Neuroliiton tavoiteohjelma 2021–2023
Neuroliitto on 25 jäsenyhdistyksen sekä n. 10 000 MS-tautia tai neurologista harvinaissairautta sairastavan ja heidän läheisensä neuroyhteisö. Palveluitamme ovat 50 vuoden kokemuksella mm. neuvonta-, kuntoutus- ja asumispalvelut. Tämä on tavoiteohjelmamme vuosille 2021–2023.
Toiminta-ajatus
Edistämme sairastavien ja heidän läheistensä osallisuutta, hyvinvointia sekä oikeutta ja valmiutta omaehtoiseen elämään.
Tavoitetila
Olemme luotettavin tiedon välittäjä, korvaamaton ihmisten yhdistäjä sekä arvostetuin ja asiantuntevin palveluntuottaja.
Arvomme
Inhimillisyys, yhteisöllisyys, luotettavuus, asiantuntevuus
Toimintatapamme
- Tunnistamme muuttuvat tarpeet ja odotukset.
- Vaikutamme olennaisiin asioihin.
- Sitoudumme palveluidemme jatkuvaan parantamiseen.
- Teemme tunnetuksi edistämiämme asioita ja neuroyhteisöä.
Tärkeimmät mittarimme
- Jäsen- ja asiakastutkimukset
- Sidosryhmä- ja henkilöstötutkimukset
- Taloudellinen tulos
- Jäsenten ja vapaaehtoisten määrien kehitys
- Tunnettuuden kehitys
- Järjestötoiminnan erityiset tavoitteet, keinot, mittarit
Järjestötoiminta
Tavoite 1: Kasvatamme kiinnittymistä neuroyhteisöön
Keinot:
- Jäsenhankintakampanja 2021
- Palvelun käyttäjästä jäseneksi
- Uudet vapaaehtoistoiminnan muodot
- Pop up -tapahtumat alueille, joilla ei ryhmiä tai kerhoja
Mittarit:
- Kokonaisjäsenmäärä
- Uusien alle 35-vuotiaiden ja harnes-jäsenten määrä
- Uusien tehtävien ja niihin kiinnittyneiden määrät
- Tavoitettujen jäsenkuntaan kuulumattomien määrä
Tavoite 2: Vahvistamme paikallistoimintaa
Keinot:
- Kokeilu keveistä toimintaryhmistä 2022–2023
- Uusien kohderyhmien tavoittaminen jäsenjärjestöavustuksen tuella
- Kokeilu sähköisten jäsenpalveluiden kehittämiseksi
Mittarit:
- Mittarit tarkennetaan hankehakemusta laadittaessa
- Avustushakemusten jakautuminen kokeilu- ja perusavustuksiin
- Uusien palveluiden määrä ja käyttöönotto yhdistyksissä
Tavoite 3: Lisäämme toiminnan vaikuttavuutta
Keinot:
- Jäsenistön osallisuuden lisääminen
- Järjestöpalveluiden yhteiskehittäminen jäsenyhdistysten kanssa
- Tavoitteellinen verkostoituminen
Mittarit:
- Paneelien ja raatien määrällinen käyttö
- Pilotoijien ja uusien palveluiden määrä, palveluiden käyttömäärä, käyttäjätyytyväisyys
- Vaikutus yhdistyksen toimintaan
- Edustusten määrä, vaikutusten määrä
Tavoite 4: Luotsaamme jäsenistöä muuttuvassa palvelurakenteessa
Keinot:
- Kohdennettu ajankohtaisviestintä
- Ennakoivat neuvontapalvelut
Mittarit:
- Kävijä- ja käyttäjämäärät eri kanavissa
- Kontaktien määrä aiheittain, käyttäjätyytyväisyys
- Kuntoutuspalvelujen erityiset tavoitteet, keinot, mittarit
Kuntoutuspalvelut
Tavoite 1: Turvataan riittävä asiakasvirta
Keinot:
- Tunnistamme uusia asiakasryhmiä ja sopimuskumppaneita ja tarjoamme heille palveluita
Mittarit:
- Käynnistämme vähintään kuusi palvelua uuden asiakasryhmän tai sopimuskumppanin kanssa
- Uusista palveluista kertyy vähintään 300 kuntoutusvuorokautta ja 200 käyntikertaa vuosittain
Tavoite 2: Kuntoutuksemme edistää asiakkaamme arjessa selviytymistä
Keinot:
- Muotoilemme palvelujamme asiakkailtamme keräämämme palautteen ja seurannan perusteella
- Asetamme yhdessä asiakkaamme kanssa yksilölliset ja realistiset kuntoutustavoitteet ja tuemme häntä niiden saavuttamisessa
- Huomioimme asiakkaamme toiveet selvittämällä niitä ennen kuntoutusjaksoa ja sen aikana
Mittarit:
- GAS T-lukuarvo; T-lukuarvon mediaani on 50
- Asiakastyytyväisyys; Asiakastyytyväisyyden keskiarvo on vähintään 4,0 (max. 5)
Tavoite 3: Olemme edelleen kuntoutuksen kehittämisen suunnannäyttäjä
Keinot:
- Tuotamme kilpailukykyisiä palveluita.
