pieni ele keräsi 1,7 miljoonaa euroa vammaisille ja pitkäaikaissairaille

5.4.2024

Suomen vanhimpiin keräyksiin kuuluva pieni ele -vaalikeräys keräsi vapaaehtoisten avulla 1,7 miljoonaa euroa vammaisten ja pitkäaikaissairaiden hyväksi. Suurin osa keräyspotista lahjoitettiin presidentinvaalien äänestyspaikoilla olevien keräyspisteiden lippaisiin.

Lahjoituksilla saadaan vammaisten ja eri pitkäaikaissairauksia sairastavien elämään monenlaista, arkistakin tukea. Lahjoitusten avulla järjestetään muun muassa vertaistukea, virkistystä tai annetaan neuvontaa juuri sairastuneille tai vammautuneille. Lahjoituksia käytetään myös apuvälineiden hankintaan, kuten happilaitteisiin ja avustajakoiriin.

– Talkoovoimin ympäri Suomen järjestettävässä keräyksessä suurin osa yli 10 000 vapaaehtoisesta on itse vammainen, pitkäaikaissairas tai heidän läheisensä. Omalla panoksellaan he haluavat auttaa myös muita vastaavassa tilanteessa olevia, kertoo keräyksen toiminnanjohtaja Erika Mäntylä.

– Sydämellinen kiitos kaikille lahjoittajille, joiden ansiosta saadaan apua. Lahjoitus antaa arvostusta myös vapaaehtoisten tekemälle isolle työlle. Jokainen lahjoitus on ilo lipasvahdille, joka vastaanottaa lahjoituksen, Mäntylä kiittää kaikkien keräystä toteuttavien puolesta.

Seuraava lipaskeräys on 2024 EU-vaalien äänestyspaikoilla. Neuroliitto on mukana pienessä eleessä.

Pieni ele -keräyksen verkkosivut (pieniele.fi)

pieni ele -vaalikeräys on kerännyt lahjoituksia suomalaisten pitkäaikaissairaiden ja vammaisten tukemiseen vuodesta 1907 asti. Keräys on järjestetty äänestyspaikoilla Suomen ensimmäisistä vaaleista alkaen. Kaikki lahjoitukset jäävät Suomeen ja puolet lahjoituksista jää suoraan sille paikkakunnalle, jossa lahjoitus on annettu. Apu jaetaan 15 vammais- ja kansanterveysjärjestön ja niiden paikallisyhdistysten kautta.