Presidentinvaalien äänestyspaikoilla keräys vammaisille ja pitkäaikaissairaille

27.12.2023

Lipaskerääjä pieni ele -vaalikeräyksessä.

Vammaisten ja pitkäaikaissairaiden hyväksi järjestettävä pieni ele -vaalikeräys alkaa 17.1.2024 presidentinvaalien yhteydessä. Vapaaehtoiset lipasvahdit keräyslippaan kera tapaat äänestyspaikallasi.

pieni ele -vaalikeräys on 15 vammais- ja kansanterveysjärjestön välistä yhteistoimintaa. Järjestöjen paikallisyhdistykset toteuttavat keräyksen vapaaehtoisvoimin ympäri Suomen. Vapaaehtoisia on mukana toistakymmentä tuhatta.

Suurin osa vapaaehtoisista on itse avunsaajia, eli vammaisia tai pitkäaikaissairaita. He huolehtivat vapaaehtoisina, että apua ja tukea on mahdollista saada myös muille. Jotkut ovat olleet mukana jo lapsesta asti oman vanhemman kanssa ja olleet vuosikymmeniä osana pieni ele -vaalikeräyksen vapaaehtoisporukkaa.

Vaalikeräykseen lahjoittaminen on monelle pitkä perinne

Keräyksen 117 vuoden historian aikana monelle lahjoittaminen vammaisille ja pitkäaikaissairaille on ollut perinne. Lipasvahdit kertovat, kuinka tutut lahjoittajat palaavat keräyspisteelle aina uudelleen vuoden aikana keräämänsä kolikkopussin kanssa. Lahjoituksilla tuhannet ja tuhannet vammaiset ja pitkäaikaissairaat ovat saaneet tukea – vertaistukea, apuvälineitä, opaskoiria, kuntoutusta, piristystä elämään ja paljon muuta.

Lahjoituksia käytetään muun muassa kuntoutuksen järjestämiseen, apuvälineiden hankintaan ja edunvalvontaan tai esimerkiksi neuvontaan, vertaistukiryhmiin sekä virkistystoimintaan.

Neuroliitto on mukana pieni ele -keräyksessä. Neuroliitto toimii multippeliskleroosia ja harvinaisia neurologisia sairauksia sairastavien ja heidän läheistensä hyväksi. Neuroliiton toiminnan ytimenä on samankaltaisia kokemuksia ja tarpeita jakavien ihmisten verkostoituminen ja vertaistuki.

Neuroliitto käyttää saamansa keräystuotot vastasairastuneille ja heidän läheisilleen jaettavan infopaketin tuottamiseen. Varoilla voidaan myös järjestää nuorten sairastuneiden vertaistapaamisia. Varoja voidaan käyttää myös sairastavien liikunnan edistämiseen mm. järjestämällä lajikokeiluja tai tuottamalla liikuntaa koskevia ohjeita.

Tutustu lisää www.pieniele.fi