Neuropodi-podcastissa puhutaan hankalistakin aiheista

Kuvassa on podcastin logo

Neuroliiton viisiosainen podcast-sarja Neuropodi käsittelee arkea eteneviä neurologisia sairauksia sairastavien ja heidän läheistensä näkökulmasta. Radio-ohjelman tyyliseen kuunnelmasarjaan on nostettu viisi ”hankalaa aihetta”, eli teemoja, joista on ehkä hankala puhua tai jotka koetaan sairastavien keskuudessa jollain tapaa sivuutetuiksi. Jaksoissa käsitellään seksuaalisuutta ja parisuhdetta, sairauteen sopeutumista, rakon ja suolen toiminnan ongelmia, läheisen jaksamista sekä ikääntyneiden kuntoutusmahdollisuuksia.

Podcastin jaksot 1–5 julkaistiin vuonna 2021. Jaksoissa toimittaja Vilja Sorsa haastattelee asiantuntijavierasta. Lisäksi kuullaan sairastavien ja läheisten omia kokemuspuheenvuoroja. Sarjan ensimmäisen viiden jakson tuotannosta vastasi Otavamedia.

Sarjalle on luvassa jatkoa keväällä 2024!

Jakso 1: Seksuaalisuus

Asiantuntijavieraina psykoterapeutti, seksuaali- ja pariterapeutti Seppo Kantola ja erityistason seksuaaliterapeutti Elina Tanskanen.

Jakso 2: Pidätyskyvyn ongelmat

Asiantuntijavieraina ovat uroterapeutti ja auktorisoitu seksuaalineuvoja Eeva-Maija Saaranto Maskun neurologisesta kuntoutuskeskuksesta sekä toiminnanjohtaja Ulla Suvanto IBD ja muut suolistosairaudet ry:stä.

Jakso 3: Läheisen jaksaminen

Toimittaja Vilja Sorsa keskustelee kuntoutussuunnittelija Pirkko Hämäläisen kanssa siitä, mitä parisuhteen dynamiikassa tapahtuu puolison sairastumisen myötä. Miten uuteen tilanteeseen sopeudutaan ja mitkä ovat parisuhteen hoidon 10 kultaista neuvoa? Jaksossa kuullaan lisäksi kolmen läheisen, Irmelin, Jari-Pekan ja Jerenan kokemuksista sairastavan puolisona.

Jakso 4: Sairauteen sopeutuminen

Jos odottamaton sairastuminen etenevään neurologiseen sairauteen kampittaa suurin piirtein jokaisen suuremman haaveen, joka sinulla on ollut elämässäsi, voiko siitä selvitä? Miten oppia elämään epävarmuuden kanssa, kun sairauden kulkua ei kyetä ennustamaan? Studiossa ovat kriisipsykologi, MS-tautia sairastava Tuomas Hakamäki ja MS-tautia sairastava Jonna, jotka kertovat omakohtaisesti sopeutumisen vaiheista ja kohtaamistaan tunteista. Otetaan selvää -osiossa Neuroliiton sosionomi Timo Klaavu kertoo, mistä sairauteen sopeutumiseen voi saada tukea.

Jakso 5: Ikääntyneiden kuntoutus

”Kyse ei siis ole siitä, etteikö ikäihmisille olisi tarjolla kuntoutusta, vaan siitä, ettei kuntoutuksen mahdollisuudesta tiedetä,” kertoo geriatrian erikoislääkäri Jenni Vire Neuropodin viidennessä jaksossa. Toimittaja Vilja Sorsa keskustelee Vireen kanssa siitä, mitä hyötyä kuntoutuksesta on korkealla iällä. Miksi kuntoutukseen ei haeta? Voiko iäkäs ja monisairas ylipäätään kuntoutua? Missä kohtaa hälytyskellon pitäisi soida ja kuntoutustarpeesta tulee ilmeinen?

Neuropodia voi kuunnella myös Spotifyssa ja Google Podcasteissa. Klikkaa haluamasi palvelun kuvaketta alla.