facebook pixel

Rullstolen aktiverar

Text: Terhi Rauhala • Bilder: Ville Rinne

Frustrationen över tågresorna gjorde Tuomas Hakamäki till en tillgänglighetsaktivist. Han öppnade sin mun för första gången på Helsingin Sanomats insändarsidor och efter det började Hakamäkis åsikter även intressera många andra. De högsta trösklarna ligger enligt Hakamäki ändå ofta mellan öronen.

Hakamäki är van vid att färdas rullande på Hagnäs och Sörnäs metrostationer. Hans psykologmottagning ligger i Hagnäs och det är smidigt att ta metron till arbetet. Passagen till metron är tillgänglighetsanpassad – både till perrongen och till metrovagnen.

Egentligen är det just rullstolen som har gjort det möjligt för Hakamäki att åka metro.

− Under många år var det lite si och så med min egen kondis och jag kunde inte göra sådana saker som jag skulle ha velat. Jag blev tvungen att hoppa över evenemang och sysslor, eftersom jag alltid behövde fundera efter om jag skulle orka eller ha möjlighet att sitta vid behov.

Hakamäki, som har lidit av MS i över 15 år, kämpade på en lång tid och började inte använda rullstol förrän för tre år sedan. Då öppnade sig en helt ny värld − i en positiv bemärkelse.

− Rullstolen är ett rörelsehjälpmedel och den gör det möjligt för mig att ta mig till jobbet och alla fritidsaktiviteter, beskriver han.

− Jag är verkligen allergisk mot prat om att man blir tvingad till att ha rullstol eller att den innebär en slutpunkt.

Huvudet bestämmer, inte benen
Runt omkring sig ser Hakamäki många som gömmer sig hemma eftersom de drar sig för att använda hjälpmedel.

− Det är ett så onödigt lidande. Rätt hjälpmedel i rätt stund möjliggör enormt mycket, påpekar han.

Hakamäki rör sig inte längre på sina bens villkor, utan tar sig dit han har lust. Ganska sällan uppstår situationer där han behöver vända tillbaka på grund av bristfällig tillgänglighet.

− Det kräver dock planering. Jag har alltid direkt kontakt med restaurangen eller evenemangsarrangören i förväg. Mitt standardmeddelande är: ”Kan man komma in med rullstol hos er och har ni en handikapptoalett”.

Hakamäki har dock även stött på spännande skapelser. I vissa så kallade handikapptoaletter har man inte ens kunnat komma in med rullstol.

− I Helsingfors börjar saker och ting vara i bra skick. Om man jämför med exempelvis New York eller Barcelona ligger vi dock efter i utvecklingen.

Hakamäki berättar hur han under sina resor till storstäder har märkt att även gamla byggnader har restaurerats så att de är tillgängliga. I Finland kan byggnader vara bristande i tillgänglighet på grund av historiska orsaker.

Förespråkare för tillgänglighet
För Hakamäki konkretiserar färdande med rullstol de utmaningar som de som använder hjälpmedel möter dagligen. När den flitige tågresenären ständigt blev tvungen att strida med VR angående om han fick resa med sällskapsdjur (det finns ingen rullstolsplats i vagnen för sällskapsdjur), föddes en text där Hakamäki efterlyste likabehandling för tågresor.

− Att skaffa tågbiljetter kunde innebära en flera timmar lång ruljans av telefonsamtal. Och om det blev inställda tågavgångar var det sällan − om någonsin − som ersättningsbussen var tillgänglighetsanpassad, beskriver han.

VR upprättade ett ”hastigt bemötande” om hur bolaget ”samarbetar med handikapporganisationer”, men samtidigt sattes något igång. Hakamäki fick e-post och man ville veta mer om hans åsikter. Sedermera har han bland annat använts som tillgänglighetstestare för festivaler i en artikel av Yle. I februari deltog han i VR:s och handikapporganisationernas samarbetsmöte och workshop som representant för Finlands Neuroförbund.

− Jag vet inte varför jag har hamnat i det här. Jag skulle inte bli en tillgänglighetsaktivist, men livet förde med sig och nu är man det då, säger Hakamäki skrattande.

− Olika aktörer har kontaktat mig och jag har gått med på det.

Idén till festivalartikeln kom från Yle och det gladde Hakamäki särskilt mycket.

− Jag besöker många evenemang och konserter, så det är fint att det finns ett intresse för festivalers tillgänglighet.

Vad skulle då göra vardagen mer smidig för Hakamäki?

− Det att tillgänglighet skulle vara en så stor grej att alla butiker, restauranger och evenemang skulle berätta om sin tillgänglighetsplan separat. Utan att man ber om det. Med rullstol är du alltid tvungen att kontakta, fråga och planera. I en ideal värld skulle det vara så, säger Hakamäki.

Sist och slutligen krävs det inga mirakel för att göra tillgänglighet till en vardaglig sak. Hakamäki berättar till exempel att han frågade Helsingin Sanomat om tillgänglighet skulle kunna tas upp som ett kriterium i tidningens restaurangrecensioner.

Ja, varför inte? Det är ju en del av kundens serviceupplevelse. Hakamäki har än så länge inte fått svar på sin fråga.

***

Vad planerar VR?

VR monterar nya slags förvaringshyllor för barnvagnar på IC tåg. Avgörandet ger mer utrymme för rullstolar i kabinen. Hyllorna ska ligga bredvid tågets WC för rörelsehindrade. Monteringar har redan börjat.

Senare i år blir det möjligt att boka resa för båda rörelseförhindrade resenären och kostnadsfri assistenten på VRs mobilappen. För tillfället måste biljetterna bokas på stationens biljettförsäljning, telefonen eller vr.fi.