Distansträff och Temadag på svenska hösten 2024

6.9.2024
Kategoriat: Tilaisuus

Neuroförbundet ordnar två svenskspråkiga evenemang för personer med MS eller någon sällsynt neurologisk sjukdom och deras närstående. Den 1 oktober hålls en distansträff där man diskuterar utmaningar i vardagen och aktuella ämnen. Den 9 november arrangeras en temadag i Helsingfors med fokus på lagreformer och praktiska lösningar i vardagen.

Obs! I den nyligen utkomna Avain-tidningen har platsen och tidpunkten för evenemanget Temadagen angetts felaktigt.

Svenskspråkiga distansträff

• Tid: På tisdag 1.10.2024 kl. 17.00–18.30
  • Plats: på webben

Distansträff är avsedd för alla som har MS eller en sällsynt neurologisk sjukdom och deras närstående.

Hur mår du? Hur bemöter du dina osynliga symtom i vardagen? Vi delar med oss om sätt att få vardagen och fungera så bra som möjligt.

Du får får också höra om aktuella saker i Neuroförbundets verksamhet och kurser som stödjer anpassning. Med i diskussionen från Neuroförbundet rehabiliteringsplanerare Annika Ingves och organisationsplanerare Maaria Lillberg.

Välkommen att diskutera med andra som befinner sig i samma situation som du och höra det senaste om Neuroförbundets tjänster!

Anmäla dig senast 30.9.2024. Svenskspråkiga distansträff (lyyti.fi)

Temadagen i Helsingfors

• Tid: Lör 9.11 kl 10–15.30
  • Plats: Scandic Park, Helsingfors
  • Dagens tema är: Lagen, praktiska lösningar och hjälpmedel som stöd vid osynliga problem i vardagen.

Finlands Neuroförbund arrangerar sitt årliga evenemang tillsammans med Helsingfors och Nylands neuroförening. Dagen är avsedd för alla som har MS eller en sällsynt neurologisk sjukdom och deras närstående.

Den nya lagen om funktionshinderservice träder i kraft den 1 januari 2025. Juristen Rebecka Holm presenterar de viktigaste reformerna.

Efter lunch följer gruppövningar med fokus på praktiska lösningar i vardagen och arbete.

Pris 25 € / person, inkl. kaffe och lunch. Välkommen med att diskutera, fråga och lyssna!

Anmäla dig senast den 24.10.2024: Svenska Temadagen 2024 (lyyti.fi)

Du hittar alla Neuroförbundets evenemang i vår evenemangskalender.