Maailman MS-päivän 2020 toteutusaikataulu

Maailman MS-päivää vietetään la 30.5. Kansainvälisenä teemana on #Connections. Suomessa kampanjan nimi on ”Tarvitsemme toisiamme”.

Tänä vuonna kampanja suunnataan erityisesti heille, jotka ovat hiljattain saaneet diagnoosin, eivätkä välttämättä tunne erilaisia tukiverkostoja tai niiden kautta saatavaa luotettavaa tietoa sekä heille, jotka ovat ehkä jo pidempään sairastaneet, mutta ovat järjestötoiminnan ulkokehällä. Viestinämme on, ettei kenenkään kannata jäädä sairautensa kanssa yksin.

Seuraamme covid-19-virustilannetta ja päivitämme suunnitelmia

Seuraamme covid-19-virustilannetta ja suunnittelemme muutoksia aiemmin ilmoitettuihin tapahtumiin sekä kampanjointiin.

Suosittelemme perumaan MS-päivän tapahtumat ja ehdotamme vaihtoehdoksi kertaluontoista etäkokoontumista, virtuaalivertaistapaamista, jonka toteuttaminen onnistuu esim. Microsoft Teams -ohjelman ilmaisversiolla.

Juuri nyt on vertaiskohtaamisten ja tuen tarve suurempi kuin koskaan

Voisiko yhdistyksenne tai kerhonne järjestää MS-päivään liittyen etäkokoontumisen, virtuaalivertaistapaamisen heille, jotka ovat hiljattain saaneet diagnoosin tai jotka ovat ehkä jo pidempään sairastaneet, mutta ovat järjestötoiminnan ulkokehällä?

Olemme lähettäneet yhdistysten MS-päivän vastaaville järjestäjäkirjeen mukana kyselyn, jolla selvitämme kiinnostusta etätapahtuman järjestämiseen. Vastaukset tarvitsemme ma 13.4. mennessä.

Jos teille on tullut jo tutuksi jokin toinen ohjelma, jolla etäryhmä on myös mahdollista järjestää, voitte toki valjastaa sen myös tähän käyttöön.

Mahdollisen etätapahtuman ajankohtaa miettiessänne, ottakaa huomioon MS-päivän viikon muut tapahtumat, jotka näet alla.

Neuroliiton järjestämää ohjelmaa MS-viikolla

• ti 26.5. klo 17.30 Etäluento sairauteen sopeutumisesta, psykologi Jan-Henry Stenberg
  • ti 26.5. klo 19–21 Vertaistukijat livenä Facebook-ryhmässä ja tavoitettavissa puhelimitse
  • ke 27.5. klo 18–20 Pärjätään töissä – keskustellaan verkossa
  • to 28.5. klo 16–18 Neuroneuvonta linjoilla

Tehtävät juuri nyt!

Yhdistys/kerho

• Voisiko yhdistyksenne tai kerhonne järjestää etäkokoontumista, virtuaalivertaisryhmää heille, jotka ovat hiljattain saaneet diagnoosin tai jotka ovat ehkä jo pidempään sairastaneet, mutta ovat järjestötoiminnan ulkokehällä?
  • MS-päivän yhteyshenkilö: Lue järjestäjäkirje, joka on lähetetty 2.4. Vastaa siinä olevaan kyselyyn 13.4. mennessä.
  • Ilmoita peruuntunut tapahtuma Neuroliittoon joko yllä mainitussa kyselyssä tai sähköpostitse info@neuroliitto.fi

Neuroliitto

• Seurataan covid-19-virustilannetta ja suunnitellaan kampanjaa sen mukaan.
  • Lähetetään huhtikuun alussa järjestäjäkirje MS-päivän yhteyshenkilöille.
  • Kerätään yhdistysten ja kerhojen kiinnostukset etätapahtumista Webropol-kyselyllä.

Reetta Taponen, tiedottaja
reetta.taponen@neuroliitto.fi