta sairastavana perheellisenä vielä haaveilla lapsesta. Mitä apuja perhe voi saada, jos pelkää että omat voimat eivät muuttuneessa elämäntilanteessa riitä?

Lapsiperheet ovat oikeutettuja hyvinvointialueen sosiaalipalveluihin. Jos pelkää, että oma jaksaminen ei muuttuneessa elämäntilanteessa riitä, niin kannattaa hyvissä ajoin jo ennen lapsen syntymää ottaa yhteyttä sosiaalitoimeen. Lapsiperheet voivat saada kunnalta lapsiperheiden kotipalvelua ja muita tukitoimia.

Sosiaalihuoltolain uudistuksen myötä on pyritty siirtämään sosiaalihuollon painopistettä korjaavista toimista hyvinvoinnin edistämiseen ja varhaiseen tukeen. Lapsiperheillä on oikeus saada perhettä tukevia palveluja ilman lastensuojelun asiakkuutta.

Tukea vanhemmuuteen saa myös neuvoloista. Lisäksi sairastunut vanhempi voi olla omaan sairauteensa liittyvissä tukitoimissa yhteydessä vammaispalveluihin.

Sairaus ei ole este perustaa perhettä.