SOLIA – Soveltavan liikunnan apuvälinetoimintaa jo 20 vuotta

17.5.2021

Toukokuussa 2001 aloitti toimintansa Soveltavan liikunnan apuvälinetoiminta SOLIA. Sen avulla tuhannet suomalaiset ovat päässeet tutustumaan liikunnan apuvälineisiin erilaisissa tapahtumissa ja vuokraamaan välineitä omaan käyttöönsä. Liikunnan apuvälineet ovat usein hintavia omaksi ostettuna, joten mahdollisuus kokeilla etukäteen on tullut tarpeeseen.

Toiminta käynnistyi Raha-automaattiyhdistyksen ja opetusministeriön rahoittamana ja silloisen Suomen Erityisryhmien Liikunta ry:n (nyk. SoveLi ry) johtamana SOLIA-projektina (2001–2003). Projektissa olivat tiiviisti mukana myös silloiset Suomen Invalidien Urheiluliitto ja Näkövammaisten Keskusliiton liikuntatoimi.

Liikunnan apuvälineiden saatavuus ja kalleus olivat muodostuneet melkoiseksi pullonkaulaksi vammaisten henkilöiden urheilu- ja liikuntaharrastuksissa. Raija Luona-Helminen ja Riitta Samstén (nyk. Neuroliiton liikuntatoiminnan erikoissuunnittelija) listasivat toiminnan aloittamisen perusteita SOLIA-projektin loppuraportissa seuraavasti:

– Vammaisilla on ollut huonosti saatavilla liikunnan apuvälineitä harrastamiseen ja liikuntatoimintaan. Kunnat säästävät vammaispalvelulain perusteella harkinnanvaraisesti hankittavien apuvälineiden myöntämisessä ja vaativat asiakkailtaan yhä seikkaperäisemmin perusteltuja välineanomuksia. On puuttunut taho, joka tarjoaa mahdollisuuden kokeilla välineitä ja saada näin vaadittavaa tietoa omista liikuntaresursseista sekä välineiden ominaisuuksista.

Vuosituhannen alkuun saakka apuvälineiden saatavuus oli ollut korostuneesti vammaisten henkilöiden ja heidän lähipiirinsä oman vaivannäön ja sinnikkyyden varassa. SOLIA ei täysin tätä epäkohtaa ratkaissut – edelleen kunnat ovat tiukkoja rahoituksen myöntämisessä liikunnan apuvälineiden hankintaan – mutta SOLIAn mukaan tulo mahdollisti sen, että yhä harvempi joutui hankkimaan välinettä kuin sikaa säkissä ja toisaalta monelle kokeilijalle välineen hankinta muuttui realistiseksi vaihtoehdoksi, kun siihen oli päässyt ensin tutustumaan edullisesti.

Jatka artikkelin lukemista Paralympiakomitean verkkosivulla. (Sivu avautuu uudelle välilehdelle)