Läheisille toimintaa ja palveluita

Voimaa toisista läheisistä
Sairastaminen koskettaa myös läheisiä. Läheisen huoli ja muut sairastumiseen liittyvät tunteet voivat olla samanlaisia kuin sairastuneella. Läheisen tarpeet saada tietoa, tukea ja tavata muita samassa tilanteessa olevia ovat yhtä olennaisia kuin sairastuneenkin.

Neuroliitto jäsenyhdistyksineen järjestää monenlaista toimintaa, joka on suunnattu läheisille sekä toimintaa, joihin voi tulla yhdessä sairastavan kanssa.

Tutustu myös Elämää sairauden kanssa -osioon, josta löydät vinkkejä sopeutumiseen, sairaudesta kertomiseen, vanhemmuuteen, parisuhteeseen ja seksuaalisuuteen sekä useaan muuhun aiheeseen.

Neuvontaa läheisille

Neuroliiton neuvontapalvelut on tarkoitettu myös MS-tautia ja harvinaista neurologista sairautta sairastavien läheisille. Asiantuntijamme neuvovat sosiaalitukiin ja -palveluihin, työelämään ja opiskeluun, liikuntaan ja lakiasioihin liittyen ensisijaisesti puhelimitse ja sähköpostitse. Neuroliiton asiantuntijat ja neuvontapalvelut löydät täältä.

Koulutetut vertaistukijat

Koulutettuihin vertaistukijoihin voi ottaa yhteyttä, kun haluaa jakaa ajatuksia toisen läheisen tai sairastavan kanssa. Vertaistukijan kanssa voi keskustella luottamuksellisesti. Läheisten vertaistukija antaa mahdollisuuden puhua samankaltaisia kokemuksia läpi käyvän henkilön kanssa. Vertaistukijoiden joukossa on sairastavan puoliso ja vanhempi. Voit myös olla yhteydessä MS-tautia tai harvinaista neurologista sairautta sairastavaan vertaistukijaan, jos haluat kuulla kokemuksia esimerkiksi sairauden oireisiin tai arjen ratkaisuihin liittyen. Vertaistukijoiden yhteystiedot ja esittelyt löydät vertaistuen sivulta.

Tapahtumat verkossa ja paikan päällä

• Verkkotapaamiset: Neuroliitto järjestää läheisten verkkotapaamisia noin kerran kuukaudessa. Verkkotapaamisissa läheiset voivat kohdata toisiaan etäyhteyksin ja jakaa mielen päällä olevia asioita toistensa kanssa.
  • Verkkoluennot: Monet Neuroliiton luennoista on tarkoitettu myös läheisille. Neuroliitto järjestää lisäksi erikseen läheisille suunnattuja verkkoluentoja eri teemoista.
  • Tietopäivät: Neuroneuvonnan Tietopäiviin ovat läheiset tervetulleita. Päivän aikana saa tietoa mm. sosiaaliturvasta ja kuntoutuksesta. Lisäksi päiviin otetaan mukaan eri alojen ammattilaisia kertomaan mm. itsehoidosta, ravinnosta ja liikunnasta.

Tulevat tapahtumat löydät Neuroliiton tapahtumakalenterista. Voit myös tilata tapahtumien Tulossa-uutiskirjeen täältä: uutiskirje.neuroliitto.fi

Luentojen tallenteita, videoita ja podcast

Lisää vertaisvideoita ja luentotallenteita löydät Neuroliiton YouTube-kanavalta.

Tuetut lomat

Tuetut lomat tarjoavat mahdollisuuden virkistäytymiseen henkilöille, joiden olisi muuten taloudellisesti haastavaa tai mahdotonta päästä lomalle. Terveydelliset ja sosiaaliset haasteet ovat myös perusteita loman tarpeelle. Lomilla voi rentoutua, tavata muita samassa elämäntilanteessa olevia, saada uusia virikkeitä ja osallistua yhteiseen ohjattuun toimintaan. Lisätietoa tuetuista lomista ja hakuohjeet löydät täältä: neuroliitto.fi/tuetut-lomat.

Kursseja eri puolilla Suomea

Neuroliitto järjestää sopeutumista tukevia kursseja eri puolilla Suomea sekä verkossa. Osa kursseista on tarkoitettu sekä läheisille että sairastavalle. Kurssille osallistuva läheinen voi olla puoliso, aikuinen lapsi, vanhempi tai muu läheinen. Perhekursseilla ovat myös alaikäiset lapset mukana. Kurssien tarjonta ja sisältö on monipuolista ja antaa ohjelman lisäksi mahdollisuuden tavata samassa elämäntilanteessa olevia. Sopeutumista tukevat kurssit löydät täältä (kuntoutukseen.fi).

Kuntoutusta Maskussa

Maskun neurologisen kuntoutuskeskuksen kuntoutuskurssit sekä sopeutumisvalmennuskurssit (kuntoutuskeskus.fi) on tarkoitettu neurologisille sairausryhmille työ- ja toimintakyvyn parantamiseksi. Lähes kaikkiin kursseihin sisältyy myös omaisen jakso.

Harkinnanvaraiseen yksilökuntoutukseen Maskun neurologisessa kuntoutuskeskuksessa voi kuulua jakso, jossa on mukana sairastuneen lisäksi puoliso. Omaisella on mahdollisuus osallistua laitoskuntoutukseen 5 vuorokaudeksi, esimerkiksi kuntoutusjakson 1. osuuden ajaksi, jos läheisen osallistuminen on perusteltua ja se kirjataan kuntoutushakemukseen sekä lääkärin suositukseen.

Läheisten ryhmät yhdistyksissä

Neuroliiton jäsenyhdistysten alla toimii erilaisia vertaisryhmiä, joihin kannattaa tutustua yhdistysten verkkosivuilla. Lisätietoa ryhmistä saat olemalla yhteydessä yhdistyksiin.

Jos jäsenyhdistyksessä ei ole läheisten ryhmää, voit osallistua nykyiseen toimintaan yhdessä sairastuneen läheisesi kanssa. Jos olisit kiinnostunut aloittamaan läheisten omat tapaamiset, voit olla yhteydessä yhdistyksen vapaaehtoisvastaavaan, puheenjohtajaan, tai sihteeriin.

Liity jäseneksi neuroyhteisöön

Jos olet sairastavan puoliso, vanhempi, lapsi, sisarus tai hyvä ystävä, voit liittyä omaisjäseneksi.

Muuta mielenkiintoista