- Sovellamme pitkäaikaista kokemustamme palvelujemme kehittämisessä
- Käynnistämme innovatiivisia uusia, mm. digitaalisia palveluja
Mittarit:
- Taloudellinen tulos; pysymme realistisessa budjetissa
- Ulkopuoliset arvioijat tunnistavat kehittämistyömme
- Uusien palvelujen määrä; Käynnistämme uusia palveluja vähintään kaksi / vuosi
- Kehittämistyömme näkyvyys; Tuotamme vuosittain vähintään 10 kuntoutuksen kehittämiseen liittyvää julkaisua / esitelmää
Tavoite 4: Olemme aktiivinen ja houkutteleva yhteistyökumppani
Keinot:
- Olemme mukana paikallisissa ja valtakunnallisissa kuntoutuksen kehittämiseen liittyvissä työryhmissä
- Tuotamme laadukkaita, uutta teknologiaa soveltavia ja kokonaistaloudellisesti edullisia palveluja uusille sidosryhmille, palvelunostajille ja asiakasryhmille
Mittarit:
- Työryhmien määrä; Olemme mukana vähintään kahdessa paikallisessa ja kahdessa valtakunnallisessa työryhmässä
- Kumppanuuksien määrä; Teemme yhteistyötä vähintään yhden uuden kumppanin kanssa vuosittain
- Kumppanuustyytyväisyys; Yhteistyön sujuvuus on vähintään 4,0 (max. 5)
- Asumispalvelujen erityiset tavoitteet, keinot, mittarit
Asumispalvelut
Tavoite 1: Olemme alueemme paras asumispalveluyksikkö
Keinot:
- Asukkaidemme ja heidän läheistensä sekä muiden asiakkaidemme tyytyväisyys ja luottamus ansaitaan joka päivä
- Ostajatahot arvostavat tuottamiamme palveluita ja yhteistyötä kanssamme
Mittarit:
- Laatukyselyjen tulokset
- Palvelujen käyttöaste
Tavoite 2: Olemme houkutteleva, vetovoimainen työnantaja
Keinot:
- Hyvinvoiva ja sitoutunut henkilöstö on tärkein voimavaramme
- Panostamme työhyvinvointiin mm. esimiestyötä tukemalla, tyhy-toiminnalla, henkilöstöeduilla ja työilmapiiristä huolehtimalla
Mittarit:
- Henkilöstötyytyväisyyskyselyjen tulokset
- Työsuhteiden kestot
Tavoite 3: Meillä on laajat ja hyvät yhteistyöverkostot
Keinot:
- Panostamme oppilaitosyhteistyöhön
- Osallistumme tarkoituksenmukaisiin alueellisiin yhteistyötapahtumiin
Mittarit:
- Opiskelijapalautteet
- Opinnäytetöiden määrä
- Alueellisiin yhteistyötapahtumiin osallistumisten määrä