Näin osallistut Voolerilla järjestettävään tapahtumaan

Vooler on ohjelma, jolla järjestämme webinaareja sekä videokokouksia ja -tapaamisia reaaliaikaisena verkossa. Tässä muutamia ohjeita Vooler-ohjelman käyttöön.

• Osallistu tapahtumaan sellaisessa paikassa, jossa on hyvä nettiyhteys, ja jossa pystyt keskittymään.
  • Varaa itsellesi kuulokkeet. Niiden ei tarvitse olla mikrofonikuulokkeet, nappikuulokkeet käyvät myös. Ilman kuulokkeita ääni voi kaikua keskustelun aikana.
  • Voit osallistua desktopilla tai mobiililaitteella. Esitykset näkyvät kuitenkin paremmin isolta ruudulta.
    • Vooler toimii seuraavilla nettiselaimilla: Chrome (suositusselain), Chromium Edge, Firefox, Opera ja Safari
    • Kännykällä tai tabletilla osallistuessasi: Tuetut mobiililaitteet ovat iPhone 6s ja vähintään iOS 12.4.8 (suositus: uudempi kuin iOS 13) iPad ja vähintään iOS 12.4.8 (suositus: uudempi kuin iOS 13), Android puhelimet ja tabletit, enintään 4 vuotta vanha malli ja Android 8 (suositus: uudempi kuin 1 vuotta vanha malli). Sama lyhyesti: kannattaa testata, miten mobiililaitteesi toimii Voolerin kanssa.

Tapahtumaan liittyminen

• Liity tapahtumaan klikkaamalla osallistumislinkkiä, jonka olet saanut sähköpostiisi.
  • Jos Vooler haluaa käyttää kameraasi ja mikrofoniasi, niin paina ”Salli”.
  • Kirjoita lempinimi, joka näkyy huoneessa muille. Nimi tallennetaan vain sinun omaan selaimeen ja vain muut huoneessa olevat näkevät sen.
  • Liity tapaamiseen klikkaamalla sinistä nappulaa.

Tapahtuman aikana

Vihreistä palloista löydät mikrofonin, kameran ja chatin.

1. vihreä pallo: Mikrofoni. Sulje mikrofoni, kun et ole itse äänessä. Näin vältetään turhaa kohinaa ja taustahälyä. Mikrofonin voit sulkea klikkaamalla vihreää palloa, jossa on mikrofonin kuva. Pallo muuttuu punaiseksi. Pääset taas ääneen, kun klikkaat palloa uudelleen.
  2. vihreä pallo: Kamera. Oman kamerasi voit sulkea vihreästä pallosta, jossa on kameran kuva. Pallo muuttuu punaiseksi. Tällöin kuitenkin kuulet, mitä muut puhuvat ja näet esityksen. Jos sinulla on heikko nettiyhteys, voit kameran sulkemalla parantaa kuuluvuutta.
  3. vihreä pallo: Chat. Voit keskustella muiden kanssa chatissa. Chatin saat auki klikkaamalla palluraa, jossa on puhekuplan kuva. Chat-ruudun saat pois näkyvistä klikkaamalla Chatti-sanan vieressä olevaa Sulje-painiketta.

Tapahtumahuoneet

Tapahtumat järjestetään Voolerin ”huoneissa”. Tapahtumahuone avataan n. 15 min – 0,5 tuntia ennen varsinaista ohjelma-aikaa. Tule paikalle ajoissa, niin pääset testaamaan yhteyksiä ja saat neuvoja, ilman että tapahtuma-aikaa menee hukkaan.

Kysymysten esittäminen ja kommentointi

Tapahtuman formaattina on joko ”Kokous” tai ”Webinaari”.

• Kokouksessa kaikki osallistujat voivat esiintyä kasvoillaan ja kaikkien puheet kuuluvat toisille osallistujille.
  • Webinaarissa pystyt esittämään kysymyksiä ja kommentoimaan chat-työkalulla, mutta äänesi ei kuulu tai kuvasi ei näy muille.

Näin suurennat ja palautat esitysruutuja

• Suurenna esitysruutua klikkaamalla sitä. Mobiililaitteissa ruutu voi olla myös zoomattavissa.
  • Jos esiintyjän ääni ei kuulu, niin klikkaa ruutua, jossa näet puhujan kasvot. Klikkaa taas esityksen kuvaa, kun haluat esityksen isommaksi.
  • Tietokoneella voit suurentaa esitysikkunan myös koko ruudun näkymäksi vasemmassa ylänurkassa olevalla nelipäisellä nuolella. Takaisin normaalinäkymään pääset ESC-näppäimellä.

Ongelmatilanteessa

1. Jos et löydä ohjeesta vastausta, ota yhteyttä kyseisen tapahtuman järjestäjään.
  2. Jos tekninen ongelma ilmenee kesken tapahtuman, etkä saa esim. chatissa neuvoa järjestäjältä, paina F5 tai selaimen ”Lataa tämä sivu uudelleen”. Voit myös poistua huoneesta ja liittyä mukaan uudelleen.
  3. Lisää ohjeita löydät Voolerin omilta ohjesivuilta.

Tervetuloa mukaan Neuroliiton verkkotapahtumiin