Tuetut lomat

Tuetut lomat tarjoavat virkistysmahdollisuuksia niille, jotka eivät voi sairauden aiheuttamien esteiden, taloudellisten tai sosiaalisten syiden vuoksi käyttää tarjolla olevia palveluja sellaisenaan. Lomilla voi rentoutua, tavata muita samassa elämäntilanteessa olevia, saada uusia virikkeitä ja osallistua yhteiseen ohjattuun toimintaan.

Kullakin lomaviikolla on mukana joko vertaisohjaaja koko lomajakson ajan tai Neuroliiton järjestötyöntekijä kahden päivän ajan lomajakson alussa. Käytettävissä on myös lomapaikan vapaa-ajan ohjaajapalvelut. Huomattavasti päivittäistä apua tarvitsevien on huolehdittava itse henkilökohtaisesta avustajasta.
Tavoitteena on, että lomalainen kokee yhteisöllisyyttä vertaisryhmässä, saa tietoa ja ohjeita arkeen sekä voimaantuu.

Kotimaan lomaviikot toteutetaan yhteistyössä Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry:n kanssa. Lomajärjestö myöntää lomatukea sosiaalisin, taloudellisin ja terveydellisin perustein.

Tuen myöntämiseen vaikuttaa aiemmin saatu lomatuki. Lomat rahoittaa Raha-automaattiyhdistys. RAY:n ohjeiden mukaan lomatukea voidaan myöntää korkeintaan kahden kalenterivuoden välein. Jos hakijalle myönnetystä edellisestä lomatuesta on alle kaksi täyttä kalenterivuotta, on hakijalla karenssi.

Vuoden 2017 lomat

Neuroliiton jäsenistölle on tarjolla ensi vuodeksi kuusi tuettua lomajaksoa. Tuetuille lomille pääsee taloudellisin, terveydellisin ja sosiaalisin perustein. Lomat toteutetaan yhteistyössä Maaseudun Terveys- ja Lomahuollon (MTLH)  kanssa ja ne rahoittaa RAY.

Vuoden 2017 lomilla omavastuuosuus on 20 €/vrk (alle 17 v. lapsilta ei omavastuuosuutta). Lomilla on täysihoito.

Haku lomille tästä

Vuokatin Urheiluopisto
Voimaa vertaisuudesta, omatoimisille lapsiperheille 20.2. – 25.2.2017,

Kylpylähotelli Sani, Kalajoki
Voimaa vertaisuudesta, omatoimisille lapsiperheille 5.3. – 10.3.2017

Kylpylähotelli Rauhalahti, Kuopio
Voimaa vertaisuudesta, omatoimisille lapsiperheille 11.6. – 16.6.2017

Kylpylähotelli Peurunka
Voimaa vertaisuudesta, apua tarvitseville aikuisille 28.8. – 2.9.2017

Hotelli Ylläsrinne, Kolari
Voimaa vertaisuudesta, omatoimisille aikuisille 2.9. – 7.9.2017

Kylpylähotelli Päiväkumpu, Karjalohja
Voimaa vertaisuudesta, omatoimisille aikuisille 15.10. –20.10.2017
20 henkilöä

Lomille haetaan viimeistään kolme kuukautta ennen loman alkua

joko

A) sähköisesti osoitteessa www.mtlh.fi

Huomioi, että sähköistä hakemusta ei voi palata täydentämään myöhemmin, eikä sitä voi tallentaa omalle koneelle. Hakijalle jää hakemuksesta tunnistenumero joka on sama kuin hakemusnumero. Ota tämä numero talteen, jos/kun otat Mtlh:hon yhteyttä ja haluat täydentää hakemustasi.

B) postitettavalla lomakkeella

Hakulomakkeen voi tilata Mtlh:n lomasihteeriltä, puh. 010 2193 460, lomat@mtlh.fi tai järjestösuunnittelija Sirpa Vuorenmaa-Hiltonilta, puh. 0400 976 742, sirpa.vuorenmaa-hilton@neuroliitto.fi tai tulostaa tästä.

Huomioi, että puutteellisesti täytettyjä hakemuksia ei käsitellä. Sirpalta voi myös pyytää tarvittaessa apua lomakkeen täyttämisessä.

Lisätietoja:

Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry