Miltä pitkäaikaissairauden hoito näyttää sairastavan silmin? – Tutustu tuloksiin

6.6.2022
Kategoriat: Tutkimus

Novartis, Sanofi, Allergia-, iho- ja astmaliitto, Migreeniyhdistys, Neuroliitto, Psoriasisliitto ja Reumaliitto selvittivät pitkäaikaissairaiden kokemuksia hoidostaan sekä erityisesti oman hoitosuunnitelman tuntemisesta kyselyllä kesällä 2021.

Vastauksia saatiin yhteensä 875, joista MS-tautia sairastavia oli 271 (31 %). Kolme neljäsosaa tutkimukseen osallistujista oli yli 40-vuotiaita ja suuri enemmistö (88 %) naisia. Yli puolet vastaajista oli saanut diagnoosin vuonna 2010 tai sen jälkeen.

Tutustu kyselyn tuloksiin Avain-lehden verkkoartikkelissa: Miltä pitkäaikaissairauden hoito näyttää sairastavan silmin? – Avain-lehti (avainlehti.fi). Artikkelista pääset lataamaan myös erillisen koonnin MS-tautia sairastavien vastauksista sekä koko tutkimusraportin.

Kyselyyn kutsuttiin potilasjärjestöjen tiedotuskanavien sekä sosiaalisen median kautta pitkäaikaissairaita, joilla oli diagnosoitu astma, krooninen migreeni, MS-tauti, nivelreuma, psoriasis, selkärankareuma tai krooninen urtikaria. Mukana oli myös sairausryhmäkohtaisia kysymyksiä.