Arkisto

Tältä sivulta löydät vuosina 2018–2019 julkaistut Avain-lehdet ja niistä tehdyt artikkelinostot.

Etsitkö vanhempia Avain-lehtiä? Kurkista tänne.

Avain 4/2019Avain 3/2019Avain 2/2019Avain 1/2019
Avain 6/2018Avain 5/2018Avain 4/2018Avain 3/2018Avain 2/2018Avain 1/2018

Avain 4/19

Avain-lehden kansikuvaSyksyn ensimmäinen Avain-lehti on ilmestynyt, teemanaan työelämä. Pääkirjoittajana on Neuroliiton työelämäasiantuntija Marju Teinikivi, joka pohtii erityisesti osatyökykyisten mahdollisuuksia työelämässä. Marju myös kirjoitti lehteen jutun työterveyslääkäreille tehdystä kyselystä MS-tautia sairastavien työkyvyn arvioinnista. Kyselyn mielenkiintoisista tuloksista voi lukea lehden sivulta 20.

Toimittaja Elina Venesmäki kysyi työeläkeyhtiöiltä kuka kelpaa ammatilliseen kuntoutukseen ja mikä on etenevää neurologista sairautta sairastavan asema. Aivotutkija, professori Minna Huotilainen ja neuropsykologian dosentti Päivi Hämäläinen puolestaan valaisevat modernin työelämän kognitiivista kuormittavuutta Janne Oran artikkelissa.

Tutkimuspaloissa puhutaan mm. Guillain-Barrén oireyhtymästä sekä tuoreesta tutkimustuloksesta, jonka mukaan ruoka-aineallergiaa potevat saavat muita MS-potilaita enemmän pahenemisvaiheita.

Harnes-tutkimuspalat
Häiriöt pois, niin työ sujuu
Bort med störningar, så flyter jobbet på

Avain 3/19

Avain-lehden kansiKesän lehden teemana on tutkimus. Avaimessa kerrotaan muun muassa ajankohtaista tietoa etenevän MS-taudin tutkimuksesta sekä lasten MS-taudista. Harvinaista, perinnöllistä adrenomyeloneuropatiaa sairastava ”Lassi” kertoo osallistumisestaan kansainväliseen lääketutkimukseen ja toiveestaan päästä nopeasti toimivan lääkehoidon piiriin.

Tutkimuspaloissa kerrotaan muun muassa uutta tietoa kantasolusiirrehoitojen riskeistä sekä päivitetään tietoja CIDP-taudin diagnostiikasta ja hoidosta.

Kesän matkailu-teemaliitteessä reissataan Egyptissä, festareilla ja luonnossa – sekä ympäri maailmaa omassa nojatuolissa.

Harnes-tutkimuspalat
Lapsuudessa sairastunut kaipaa tukea ja kannustusta
När man insjuknar som barn behöver man stöd och uppmuntran

Avain 2/19

Kevät-Avaimen teemana on liikkuminen. Aihetta käsitellään sekä esteettömyyden, autoilun, että perinteisesti liikunnan näkökulmista. Haastattelussa on esteettömyysaktivistiksikin ryhtynyt Tuomas Hakamäki.  Neurologian professori Risto O. Roine puolestaan kertoo neurologisen potilaan ajokyvyn arvioinnista. Anu Aalto vääntää rautalangasta auton hankinnan ja käytön tukiin liittyvät kommervenkit.

Lehdessä tavataan myös kolme naista, joilla on hyvin erilaiset lähtökohdat liikuntaan, mutta yksi yhdistävä tekijä: etenevä neurologinen sairaus. Alla poimintoja lehden sisällöistä.

Aktivisti pyörätuolissa
Esteettömyys = hyvä palvelu
5 + 3 näkökulmaa liikuntaan
Rullstolen aktiverar

Avain 1/19

Vuoden ensimmäisen Avain-lehden teemana on sote, eli sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistus. Aihetta tarkastellaan valinnanvapauden näkökulmasta. Avaimessa tutustutaan erilaisiin palveluntuottajiin, valinnanvapauden keskeisiin käsitteisiin, sekä kuullaan asiakasmaksulain tilanteesta.

Tutkimusosio laajenee: neurologian erikoislääkäri, dosentti Mari Auranen aloittaa harnes-tutkimusuutisten toimittajana.

Henkilökuvassa päihdekuntoutuskoti Tuhkimon johtaja Raija Lindberg kertoo, miten hänen elämäänsä ovat muokanneet oma raitistuminen ja MS-tauti. Alla poimintoja lehden sisällöistä.

Varaa valita
Tärkeintä on tämä hetki
Uppskatta stunden

Avain 6/18

Vuoden viimeisen lehden teemana on kuntoutus, jota käsitellään näkymättömän haitan näkökulmasta. Millaista näkymättömän haitan kanssa on elää? Entä onko oikeutettu kuntoutukseen, jos sairauden aiheuttama haitta ei näy päälle? Jussi ja Anu Lehtinen avaavat näkymätöntä haittaa sairastavan ja läheisen näkökulmista. Neuroliiton ja ulkopuoliset asiantuntijat kertovat tyypillisistä haitoista ja niiden hoidosta. Oikeudet-palstalla pureudutaan puolestaan harkinnanvaraiseen kuntoutukseen: mitä se on ja kuka sitä voi saada.

Tutkimuspaloissa Juha Multanen välittää tuoreet kuulumiset syksyn ECTRIMS-konferenssista. Liikunnassa tanssitaan pyörätuolilla ja ilman – ilon siivittämänä!

