Maria’s Superpodi – Podcast pitkäaikaissairauden kanssa elämisestä

20.3.2023
Maria's Superpodi.

Miten elämä muuttuu, kun kuvioihin astuu parantumaton neurologinen sairaus? Maria’s Superpodissa keskustellaan siitä, millaista on elää pitkäaikaissairauden kanssa. Neuroliitto on podcastin yhteistyökumppani.

Podin juontajana toimii MS-tautia sairastava Maria, jolla tulee tänä vuonna kymmenen vuotta täyteen ylä- ja alamäkiä sairauden kanssa. Kun Maria sairastui MS-tautiin, hän kaipasi kipeästi tietoa muiden sairastavien elämästä. Kymmenen vuotta sitten kokemustietoa ei verkosta juuri löytynyt. Oma tiedon kaipuu rohkaisi Mariaa itseään puhumaan julkisesti sairaudestaan – ensin blogissa, sittemmin Instagram-tilillään. Nyt vuorossa on oman podcastin aloittaminen, jotta yhä useamman tarinat tulisivat kuulluiksi.

Bloginsa ja instatilinsä kautta Maria on paitsi jakanut kokemuksia, myös kuullut lukuisilta sairastavilta heidän tarinoitaan. Podcast-ajatus syntyi, kun hän mietti, miten pääsisi jakamaan tarinoita myös muille. Kolmen vuoden kypsyttelyn jälkeen podcast ottaa ensi askeleensa tänä keväänä.

– Olen saanut aivan ihania vieraita kertomaan oman tarinansa ja keskustelemaan siitä, mitä kaikkea sairaus pitää sisällään ja mihin elämän osa-alueisiin sillä voi olla vaikutusta. Toivon podcastini tuovan vertaistukea, toiveikkuutta ja lisää tietoisuutta tästä sairaudesta ja elämästä sen kanssa, Maria kertoo.

Neuroliitossa yhteistyöhön lähdettiin mielellään.

– Marian podcastilla ja Neuroliitolla on yhteinen maali: haluamme edistää tietoutta MS-taudista ja elämisestä sen kanssa. On tärkeää saada näkyviin ja kuuluviin sairastavien omaa ääntä ja kokemuksia. Toivommekin, että uusi podcast tavoittaa laajasti kuulijakuntaa ja tuo paitsi vertaistukea sairastaville, myös lisää laajemmin ymmärrystä sairaudesta kanssa elämisestä, Neuroliiton viestintäpäällikkö Mari Vilska toteaa.

Maria’s Superpodin esittelyjakso julkaistiin maaliskuun lopussa, ja ensimmäiset varsinaiset neljä jaksoa huhtikuussa. Lisää jaksoja on luvassa myöhemmin tänä vuonna elokuussa ja syyskuussa.

Maria’s Superpodin jaksot vuonna 2023

5.4. Jakso 1 – Nousukiidosta äkkijarrutukseen

Krista on kovan uran Nokialla tehnyt markkinointialan ammattilainen, joka joutui huipulta suoraan sairaseläkkeelle. Sittemmin hän on perustanut eläkkeen oheen yrityksen, Cafe Periferian. Keskustellaan työelämästä, ”downshiftauksesta” ja siitä, miten elämä voi olla hyvää, ellei jopa parempaa, kun uraputkesta hyppää pois. Vaikka se tapahtuisi pakotettuna sairauden takia. Kuuntele 1. jakso (Spotify)

12.4. Jakso 2 – Rakastuuko kukaan sairaaseen?

Vieraana suositusta Kaverin puolesta kyselen -podcastista tuttu Anna Karhunen. Keskustellaan deittailusta sairastavana, mitä pelkoja siihen liittyy, milloin kertoa treffikumppanille sairaudesta ja miten meidän puolisot suhtautuivat aikanaan näihin uutisiin. Kuuntele 2. jakso (Spotify)

19.4. Jakso 3 – Äitiä vähän väsyttää

Onko mitään järkeä perustaa perhettä, jos toinen vanhempi sairastaa. Millaisia haasteita sairaus tuo lapsiarkeen? Entä jos äitiä väsyttää koko ajan? Vieraana Säde Tuulia, joka on sairauden myötä kokenut jyrkät ylä- ja alamäet ja on tänä päivänä 3-vuotiaan pojan äiti. Kuuntele 3. jakso (Spotify)

26.4. Jakso 4 – Särkynyt mieli

Hannu sairastui MS-tautiin pari vuotta sitten ja joutui jäämään pois perheyrityksestä ja työelämästä. Oma mieli joutui sairastumisen myötä kovaan myllerrykseen. Keskustellaan mielenterveydestä, psykoterapiasta, sairastumiskriisistä ja kuinka tärkeää on hakea ja saada apua. Kuuntele 4. jakso (Spotify)

23.8. Jakso 5 – Kuka tukee läheistä?

Vilma ja Jussi olivat nuori rakastunut pari, kun Jussilla todettiin yllättäen MS-tauti. Mitä ajatuksia sairastuminen herätti nuoressa tyttöystävässä? Miten MS-tauti näkyy arjessa tänä päivänä? Saako läheinen jostain vertaistukea ja apua? Entä saako läheistä ottaa joskus toisen sairaus päähän? Kuuntele 5. jakso (Spotify)

30.8. Jakso 6 – Sairaudesta voimaa ja rohkeutta

Saara kärsi kummallisista oireista, jotka paljastuivat MS-taudiksi. Ensin meni näkö, sitten toimintakyky. Kuitenkin Saara löysi itsensä parin vuoden kuluttua Las Palmasista uuden yrityksen yhtenä osakkaana! Uskaltaako sairastava lähteä toteuttamaan unelmiaan? Kuuntele 6. jakso (Spotify)

6.9. Jakso 7 – Kaveri, minne katosit?

Tällä kertaa jaksossa kuullaan Marian ystävää Jenniä. Mitä ajatuksia sairastuminen herätti ja onko sairaus vaikuttanut ystävyyssuhteisiin? Mitä Maria olisi toivonut ystäviltään sairastuessaan? Entä ystävät Marialta? Kuuntele 7. jakso (Spotify)

13.9. Jakso 8 – Voiko loppu ollakin jonkun uuden alku?

Kauden päätösjaksossa mukana Tuomas, joka harrasti aktiivisesti purjehdusta, kunnes MS-tauti heitti kapuloita rattaisiin. Tilalle löytyi matkailuauto Tohvelisankari, joka kuljetti Tuomaksen ja puoliso Jennin läpi Euroopan vielä kerran Kreikan rannikoille. Keskustellaan uuteen elämään sopeutumisesta ja luopumisesta. Kuuntele 8. jakso (Spotify)

Jaksot löydät kaikilta yleisimmiltä alustoilta, kuten Spotifysta, Apple podcastista ja Google Podcasteista. Neuroliitto on podcastin yhteistyökumppani.