Chiarin tyypin 1 epämuodostuma

Voit lukea sähköisen version ilmaiseksi tästä: Chiarin tyypin 1 epämuodostuma -opas. Lisäämällä oppaan ostoskoriin, voit tilata painetun version käsittelykulujen hinnalla.

0,00

Chiarin tyypin 1 epämuodostuma (CM1) on tunnettu jo yli sadan vuoden ajan. Lääketieteellinen tieto ja ymmärrys ovat lisääntyneet, mutta CM1 tunnetaan edelleen suhteellisen huonosti. Kyseessä on rakenteellinen poikkeavuus, jossa pikkuaivojen alimmat osat eli risat (tonsillat) ovat pudonneet (hernioituneet) niska-aukkoon.

Oppaassa on asiantuntijoiden alustus ja sairastavien kertomuksia omista kokemuksistaan. Kiitämme sairastavia ja läheisiä, jotka jakoivat kokemuksiaan sairaudesta.

Jos haluat tilata useamman kuin yhden kappaleen tätä opasta, ota yhteyttä avaintuotteet@neuroliitto.fi

Chiarin tyypin 1 -epämuodostuma – Tietoa ja kokemuksia 2021, Neuroliiton julkaisusarja n:o 56

ISBN-978-952-7296-40-0, ISBN-978-952-7296-41-7 (pdf)

• Asiantuntijat: Atte Karppinen, neurokirurgi, dos. HYKS Neurokeskus, Neurokirurgia; Hanna Harno, neurologi, dos. HYKS Neurokeskus, Neurologia; Anders Romberg, fysioterapeutti, TtT, Neuroliitto ry; Juhani Ruutiainen, neurologi, dos., Neuroliitto ry.
  • Haastattelut: Mari Vehmanen
  • Kuvitus: Shutterstock