Lausunto: Neurologiset järjestöt auttavat kymmeniä tuhansia suomalaisia

28.8.2024

Neurologiset sairaudet ovat (WHO maaliskuu 2024) maailman suurin sairauden ja/tai vamman aiheuttaja ja niiden määrä lisääntyy nopeasti. Suomessa aivosairauksien ja -vammojen arvioidaan aiheuttavan yli 9 miljardin euron vuotuiset kustannukset (Roine 2021).

Neurologiset potilasjärjestöt tekevät työtä vakavasti sairaiden ja vammaisten ihmisten tukena. Hallituksen budjettileikkaukset uhkaavat järjestöjen työtä. Neurologisten järjestöjen asiantuntijat auttavat ja neuvovat vuosittain kymmeniä tuhansia ihmisiä.

Järjestöt ovat sosiaali- ja terveydenhuollon kumppaneita, jotka tukevat ihmisten arjen hyvinvointia, osallisuutta ja itsenäistä elämää. Ne järjestävät sairauteen ja vammaan sopeutumista tukevia kursseja, välittävät tietoa ja järjestävät vertaistukea. Järjestöt myös neuvovat sairastuneita ja vammautuneita työelämään, sosiaaliturvaan ja omahoitoon liittyvissä asioissa. Järjestöjen asiantuntijat antavat psykososiaalista tukea sairastaville, vammautuneille ja heidän läheisilleen.

Järjestöjen tekemällä ennaltaehkäisevällä työllä pystytään vähentämään painetta terveydenhuollon palveluihin. Monen suomalaisen elämä vaikeutuu, jos järjestöavustusten leikkaus toteutuu. Julkisella sektorilla ei ole resursseja lisätä järjestöjen arjen tukea omaksi tehtäväkseen.

Vetoamme Suomen hallitukseen, jotta se huomioisi neurologisia sairauksia sairastavat ja vammautuneet ihmiset ja heidän hyväkseen työtä tekevät järjestöt.

Helsingissä 28.8.2024

• Aivoliitto ry, järjestöpäällikkö Timo Tulisalo p. 044 700 5877