Tutkimus MS-tautia sairastaville – Monimutkaisten potilaspolkujen johtaminen

29.2.2024
Kategoriat: Kysely,Tutkimus

Aalto-yliopiston tutkimuksessa kerätään MS-tautia sairastavien kokemuksia MS taudin hoitoprosesseista. Tutkimuksen tavoitteena on kerätä kokemuksia MS-potilaan ja hoitavien asiantuntijoiden välisistä kontakteista, niiden luonteesta ja yleisesti hoitoprosesseista. Lisäksi tavoitteena on ymmärtää tiedonvälitystä niin potilaan ja asiantuntijoiden välillä kuin potilaan hoitoon osallistuvien henkilöiden välillä.

Tutkimus toteutetaan vuosien 2024–2025 aikana. Osallistumiskutsu lähetetään sähköisesti Neuroliiton MS-tautia sairastaville jäsenille, jotka ovat ilmoittaneet sähköpostiosoitteensa jäsenrekisteriin. Kyselyyn vastataan nimettömänä 27.3.2024 mennessä. Mikäli et ole saanut tutkimuskutsua mutta haluaisit osallistua, tarkista sähköpostisi roskapostikansio. Kysely toteutetaan sähköisellä lomakkeella. Kyselyyn vastaaminen kestää noin 10 minuuttia. Tutkimukseen osallistumisesta ei makseta palkkiota.

Tutkimushankkeen vastuuhenkilönä toimii Aalto-yliopiston tuotantotalouden emeritusprofessori Paul Lillrank. Tutkimuksen rahoittajina ovat Norwegian Research Council (NCR) sekä Aalto-yliopiston tuotantotalouden laitos. Tutkimuksen rekisterinpitäjä on Aalto-yliopisto, joka vastaa tutkimuksen yhteydessä tapahtuvan henkilötietojen käsittelyn lainmukaisuudesta.

Kyselyaineistoa ja siitä saatavia tutkimustuloksia käsitellään luottamuksellisesti henkilötietojen käsittelyä koskevan lainsäädännön edellyttämällä tavalla. Yksittäisen tutkittavan tunnistaminen ei ole mahdollista tutkimustulosten julkaisuista tai selvityksistä.

Väitöskirjatutkija Märt Vesinurm, p. 050 322 8815, mart.vesinurm@aalto.fi