Narikka – yhdistysten vapaaehtoistoiminnan kehittämiseksi

Narikka-hankkeessa kehitetään yhdistysten vapaaehtoistoimintaa. Hanke toteutetaan vuosina 2018–2020 ja sitä rahoittaa STEA.

Hankkeen etenemistä ja työskentelyä voi seurata tältä sivulta, joka päivittyy Narikka-hankkeen edetessä.

Kaikki Neuroliiton jäsenyhdistykset ovat tervetulleita mukaan työhön oman aikataulunsa ja resurssiensa mukaan. Kaikki yhdessä tehty työ ja aikaansaannokset ovat käytettävissä vapaasti yhdistyksien kehittämistyössä.

Ohjausryhmän työskentelyyn sitoutuneet yhdistysten edustajat kokoontuvat sekä työpajoissa että verkkotapaamisissa.

Narikan tavoitteet

1. Kehitetään jäsenyhdistyksille toimintamalli ja työkalut, joiden avulla yhdistykset pystyvät rekrytoimaan uusia aktiivitoimijoita sekä tuottamaan laadukasta perehdytystä ja ohjausta vapaaehtoisilleen.
  2. Rakennetaan helposti saavutettava ja käytettävä vapaaehtoisrekisteri osaksi Neuroliiton ja kaikkien yhdistysten yhteistä jäsenrekisteriä.
  3. Vahvistetaan yhdistysten mahdollisuutta tarjota mielekästä tekemistä, vertaistukea ja osallistumisen mahdollisuuksia jäsenilleen.

Hankkeen tapahtumia

22.3.2018 Hanke pyörähti käyntiin Helsingissä seitsemän neuroyhdistyksen voimin. Tällöin mukaan sitoutuneiden yhdistysten edustajat merkitsivät askelmerkkejä jatkotyölle.

5.–6.10.2018 Helsingissä järjestettiin avoin työpaja, jossa kaikilla vapaaehtoistyön kehittämisestä kiinnostuneilla yhdistyksillä oli mahdollisuus tutustua Narikka-hankkeeseen lähemmin, sekä saada ideoita oman yhdistyksen vapaaehtoistoiminnan kehittämiseen.

5.–6.4.2019 Seuraava kaikille avoin työpaja!

Narikka-hankkeen työpajojen ja ohjausryhmän aineistot löydät materiaalipankista.

Ohjausryhmän työpaja 30.11.2018

Käydään läpi ehdotusta vapaaehtoisrekisterin tietosisällöistä ja toiminnallisuuksista sekä sovitaan rekisterin testauksesta. Löydään lukkoon 2019 aikataulu ja toiminnot sekä kumppaniyhdistysten omat suunnitelmat Narikan tavoitteiden toteuttamisesta.

Hankkeen avoin työpaja antoi ideoita ja inspiraatiota vapaaehtoistoimintaan

Vapaaehtoistoiminnan kehittämishanke Narikan avoin työpaja kokosi  lokakuun alussa Helsinkiin joukon aiheesta kiinnostuneita neuroyhdistysten edustajia. Kaksipäiväisen työpajan ensimmäisenä päivänä tutustuttiin Narikka-hankkeen tavoitteisiin ja toimintaan sekä kuultiin, millä konkreettisilla keinoilla hankkeen kumppaniyhdistykset olivat jo tarttuneet vapaaehtoistoiminnan kehittämiseen omissa yhdistyksissään. Toisena päivänä kumppaniyhdistykset pureutuivat vapaaehtoisrekisterin rakentamiseen. Uutena mukaan tulleet jakoivat kokemuksia yhdistystoiminnan ja vapaaehtoistyön haasteista sekä kartoittivat omien yhdistystensä vapaaehtoistoiminnan tilaa ja mahdollisuuksia. Kotiinviemisiksi saatiin tukku ideoita ja oivalluksia, joita hyödyntää omassa toiminnassa. Seuraava kaikille avoin työpaja 5.–6.4.2019 kannattaa jo merkitä kalenteriin.