Maailman MS-päivän 2020 toteutusaikataulu

Vuonna 2020 Maailman MS-päivää vietetään la 30.5. Kansainvälisenä teemana on #Connections. Suomessa MS-päivää vietetään teemalla #TarvitsemmeToisiamme. MS-päivän kampanjassa muistutetaan tänä vuonna, ettei kenenkään kannata jäädä sairautensa kanssa yksin, vaan erilaisia tukiverkkoja tarvitaan!

Tänä vuonna kampanja suunnataan erityisesti heille, jotka ovat hiljattain saaneet diagnoosin, eivätkä välttämättä tunne erilaisia tukiverkostoja tai niiden kautta saatavaa luotettavaa tietoa sekä heille, jotka ovat ehkä jo pidempään sairastaneet, mutta ovat järjestötoiminnan ulkokehällä. Viestinämme on, ettei kenenkään kannata jäädä sairautensa kanssa yksin.

MS-etätreffit – yhdistykset esille järjestösuunnittelijoiden avulla

Juuri nyt on vertaiskohtaamisten ja tuen tarve suurempi kuin koskaan! MS-etätreffit on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat hiljattain saaneet diagnoosin tai jotka ovat ehkä jo pidempään sairastaneet, mutta eivät ole yhdistyksen toiminnassa mukana.

Etätreffeillä järjestösuunnittelija ja yhdistys tuovat yhdessä esiin yhdistyksenne tarjoamaa tukea. Yhdistyksenne ei tarvitse pistää keskustelukanavaa pystyyn, vaan järjestösuunnittelija hoitaa sen. Järjestösuunnittelijat hoitavat myös treffien osallistumislinkin (Vooler). Neuroliitto tukee etätreffejä myös mm. tekemällä Facebook-tapahtuman yhdistyksen käyttöön ja markkinoimalla etätreffejä eri tavoin. Yhdistys kertoo etätreffeistä omille nettisivuilla ja Facebook-sivullaan.

Katso kampanjasivulta kaikki MS-päivän etätreffit!

MS-päivän kampanjamateriaalit yhdistyksille

Lataa yhdistyksen sähköiseen viestintään kampanjan materiaalit Yhdistysaktiivin työkalupakin materiaalipankista. Materiaaleja ovat Facebook-sivun kansikuva, Facebookiin ja Instagramiin sopivia julkaisukuvia, nettisivuille sopiva kuva sekä paikallistiedotteen pohja. Tiedotteella yhdistys voi lähestyä paikallismediaa. Neuroliitto hoitaa valtakunnallisen viestinnän ja mediatiedotuksen.

Lisäksi toivomme, että yhdistyksenne jakaa Neuroliiton somejulkaisuja. Kampanjointi on käynnissä toukokuun ajan!

Ohjelmaa MS-päivän viikolle

• ti 26.5. klo 17.30 Kuinka pärjään sairauden kanssa? -verkkoluento, psykologi Jan-Henry Stenberg
  • ti 26.5. klo 19–21 Vertaistukijat livenä Facebook-ryhmässä ja tavoitettavissa puhelimitse
  • ke 27.5. klo 18–20 Pärjätään töissä – keskustellaan verkossa
  • to 28.5. klo 16–18 Neuroneuvonta linjoilla
  • MS-päivän alueelliset etätreffit verkossa eri päivinä! (järjestösuunnittelijat + yhdistykset)

Tehtävät nyt

Yhdistys/kerho

• Lataa ja käytä kampanjamateriaaleja Yhdistysaktiivin työkalupakin materiaalipankista.
  • Jos olette mukana järjestämässä MS-päivän etätreffejä, olette saaneet ylläpito-oikeudet Facebook-tapahtumaan. Voitte julkaista siellä etätreffeihin liittyviä asioita.
  • Jaa tietoa MS-päivän etätreffeistä viestintäkanavissanne.
  • Jaa Neuroliiton tekemiä MS-päivään liityviä some-julkaisuja.

Neuroliitto

• On luonut Facebook-tapahtumat MS-päivän etätreffeille ja jakanut ko. yhdistyksille ylläpito-oikeudet. Lisää vielä osallistumislinkit tapahtumiin.
  • Hoidetaan some- ja verkkokampanjointia sekä mainontaa.
  • Päivittää MS-päivän kampanjasivua: neuroliitto.fi/mmsp
  • Hoitaa valtakunnallisen viestinnän ja mediatiedotuksen.

Vaikka tapahtumat ja kampanjointi muuttavat muotoaan viime metreillä, on meillä vaikuttava MS-päivä ja siihenkin tarvitsemme toisiamme!

Reetta Taponen, tiedottaja
reetta.taponen@neuroliitto.fi