Juhlavuoden webinaarit

Juhlavuoden webinaarien teemoina ovat olleet mm. neurologisten harvinaissairauksien lääkehoidot, palvelutalossa asuvan hyvä arki ja tukeminen sekä MS-tautia sairastavat työelämässä. Myös nuorten sairastavien oma Kytkentä-tapahtuma järjestettiin juhlavuonna verkon välityksellä. Juhlavuoden viimeinen webinaari järjestettiin tammikuussa 2022.

Webinaari: Vaikuttava moniammatillinen kuntoutus 25.1.2022

Moniammatillinen laitoskuntoutus on tutkitusti vaikuttavaa. Webinaarissa kuulimme, mihin vaikuttavuus perustuu ja millaisia tuloksia voidaan saada aikaan niin ammattilaisen kuin kuntoutujan näkökulmista.

• Webinaarin tallenne oli katsottavissa Neuroliiton YouTube-kanavalla helmikuun 2022 loppuun saakka.

Sote-uudistus ja rahoitusmallin muutokset tulevat muuttamaan moniammatillisen laitoskuntoutuksen kenttää voimakkaasti. Webinaarin päättävässä paneelissa keskustellaan siitä, onko laitoskuntoutuksella vielä sijaa uudessa sote-maailmassa.

Webinaarin ohjelma ja puheenvuorot

• Moniammatillinen laitoskuntoutus murroksessa | Päivi Hämäläinen, neuropsykologian dosentti, kuntoutuskeskuksen johtaja, Neuroliitto ry / Maskun neurologinen kuntoutuskeskus
  • Moniammatillisuus neurologisessa kuntoutuksessa – tavoitteet ja vaikuttavuus | Sinikka Hiekkala, neurologisen kuntoutuksen dosentti, tutkimusjohtaja, Invalidiliitto ry
  • Kuntoutuksen tavoitteellisuus – sanahelinää vai tie tuloksiin? | Anders Romberg, TtT, fysioterapeutti, Neuroliitto ry / Maskun neurologinen kuntoutuskeskus
  • Kokemuspuheenvuoro: Mitä kuntoutus elämässäni muutti? | neurologinen kuntoutuja
  • Paneelikeskustelu: Onko moniammatillisella laitoskuntoutuksella sijaa uudessa sote-maailmassa? Keskustelijoina Merja Soilu-Hänninen, ylilääkäri, yleisneurologian vastuualuejohtaja, Tyks Neurokeskus /Anders Romberg, TtT, fysioterapeutti, Neuroliitto ry / Maskun neurologinen kuntoutuskeskus  / Merja H. Niemi, erikoissuunnittelija, Kela

Menneet tapahtumat

24.–26.9.2021 virtuaalitapahtuma: Kytkentä 2021

Virtuaalitapahtuma nuorille sairastaville ja heidän läheisilleen. Tapahtuman tallenne ei ole katsottavissa.

25.5.2021 webinaari: MS-tauti ja työelämä

Verkkoluento MS-tautia sairastaville, heidän läheisilleen ja muille kiinnostuneille. Tapahtuman tallenne ei ole enää katsottavissa.

Ohjelma ja puheenvuorot

• Sairaan hyvän työn elementit: työelämäasiantuntija Marju Teinikivi, Neuroliitto ry
  • Aivot työelämässä: Aivotutkija, professori Minna Huotilainen, Helsingin yliopisto
  • MS-tautia sairastava työelämässä: Professori, kuntoutusjohtaja Juhani Ruutiainen, Neuroliitto ry

22.4.2021 webinaari: Palvelutaloasukkaan hyvä arki

Webinaari on suunnattu sosiaali- ja vammaispalvelujen ammattilaisille sekä terveydenhuoltoalan opiskelijoille. Tapahtuman tallenne ei ole enää katsottavissa.

Webinaarin ohjelma ja puheenvuorot:

• Asumispalveluiden tulevaisuuden haasteet palveluntuottajan näkökulmasta | Helena Ylikylä-Leiva, toimitusjohtaja, Neuroliitto ry
  • RAI tuo arvoa asiakkaalle ja laatua palveluihin | Maarit Lind, kehittämispäällikkö, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
  • Apuvälineiden uudistetut luovutusperusteet – mitä on tärkeää huomioida? | Anne Kanto-Ronkanen, erityisasiantuntija, sosiaali- ja terveysministeriö
  • Paneelikeskustelu: Hyvän ja tasa-arvoisen arjen mahdollistaminen asumispalveluissa. | Panu Laturi, toimitusjohtaja N2 Comms, Palvelutalo Merenpisaran asukas / Riitta Hakoma, vammaispalvelujen johtaja, Eksote / Helena Ylikylä-Leiva, toimitusjohtaja, Neuroliitto ry

25.2.2021 Harvinaisten sairauksien luentotilaisuus

Harvinaisten sairauksien päivän luentotilaisuus järjestettiin Neuroliiton ja Parkinsonliiton yhteistyönä. Teemana olivat neurologisten harvinaissairauksien lääkehoidot ja kansallinen tautirekisteri. Tapahtumasta ei ole katsottavissa tallennetta.