Tuetut lomat

Tuetut lomat vuonna 2024Kuinka paljon loma maksaa?  • Hae lomaa sähköisesti

Tuetut lomat tarjoavat mahdollisuuden virkistäytymiseen henkilöille, joiden olisi muuten taloudellisesti haastavaa tai mahdotonta päästä lomalle. Terveydelliset ja sosiaaliset haasteet ovat myös perusteita loman tarpeelle. Lomilla voi rentoutua, tavata muita samassa elämäntilanteessa olevia, saada uusia virikkeitä ja osallistua yhteiseen ohjattuun toimintaan.

Neuroliiton tuetuille lomille hakiessasi sinun ei tarvitse olla järjestön jäsen, mutta sinun tulee kuulua järjestön kohderyhmään. Neuroliitto on MS-tautia ja harvinaista neurologista sairautta sairastavien sekä heidän läheistensä järjestö.

Lomat järjestetään yhteistyössä Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry:n (MTLH) kanssa. MTLH tekee lomapäätökset sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEAn linjausten mukaisesti. Lomat myönnetään eniten tuettua lomaa tarvitseville.

Tuetun loman voi saada max. 3 vuoden välein ja enintään kolme kertaa kymmenen vuoden aikana.

Kuinka paljon lomalaisen pitää maksaa lomasta?

Aikuisilta loman omavastuu on 5 vuorokaudelta 125 € (25€/vrk). Alle 17-vuotiaat lomailevat maksutta.

Lomaan sisältyy täysihoito, majoitus kahden hengen huoneessa tai perhelomilla perhekoon mukaisissa huoneissa/huoneistoissa, ryhmäkohtainen ohjelma, yleinen
vapaa-ajanohjelma, lomapaikan allasosaston ja kuntosalin käyttö sekä perhelomalla 1–4-vuotiaiden lastenhoito (4 x 2 h).

Lomailija maksaa itse matkakulunsa lomakohteeseen. Päivittäistä apua tarvitsevien on huolehdittava itse henkilökohtaisesta avustajasta. Työsuhteessa olevan henkilökohtaisen avustajan majoituksen ja ruuat maksaa MTLH.

Vuoden 2024 tuetut lomat

Neuroliitto tarjoaa yhteistyössä MTLH:n kanssa vuodelle 2024 viisi tuettua lomajaksoa.

Vertaislomat lapsiperheille

• Rokua: Rokua Health & Spa 18.2.–23.2.2024. Hakuaika päättynyt.
  • Leppävirta: Sport & Spa Hotel Vesileppis 9.6.–14.6.2024. Hakuaika päättynyt.
  • Nastola: Liikuntakeskus Pajulahti 9.6.–14.6.2024. Hakuaika päättynyt.

Vertaislomat aikuisille

• Ylihärmä: Härmän kylpylä 9.6.–14.6.2024. Hakuaika päättynyt.
  • Rokua: Rokua Health & Spa 22.9.–27.9.2024. Haku päättyy 22.6.2024.

Tuetulle lomalle hakeminen

Hae lomaa viimeistään 3 kuukautta ennen loman alkua. Hakuohjeisiin voit tutustua MTLH:n verkkosivuilla täällä.

Hae lomaa ensisijaisesti sähköisesti

• Tästä pääset sähköiseen lomahakuun (linkistä avautuu MTLH:n Lotu-lomahakusivu).
  • Valitse ensin, haetko aikuisten vai lapsiperheiden lomaa. Valitse yhteistyökumppaniksi Neuroliitto. Kun olet valinnut lomatoiveesi, pääset täyttämään hakemuksen.

Sähköistä hakemusta ei voi palata täydentämään myöhemmin, eikä sitä voi tallentaa omalle koneelle. Jos haluat muuttaa hakemuksesi tietoja, voit olla yhteydessä MTLH:n asiakaspalveluun 010 2193 460 (ark. klo 9–13).

Ohjelmat ja ohjaajat lomilla

Kullakin lomaviikolla on mukana Neuroliiton vertaisohjaaja koko lomajakson ajan. Käytettävissä on myös lomapaikan vapaa-ajan ohjaajapalvelut.

