Tuetut lomat

Tuetut lomat tarjoavat virkistysmahdollisuuksia niille, jotka eivät voi sairauden aiheuttamien esteiden, taloudellisten tai sosiaalisten syiden vuoksi käyttää tarjolla olevia palveluja sellaisenaan. Lomilla voi rentoutua, tavata muita samassa elämäntilanteessa olevia, saada uusia virikkeitä ja osallistua yhteiseen ohjattuun toimintaan.

Kullakin lomaviikolla on mukana joko vertaisohjaaja koko lomajakson ajan tai Neuroliiton järjestötyöntekijä kahden päivän ajan lomajakson alussa. Käytettävissä on myös lomapaikan vapaa-ajan ohjaajapalvelut.

Päivittäistä apua tarvitsevien on huolehdittava itse henkilökohtaisesta avustajasta. Kunnan myöntämän henkilökohtaisen avustajan majoituksen ja ruuat maksaa MTLH.

Päätöksen tuetun loman myöntämisestä tekee Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto (MTLH). Lomat rahoittaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA. STEAN:n ohjeiden mukaan lomatukea voidaan myöntää korkeintaan kahden kalenterivuoden välein. Jos hakijalle myönnetystä edellisestä lomatuesta on alle kaksi täyttä kalenterivuotta, on hakijalla karenssi.

Huom. Koronaepidemiasta johtuvia muutoksia tuettuihin lomiin

Tuettuja lomia ei järjestetä kesäkuun aikana ennen 28.6.2020. Päätös on lomajärjestöjen yhteinen ja se perustuu tämänhetkiseen tietoon koronaepidemian etenemisestä. Lomajärjestöt seuraavat tarkkaan tilannetta ja päivittyviä viranomaisohjeita. Ihmisten terveys ja turvallisuus ovat etusijalla sosiaalisessa lomatoiminnassa.

Tämän päivän tieto on, että loppuvuoden tuetut lomat heinäkuusta 2020 alkaen järjestetään suunnitellusti. On kuitenkin otettava huomioon, että vuoden 2020 lomien järjestämiseen voi edelleen tulla muutoksia.

Lisätiedot: lomat@mtlh.fi tai 010 219 3460 (arkisin klo 9–13)

Vuoden 2020 tuetut lomat

Neuroliitto tarjoaa vuodeksi 2020 kuusi tuettua lomajaksoa. Lomilla omavastuuosuus on 20 € / vrk (alle 17 v. lapsilta ei omavastuuosuutta). Lomilla on täysihoito.

Lomat aikuisille

Voimaa vertaisuudesta – omatoimisten aikuisten loma sisältää yhteistä ohjattua ohjelmaa, johon jokainen voi osallistua oman jaksamisen ja toimintakyvyn mukaisesti.

Härmän kylpylän loma 7.6. – 12.6.2020 on peruttu poikkeustilanteen vuoksi,  ja sille ei ole tulossa korvaavaa lomaa. Aikuishakijat voivat halutessaan olla yhteydessä MTLH:hon ja siirtää hakemuksensa vetämään syyskuun lomille Kruunupuistoon ja Kankaanpäähän.

• Kruunupuisto, Punkaharju 7.9. – 12.9.2020, hakuaika päättyy 7.6.2020
  • Kuntoutuskeskus Kankaanpää 21.9. – 26.9.2020, hakuaika päättyy 21.6.2020

Lomat lapsiperheille

Voimaa vertaisuudesta – omatoimisten lapsiperheiden lomat sisältävät yhteistä ohjelmaa, eri-ikäisille lapsille suunnattua toimintaa, vanhemmille suunnattuja ryhmäkeskusteluja sekä perheen 1–3 v. lapsille maksutonta lastenhoitopalvelua yhteensä 4 x 2 tuntia.

• Ikaalisten kylpylä 7.6. – 12.6.2020, haku päättynyt!
    MTLH on saanut siirrettyä Ikaalisisten perheloman syyslomaviikolle 42 ajalle 10.–15.10.2020. MTLH siirtää kesäkuun lomalle hakeneiden hakemukset syyslomaviikolle.

Hae lomalle viimeistään kolme kuukautta ennen loman alkua

A) sähköisesti osoitteessa www.mtlh.fi > Lomajaksohaku
Huom! Sähköistä hakemusta ei voi palata täydentämään myöhemmin, eikä sitä voi tallentaa omalle koneelle. Hakijalle jää hakemuksesta tunnistenumero, joka on sama kuin hakemusnumero. Ota tämä numero talteen, jos/kun otat MTLH:on yhteyttä ja haluat täydentää hakemustasi.

B) postitettavalla lomakkeella
Hakulomakkeen voit tulostaa MTLH:n nettisivulta.
Postitettavan paperilomakkeen voit myös tilata MTLH:n lomasihteeriltä, p. 010 2193 460, lomat@mtlh.fi tai järjestösuunnittelija Sirpa Vuorenmaa-Hiltonilta, p. 0400 976 742, sirpa.vuorenmaa-hilton@neuroliitto.fi.

Huomioi, että puutteellisesti täytettyjä hakemuksia ei käsitellä. Sirpalta voi myös pyytää tarvittaessa apua lomakkeen täyttämisessä.

Neuroliiton tuetut lomat viikolle 2020 -esite (pdf)

Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry
www.mtlh.fi