Huhtikuu on Fabryn taudin tietoisuuskuukausi

2.4.2024

Huhtikuu on Fabryn tietoisuuskuukausi. Tänä vuonna kansainvälinen kampanja ”Fabry-heroes” nostaa esiin Fabryn tautia sairastavien tukiverkostoa. Kampanja kannustaa myös jakamaan tarinoita sosiaalisessa mediassa käyttämällä aihetunnistetta #FabryHeroes.

Neuroliitto tarjoaa Fabryn tautia sairastaville ja heidän läheisilleen neuvontaa eri aiheista, kuten sosiaali- ja terveyspalveluista, sosiaaliturvaetuuksista, liikunnasta, työelämästä ja opiskelusta. Tutustu neuvontaan tarkemmin: neuroliitto.fi/asiantuntijat

Fabryn tautia sairastavien ja heidän läheistensä oma yhdistys on Suomen Fabry-yhdistys, joka on Neuroliiton jäsenyhdistys. Lue lisää yhdistyksestä: fabry.neuroliitto.fi

Tiesitkö nämä asiat Fabryn taudista?

• Fabryn tauti on näkymätön, eikä sitä välttämättä huomaa ulkoisesti.
  • Tauti on monimuotoinen. Samankin perheen Fabry-potilailla voi olla hyvin erilaisia oireita.
  • Fabryn tautiin liittyy usein hikoilemattomuutta sekä huonoa kuumuuden tai kylmyyden sietokykyä.
  • Kosketus voi aiheuttaa Fabryn tautia sairastaville kipua.

Tutustu myös näihin