Jokaisella lomalla on monipuolista, ohjattua, maksutonta ohjelmaa, johon voi osallistua oman jaksamisen ja toimintakyvyn mukaan.

Ohjelma lapsiperheiden lomilla

• Lastenohjelmaa ikäryhmittäin
  • Perheen yhteistä ohjelmaa
  • Ohjattuja keskusteluja vanhemmille
  • Lastenhoitoa 1–4 v. lapsille. Loman aikana 4x2h.

Ohjelma aikuisten lomilla

• Luentoja ja ohjattuja ryhmäkeskusteluja
  • Ohjattua liikuntaa ja muuta harrastetoimintaa
  • Yhteinen illanvietto
Hakuohjeita, hakuaika ja päätökset

Hakuaika

Hae lomaa 3 kuukautta ennen loman alkamispäivää ja ensisijaisesti sähköisesti.

Paperisen hakulomakkeen voi tulostaa tai tilata

Jos et voi käyttää sähköistä hakua, tulosta paperinen hakemus, täytä se ja postita MTLH:lle. Hakulomakkeen voit pyytää myös Neuroliiton järjestösuunnittelija Maaria Lillbergiltä p. 0400 976 718, maaria.lillberg@neuroliitto.fi. Hän myös tarvittaessa neuvoo hakulomakkeen täyttämisessä.

Päätökset tuetuista lomista

Lomat toteutetaan yhteistyössä MTLH ry:n kanssa. kanssa. Päätöksen tuetun loman myöntämisestä tekee MTLH ry.

MTLH ilmoittaa myönteisestä lomatukipäätöksestä lomatuen saajalle n. 2 kk ennen loman alkamispäivää. Kielteisestä päätöksestä ei tule hakijalle ilmoitusta.

Hakuohjeita

• Hae lomaa ensisijaisesti verkossa.
  • Huomioi hakemuksessa kaikki kohdat, MTLH ei käsittele puutteellisia hakemuksia.
  • Voit ilmoittaa hakemuksessa kolme erillistä lomatoivetta.
  • Ilmoita henkilötunnus täydellisenä.
  • Loman tarpeen perustelut ovat välttämättömät. Kuvaa perustelut omin sanoin.
  • Tulotiedot on merkittävä myös puolison osalta, vaikka lomaa anoisikin yksinään.
  • Avio-/avoparia kohden riittää yksi hakemus, jos lomaa anotaan yhdessä samalle loma-ajankohdalle.
  • Muistathan tuoda hakemuksessa ilmi, että kuulut loman kohderyhmään. Sinun ei tarvitse olla järjestön jäsen hakeaksesi lomaa, mutta sinun tai perheenjäsenesi tulee kuulua Neuroliiton kohderyhmään.

Lue lisää: Miten haen tuettua lomaa? – Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto (mtlh.fi)

Lisätiedot ja -ohjeet
  • Päivittäistä apua tarvitsevien on huolehdittava itse henkilökohtaisesta avustajasta. Työsuhteessa olevan henkilökohtaisen avustajan majoituksen ja ruuat maksaa MTLH.
  • Lisätietoja lomakohteen esteettömyydestä saa lomakohteesta.
  • Matkakustannuksista lomalainen vastaa itse.
  • Perhelomilla on mukana 10 perhettä ja aikuisten lomilla 20 henkilöä.
  • Tuetun loman voi saada maksimissaan kolmen vuoden välein ja enintään kolme kertaa kymmenen vuoden aikana.
  • Peruutukset myönnetystä lomatuesta tulee tehdä henkilökohtaisesti suoraan MTLH:on. Omavastuuosuus palautetaan, jos loma perutaan viimeistään 4 viikkoa ennen loman alkamista.
  • MTLH ei vakuuta lomalaisia, vaan suosittelee matkustajavakuutusta.
Tulostettava lomaesite

Tämän A4-esitteen voit tulostaa: Tulostettava A4-esite vuoden 2024 Tuetuista lomista