Pyöräilypilotti testaa saaristoreitin esteettömyyttä ja saavutettavuutta

25.6.2018

Neuroliiton, Liikenneturvan ja Suomen Vammaisurheilu- ja liikunta VAU:n yhteinen soveltavan pyöräilyn ryhmä polkee 25.–27.6. Kustavista Nauvoon. Matkalla testataan reitin esteettömyyttä ja palveluiden saavutettavuutta. Liikenneturvan mielestä Saariston rengastien tulisi olla yksi valtakunnan ykköspyöräteistä.

Soveltava pyöräily tarkoittaa sellaisen henkilön pyöräilyä, joka vamman, sairauden tai muun toimintakykyyn vaikuttavan seikan vuoksi ei kykene polkemaan perinteistä polkupyörää. Pilottiryhmään kuuluu 12 soveltavaa pyöräilijää ja neljä avustajaa tai huoltohenkilöä. Pyöräilyä kertyy yhteensä 50 kilometriä ja väliin mahtuu viisi lauttamatkaa.

– Haluamme läsnäolollamme viestiä siitä, että erityisryhmät ovat matkailijoita ja liikunnallisia ihmisiä siinä kuin kaikki muutkin. Kyse on aktiivisista ihmisistä, jotka reissaavat ystäviensä ja perheensä kanssa, toteaa liikunnan erikoissuunnittelija Riitta Samstén Neuroliitosta.

Pilottiryhmällä on käytössään sähköavusteisia pyöriä, sekä tandem-, noja- ja käsipyöriä ja näiden yhdistelmiä. Ryhmässä on mukana myös pyörätuolia käyttäviä retkeilijöitä. Matkalla testataan reitin esteettömyyttä ja saavutettavuutta: miten pyörätietön reitti taipuu erityisryhmän tarpeisiin, entä reitin varren palvelut lautoista majoitukseen.

Liikenneturva on mukana edistämässä tienkäyttäjien turvallisuutta ja liikennekulttuuria.

– Saariston rengastien tulisi olla yksi valtakunnallisista ykköspyöräteistä. Valitettavasti sen mahdollisuuksia ei ole täysin ymmärretty ja reitti on huonokuntoinen tai puutteellinen monelta osin. Pyöräilijöiden on paikka paikoin kuljettava hiekkapolulla tai pientareella, jossa autot ohittavat heidät 80 kilometrin tuntinopeudella, toteaa yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen Liikenneturvasta.

Järjestäjät uskovat, että pilotti on tärkeä oppimiskokemus niin mukana oleville matkailuyrittäjille, soveltavan liikunnan parissa työskenteleville kuin polkijoille itselleen. Retken jälkeen kaikki ovat taas viisaampia sen suhteen, miten saaristomatkailu tehdään saavutettavaksi kaikille.

Retki päättyy keskiviikkona 27.6. klo 14–17 Nauvon torilla järjestettävään soveltavan pyöräilyn tapahtumaan.

Lisätietoja:

Riitta Samstén, liikunnan erikoissuunnittelija, Neuroliitto