Narikka – yhdistysten vapaaehtoistoiminnan kehittämiseksi

Narikka-hankkeessa kehitetään yhdistysten vapaaehtoistoimintaa. Hanke toteutetaan vuosina 2018–2020 ja sitä rahoittaa STEA. Hankkeen etenemistä ja työskentelyä voi seurata tältä sivulta, joka päivittyy Narikka-hankkeen edetessä.

Kaikki Neuroliiton jäsenyhdistykset ovat tervetulleita mukaan työhön oman aikataulunsa ja resurssiensa mukaan. Kaikki yhdessä tehty työ ja aikaansaannokset ovat käytettävissä vapaasti yhdistyksien kehittämistyössä.

Ohjausryhmän työskentelyyn sitoutuneet yhdistysten edustajat kokoontuvat sekä työpajoissa että verkkotapaamisissa.

Narikan tavoitteet

1. Kehitetään jäsenyhdistyksille toimintamalli ja työkalut, joiden avulla yhdistykset pystyvät rekrytoimaan uusia aktiivitoimijoita sekä tuottamaan laadukasta perehdytystä ja ohjausta vapaaehtoisilleen.
  2. Rakennetaan helposti saavutettava ja käytettävä vapaaehtoisrekisteri osaksi Neuroliiton ja kaikkien yhdistysten yhteistä jäsenrekisteriä.
  3. Vahvistetaan yhdistysten mahdollisuutta tarjota mielekästä tekemistä, vertaistukea ja osallistumisen mahdollisuuksia jäsenilleen.

Yhdistyksen vapaaehtoistyön kehittämisen osiot Narikka-hankkeessa

Hankkeen tapahtumia

5.–6.4.2019 Tule mukaan kaikille yhdistyksille avoimeen Narikka-työpajaan Kuopioon tai Ouluun!  Paikkakuntien työpajat ovat samansisältöisiä, ja niissä avautuu mahdollisuus tavata alueesi muita yhdistystoimijoita ja kehittää yhdessä yhdistysten vapaaehtoistoimintaa. Työpajassa tutustutaan myös uuteen vapaaehtoisrekisteriin ja sen käyttöönottoon. Ilmoittautuminen ja tarkemmat ohjelmatiedot Neuroliiton tapahtumakalenterissa.

5.–6.10.2018 Helsingissä järjestettiin avoin työpaja, jossa kaikilla vapaaehtoistyön kehittämisestä kiinnostuneilla yhdistyksillä oli mahdollisuus tutustua Narikka-hankkeeseen lähemmin, sekä saada ideoita oman yhdistyksen vapaaehtoistoiminnan kehittämiseen.

22.3.2018 Hanke pyörähti käyntiin Helsingissä seitsemän neuroyhdistyksen voimin. Tällöin mukaan sitoutuneiden yhdistysten edustajat merkitsivät askelmerkkejä jatkotyölle.

Narikka-hankkeen työpajojen ja ohjausryhmän aineistot löydät materiaalipankista.

Ohjausryhmän työpajassa 30.11.2018 luonnosteltiin vapaaehtoisrekisteriä

Kumppaniyhdistysten kanssa käytiin  läpi vapaaehtoisrekisterin tietosisältöä ja toiminnallisuuksia. Lisäksi sovittiin rekisterin testauksesta, joka ajoittuu alkuvuoteen 2019. Testausta tehdään aidoilla, Pieni Ele -lipasvahdiksi lupautuneiden vapaaehtoisten tiedoilla. Testauksen jälkeen avataan liiton internetsivuille uusi vapaaehtoiseksi ilmoittautumislomake, johon yhdistykset tekevät linkin omilta sivuiltaan.

Muiltakin osin sovittiin Narikan aikatauluista vuodelle 2019 ja kuultiin kumppaniyhdistysten suunnitelmista Narikan tavoitteiden toteuttamisesta.

Muistio työpajasta löytyy materiaalipankista

Hankkeen avoin työpaja antoi ideoita ja inspiraatiota vapaaehtoistoimintaan

Vapaaehtoistoiminnan kehittämishanke Narikan avoin työpaja kokosi  lokakuun alussa Helsinkiin joukon aiheesta kiinnostuneita neuroyhdistysten edustajia. Kaksipäiväisen työpajan ensimmäisenä päivänä tutustuttiin Narikka-hankkeen tavoitteisiin ja toimintaan sekä kuultiin, millä konkreettisilla keinoilla hankkeen kumppaniyhdistykset olivat jo tarttuneet vapaaehtoistoiminnan kehittämiseen omissa yhdistyksissään. Toisena päivänä kumppaniyhdistykset pureutuivat vapaaehtoisrekisterin rakentamiseen. Uutena mukaan tulleet jakoivat kokemuksia yhdistystoiminnan ja vapaaehtoistyön haasteista sekä kartoittivat omien yhdistystensä vapaaehtoistoiminnan tilaa ja mahdollisuuksia. Kotiinviemisiksi saatiin tukku ideoita ja oivalluksia, joita hyödyntää omassa toiminnassa. Seuraava kaikille avoin työpaja 5.–6.4.2019 kannattaa jo merkitä kalenteriin.