Tästä lehdestä voit myös poimia Maskun neurologisen kuntoutuskeskuksen 30-vuotisjuhlan kunniaksi laaditut sukkamallit omille puikoille tai inspiraatioksi neulovaiselle ystävälle!

Tutkimuspalat
Sattuu, kun ihmiset eivät usko ja ymmärrä
Det gör ont när människor inte tror och inte förstor

Avain 5/18

Lokakuun Avain valaisee hoitopolkuja. Miten kulkevat harvinaista neurologista sairautta ja ms-tautia sairastavan hoitopolut? Käyvätkö suomalaiset ulkomailla hoidossa ja jos, niin missä ja miksi? Janne Ora selvitti ja reilut 20 lukijaa vastasi Avaimen kyselyyn.

Helsinkiläinen Reino Miettinen esittelee hyötypatentoidun keksintönsä, jolla arjesta tuli sujuvampaa ja itsenäisempää. Kimmo Mäkiranta kertoo Haltin huiputtajien raskaasta, mutta palkitsevasta reissusta

Tutkimuspaloissa Juha Multanen kirjoittaa muun muassa siitä, voiko iän myötä muuttuva myeliinin rakenne selittää MS-taudin puhkeamisen.

Rajatonta hoitoa
Vård utan gränser

Avain 4/2018

Syyskuun Avain-lehden teemana on sopeutuminen. Voit lukea yläkoululaisesta Iita Sorvalista, joka on kasvanut spastisen parapareesin kanssa ja kuvataiteilija Hilkka Korhosesta, joka maalaa MS-taudin synnyttämiä mielikuvia. Uroterapeutti Eeva-Maija Saaranto ja kaksi MS-tautia sairastavaa naista kertovat toistokatetroinnista asiantuntijan ja kokijan näkökulmista.

Lisäksi lehdessä avataan sopeutumisvalmennusta sen eri puolilta: fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja toiminnallisen tuen kautta. Neurologi Juha Multanen on kirjoittanut muun muassa katsauksen rokotteisiin MS-taudissa.

Avain 3/2018

Avaimen kesänumerossa pureudutaan kantasoluhoitojen tutkimukseen. Kantasoluhoidot ovat puhuttaneet MS-tautia sairastavia jo vuosia. Janne Oran artikkelissa kuullaan muun muassa tuoreista ruotsalaistutkijoiden tuloksista MS-potilaiden kantasoluhoidoissa ja pohditaan hoitojen pitkäaikaisvaikutuksia. Juha Multasen tutkimuspaloissa puolestaan esitellään tutkimushavaintoja mesenkymaalisten kantasolujen käytöstä MS-taudin hoidossa.

Tamperelaispariskunta Helena ja Aki Salonen avaa yhteiselämäänsä sairastavan ja läheisen näkökulmista. Artikkelin yhteydessä esitellään myös Sanofi Genzymen ja Neuroliiton tekemän laajan sairastava-läheinen -kyselyn tuloksia.

Tapaamme myös torniolaisen Pirita Jaakon, joka voitti itsensä ja hurahti tankotanssiin.

Liikunnan teemaliitteen sivuilla voi tutustua erilaisiin neuroliikkujiin, rakkaisiin lajeihin ja arkiliikunnan hyvää tekeviin vaikutuksiin.

Parantaako kantasoluhoito kaiken?
Kan alla botas med stamcellsbehandlingar?

Avain 2/2018

Uusimmassa avaimessa kerrotaan teknologian vaikutuksesta diagnostiikkaan ja lääkekehitykseen. Genomitiedon edistysaskeleet vievät myös neurologisten sairauksien tutkimusta ja hoitoa eteenpäin. Tutustumme myös leppävirtalaiseen opettajaan, Pinja Eroseen, joka työn sopeuttamisen ansiosta jatkaa edelleen kokopäiväisesti opettajan työssään.

Tutkimusosiossa neurologi Juha Multanen esittelee muun muassa ruotsalaistutkimuksessa saatuja rohkaisevia tuloksia rituksimabin tehosta MS-taudin hoidossa.

Lehdessä alkaa myös uusi juttusarja, Ihon alla, jossa tavataan MS-tautia tai harvinaista neurologista sairautta sairastavia ja kuullaan heidän suhtautumisestaan omaan kehoonsa sairauden puhkeamisen jälkeen.

Genomitieto mullistaa hoidon
Genominformation revolutionerar vården

Avain 1/2018

Vuoden ensimmäisessä avaimessa puhutaan oikeuksista. Turvallinen taksikyyti, esteetön kulku ja mahdollisuus tehdä työtä ovat jokaisen oikeuksia, mutta miten ne toteutuvat liikuntarajoitteisten tai kognitiivisista ongelmista kärsivien kohdalla? Entä miten aktiivimalli vaikuttaa vammaistukea saavan henkilön elämään?

Tutkimusosiosta voi lukea uutisia jättikortisonihoidolla saaduista tuloksista. Neurologi Juha Multanen on tehnyt katsauksen myös keskustelua herättäneeseen laskimoahtaumien avaushoitoon MS-potilailla.

Tutustumme myös tukikeskus Hilman Eeva Airikkalaan, jonka työnä on auttaa vammaisia maahanmuuttajia, sekä Hilman kokemusasiantuntijaan Ali Ahmadiin.

Tuttu kuski tuo turvaa
Bekant chaufför ger trygghet

sivun alkuun

Etsitkö vanhempia Avain-lehtiä? Vuonna 2016–17 julkaistuihin lehtiin ja artikkelipoimintoihin voit tutustua täällä.