Tuetut lomat

Tuetut lomat tarjoavat virkistysmahdollisuuksia niille, jotka eivät voi sairauden aiheuttamien esteiden, taloudellisten tai sosiaalisten syiden vuoksi käyttää tarjolla olevia palveluja sellaisenaan. Lomilla voi rentoutua, tavata muita samassa elämäntilanteessa olevia, saada uusia virikkeitä ja osallistua yhteiseen ohjattuun toimintaan.

Kullakin lomaviikolla on mukana joko vertaisohjaaja koko lomajakson ajan tai Neuroliiton järjestötyöntekijä kahden päivän ajan lomajakson alussa. Käytettävissä on myös lomapaikan vapaa-ajan ohjaajapalvelut.

Huomattavasti päivittäistä apua tarvitsevien on huolehdittava itse henkilökohtaisesta avustajasta.

Päätöksen tuetun loman myöntämisestä tekee Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto (MTLH). Lomat rahoittaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA. STEAN:n ohjeiden mukaan lomatukea voidaan myöntää korkeintaan kahden kalenterivuoden välein. Jos hakijalle myönnetystä edellisestä lomatuesta on alle kaksi täyttä kalenterivuotta, on hakijalla karenssi.

Vuoden 2020 tuetut lomat

Neuroliiton jäsenille on tarjolla vuodeksi 202o kuusi tuettua lomajaksoa. Lomilla omavastuuosuus on 20 € / vrk (alle 17 v. lapsilta ei omavastuuosuutta). Lomilla on täysihoito. Lomatuen haku käynnistyy syyskuussa.

Lomat lapsiperheille

Voimaa vertaisuudesta – omatoimisten lapsiperheiden lomat sisältävät yhteistä ohjelmaa, eri-ikäisille lapsille suunnattua toimintaa, vanhemmille suunnattuja ryhmäkeskusteluja sekä perheen 1–3 v. lapsille maksutonta lastenhoitopalvelua yhteensä 4 x 2 tuntia.

• Kuortaneen urheiluopisto  16.2. – 21.2.2020, hakuaika päättyy 16.11.2019
  • Kyyhkylä, Mikkeli 23.2. – 28.2.2020, hakuaika päättyy 23.11.2019
  • Ikaalisten kylpylä 7.6. – 12.6.2020, hakuaika päättyy 7.3.2020

Lomat aikuisille

Voimaa vertaisuudesta – omatoimisten aikuisten loma sisältää yhteistä ohjattua ohjelmaa, johon jokainen voi osallistua oman jaksamisen ja toimintakyvyn mukaisesti.

• Härmän kylpylä 7.6. – 12.6.2020, hakuaika päättyy 7.3.2020
  • Kruunupuisto, Punkaharju 7.9. – 12.9.2020, hakuaika päättyy 7.6.2020
  • Kuntoutuskeskus Kankaanpää 21.9. – 26.9.2020, hakuaika päättyy 21.6.2020

Hae lomalle viimeistään kolme kuukautta ennen loman alkua

A) sähköisesti osoitteessa www.mtlh.fi > Lomajaksohaku
Huom! Sähköistä hakemusta ei voi palata täydentämään myöhemmin, eikä sitä voi tallentaa omalle koneelle. Hakijalle jää hakemuksesta tunnistenumero, joka on sama kuin hakemusnumero. Ota tämä numero talteen, jos/kun otat MTLH:hon yhteyttä ja haluat täydentää hakemustasi.

B) postitettavalla lomakkeella
Hakulomakkeen voi tilata MTLH:n lomasihteeriltä, p. 010 2193 460, lomat@mtlh.fi tai järjestösuunnittelija Sirpa Vuorenmaa-Hiltonilta, p. 0400 976 742, sirpa.vuorenmaa-hilton@neuroliitto.fi.

Huomioi, että puutteellisesti täytettyjä hakemuksia ei käsitellä. Sirpalta voi myös pyytää tarvittaessa apua lomakkeen täyttämisessä.

Neuroliiton tuetut lomat vuodelle 2020 -esite (pdf)

Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry
www.mtlh.fi