Geokätköilyprojekti

Neuroliitto ja Novartis käynnistivät keväällä 2016 NeuroGeo-projektin, joka haastaa Sinut ja läheisesi geokätköilyn pariin. Geokätköilyssä yhdistyy monipuolisesti luonnossa liikkuminen ja pulmien ratkaisu. Aiheen tiimoilta on perustettu myös NeuroGeo Finland -facebookryhmä.

Yhdistyksissä on koulutettuja kätköilijöitä

Projekti on startannut siten, että mukaan ilmoittautuneista yhdistyksistä on koulutettu kevään aikana osaajia, jotka tarvittaessa opastavat sinut geokätköilyn saloihin. Yhdistykset ovat myös luoneet omia kätköjään muiden innokkaiden etsittäviksi.

Seuraa oman yhdistyksesi tiedotusta tai kysy asiasta rohkeasti suoraan yhdistyksestä!

Koulutuksessa ovat jo käyneet seuraavien yhdistysten edustajat:

Etelä-Pohjanmaan neuroyhdistys
Etelä-Savon neuroyhdistys
Helsingin-ja Uudenmaan neuroyhdistys
Kainuun neuroyhdistys
Kanta-Hämeen neuroyhdistys
Keski-Suomen neuroyhdistys
Lapin neuroyhdistys
Lounais-Suomen neurohdistys
Länsi-Pohjan neuroyhdistys
Neuro-Porvoo
Oulun Seudun neuroyhdistys
Pirkanmaan neuroyhdistys
Pohjois-Karjalan neuroyhdistys
Pohjois-Pohjanmaan neuroyhdistys
Rauman Seudun MS-yhdistys
Satakunnan neuroyhdistys
Vaasanseudun neuroyhdistys

Reissaaja maailmalla

Geokätköilyssä on erilaisten kätköjen lisäksi myös muita elementtejä. Yksi niistä on reissaaja, joka on tavallaan yhdenlainen ”pelinappula”. Se on jokin esine, johon on kiinnitetty yksilöllinen seurantakoodi. Reissaajalle on annettu tehtävä. Sen kuuluu esimerkiksi vierailla mahdollisimman monessa paikassa tai matkustaa tiettyyn kohteeseen.

Neuroliiton ja Novartiksen ensimmäinen reissaaja, NeuroGeo1 vieraili kansainvälisessä MS-patient Summitissa Prahassa 26.-27.5. ja päätti jäädä kauniiseen kaupunkiin. Se asettautui yhteen kätköön ja jäi sinne odottamaan kyytiä takaisin kotipesäänsä, eli Maskun neurokeskukseen.

Elokuussa 2016 NeuroGeo1 oli ystävällisten kätköilijöiden avulla vieraillut jo kymmenissä kätköissä ympäri Prahaa ja matkustanut siten pätkissä ensimmäiset 140 kilometriään.

Tammikuussa 2017 NeuroGeo1 seikkailee edelleen Tsekeissä, ja on taittanut matkaa yhteensä 2903.6km .

Hyvää matkaa!

Harrastajien kokemuksia

”Tämä on ihan mahtavaa. Etäisesti tiesin lajista jotain, mutten ollut ennen tätä koskaan kokeillut. Nyt en malttaisi lopettaa! Eilisiltana meni puoli kymmeneen yhtä kätköä etsiessä”

”Parasta geokätköilyssä on juuri se, että se sopii kaikille. Jollei halua lähteä maastoon, kätköjä löytyy myös kaupungista”

”Tämä tuo tavalliseen ulkoiluun uuden ulottuvuuden. Nälkä kasvaa, sillä kätkön löytämisestä seuraa ihan mahtava voittajafiilis.”