On uskallettava ajatella eteenpäin

Pääkirjoitus, Avain-lehti 1/2018

Uusi vuosi avaa uusia mahdollisuuksia, on tapana sanoa. Toivottavasti näin on! Toivotaan, että edessämme on monia, kaikille suomalaisille myönteisiä asioita.

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta on suunniteltu vuosikausia. Uudistuksesta on tullut maakuntauudistus ja varsin monia asioita kattava. Kaikkein tärkeintä olisi, että uudistus takaisi jokaiselle suomalaiselle hoidon, johon jokaisella on oikeus. Ei kuitenkaan ole itsestään selvää, että näin käy, koska se ei ole itsestään selvää tänäkään päivänä. Tämän vuoksi sote-uudistus täytyy toteuttaa huolellisesti ja harkiten. On tärkeää, että uskalletaan katsoa eteenpäin ja pohtia, miltä hoito ja hoiva tulevaisuuden Suomessa näyttävät. Tarvitaan kehitystä ja tarvitaan muutosta – parempaan.

Voimme aina toimia paremmin kuin nyt. Parannusta ei kuitenkaan saada aikaan yhdessä yössä tai päivässä vaan tarvitaan enemmän aikaa. Lisäksi uudistajien on tunnettava ja tiedettävä maamme erityispiirteet. Uudistusta ei voi toteuttaa ottamatta huomioon esimerkiksi maantieteellisiä etäisyyksiä tai kielellisiä ja alueellisia eroja.

Neuroliitossa valmistaudumme uuteen, vaikka emme täsmälleen tiedäkään, mitä on tulossa. Pyrimme vaikuttamaan poliitikkoihin ja viranhaltijoihin, ja liiton hallituksessa keskustelemme uudistuksesta säännöllisesti. Yritämme ottaa juuri niitä askeleita, joiden näemme olevan tärkeitä sekä jäsenillemme että tulevaisuudessa tarpeellisille palveluille. Helppoa se ei ole, mutta meidän on uskallettava ajatella eteenpäin.

Yksi tärkeä askel on ollut yhteistyö Parkinson-liiton ja Aivoliiton kanssa. Uskomme, että kolme liittoa pystyy yhteistyössä resurssejaan koordinoiden vastaamaan haasteisiin, joita on edessä esimerkiksi kuntoutuksen ja asumispalveluiden toteuttamisessa.

Uskomme, että voimamme yhdistämällä voimme saavuttaa tulevaisuudessa jotain parempaa. Mutta mitään dramaattista muutosta ei tässäkään tapahdu yhden yön aikana. Meidän on tutustuttava toisiimme ja oivallettava toistemme vahvuudet. Rakennamme keskinäistä luottamusta – ja sitä varmasti tarvitsemmekin kohdatessamme tulevia haasteita yhdessä.

Toivotan kaikille lehden lukijoille kaikkea hyvää vuodelle 2018.

Ulla-Maj Wideroos
Kirjoittaja on Neuroliiton puheenjohtaja