Tuetut lomat

Tuetut lomat tarjoavat virkistysmahdollisuuksia niille, jotka eivät voi sairauden aiheuttamien esteiden, taloudellisten tai sosiaalisten syiden vuoksi käyttää tarjolla olevia palveluja sellaisenaan. Lomilla voi rentoutua, tavata muita samassa elämäntilanteessa olevia, saada uusia virikkeitä ja osallistua yhteiseen ohjattuun toimintaan.

Kullakin lomaviikolla on mukana joko vertaisohjaaja koko lomajakson ajan tai Neuroliiton järjestötyöntekijä kahden päivän ajan lomajakson alussa. Käytettävissä on myös lomapaikan vapaa-ajan ohjaajapalvelut. Huomattavasti päivittäistä apua tarvitsevien on huolehdittava itse henkilökohtaisesta avustajasta.
Tavoitteena on, että lomalainen kokee yhteisöllisyyttä vertaisryhmässä, saa tietoa ja ohjeita arkeen sekä voimaantuu.

Kotimaan lomaviikot toteutetaan yhteistyössä Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry:n kanssa. Lomajärjestö myöntää lomatukea sosiaalisin, taloudellisin ja terveydellisin perustein.

Tuen myöntämiseen vaikuttaa aiemmin saatu lomatuki. Lomat rahoittaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA.
STEAN:n ohjeiden mukaan lomatukea voidaan myöntää korkeintaan kahden kalenterivuoden välein. Jos hakijalle myönnetystä edellisestä lomatuesta on alle kaksi täyttä kalenterivuotta, on hakijalla karenssi.

Vuoden 2018 lomat

Neuroliiton jäsenistölle on tarjolla ensi vuodeksi seitsemän tuettua lomajaksoa. Tuetuille lomille pääsee taloudellisin, terveydellisin ja sosiaalisin perustein.

Vuoden 2018 lomilla omavastuuosuus on 20 €/vrk (alle 17 v. lapsilta ei omavastuuosuutta). Lomilla on täysihoito. Lomaesitteen voit ladata tästä!

Talvikausi

Vuokatin Urheiluopisto 18.02. – 23.02.2018, 10 perhettä

Kylpylähotelli Sani, Kalajoki 25.02. – 02.03.2018, 10 perhettä

Kylpylähotelli Rauhalahti, Kuopio 04.03. – 09.03.2018, 10 perhettä

Kesäkausi

Kylpylähotelli Runni, Runni 03.06. – 08.06.2018, 10 perhettä

Hotelli Ylläsrinne, Kolari 09.09. – 14.09.2018, 20 henkilöä

Voimaa vertaisuudesta, omatoimisille aikuisille. Hae tästä!

Kruunupuisto, Punkaharju 17.09. – 22.09.2018, 20 henkilöä

Voimaa vertaisuudesta, apua tarvitseville aikuisille. Hae tästä!

Ruissalon Kylpylä, Turku 30.09. – 05.10.2018, 20 henkilöä

Omaishoitaja ja hoidettava -loma. Hae tästä!

Loma on tarkoitettu sairastavalle ja hänen läheiselleen. Läheiseltä  ei vaadita virallista omaishoitajuutta.  Päähakija lomalle voi olla joko läheinen tai sairastava. Perusteluista tulee ilmetä hakijoiden tilanne. Läheisen tulee huolehtia avun tarpeessa olevasta omaisestaan.

Lomille haetaan viimeistään kolme kuukautta ennen loman alkua

joko

A) sähköisesti osoitteessa www.mtlh.fi .

Suorat linkit lomajaksojen hakemiseen löydät yläpuolelta kunkin loman kohdalta.

Huomioi, että sähköistä hakemusta ei voi palata täydentämään myöhemmin, eikä sitä voi tallentaa omalle koneelle. Hakijalle jää hakemuksesta tunnistenumero joka on sama kuin hakemusnumero. Ota tämä numero talteen, jos/kun otat Mtlh:hon yhteyttä ja haluat täydentää hakemustasi.

tai

B) postitettavalla lomakkeella

Hakulomakkeen voi tilata Mtlh:n lomasihteeriltä, puh. 010 2193 460, lomat@mtlh.fi tai järjestösuunnittelija Sirpa Vuorenmaa-Hiltonilta, puh. 0400 976 742, sirpa.vuorenmaa-hilton@neuroliitto.fi tai tulostaa tästä.

Huomioi, että puutteellisesti täytettyjä hakemuksia ei käsitellä. Sirpalta voi myös pyytää tarvittaessa apua lomakkeen täyttämisessä.

Lisätietoja:

Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry