Pieni ele -keräys on jatkossa yhdistys

13.9.2019

Pieni ele muuttuu 1.1.2020 alkaen rekisteröidyksi yhdistykseksi. Yhdistyksenä toimiminen antaa mahdollisuuksia kehittyä entistäkin paremmaksi hyväntekeväisyystoimijana ja vahvistaa keräyksen juridista asemaa. Keräystoiminta kunnissa ja yhdistyksissä jatkuu kuten ennenkin.

Yhdistyksen perustamisesta päättivät keräyksessä mukana olevien 17 vammais- ja terveysjärjestön johtajat. Lähes kaikki järjestöistä (15) liittyivät uuteen yhdistykseen. Vaalien aikana järjestettävän keräyksen ytimessä säilyvät tulevaisuudessakin paikallisyhdistysten vapaaehtoiset lipaskerääjät ympäri Suomen.

Pieni ele ry:n jäseniä 1.1.2020 alkaen ovat Neuroliiton lisäksi Allergia-, iho- ja astmaliitto, Epilepsialiitto, Hengitysliitto, Invalidiliitto, Kehitysvammaisten tukiliitto, Kuuloliitto, Kuurojen liitto, Mielenterveyden keskusliitto, Munuais- ja maksaliitto, Näkövammaisten liitto, Psoriasisliitto, Diabetesliitto, Reumaliitto ja Sydänliitto.

Seuraava lipaskeräys järjestetään vuonna 2021 kuntavaalien äänestyspaikoilla. Pieni ele on yhteydessä järjestöihin ja yhdistyksiin, kun seuraavan keräyksen valmistelut alkavat. Keräystuotto jaetaan Pienessä eleessä mukana olevien kotimaan vammais- ja terveysjärjestön kesken. Järjestöt käyttävät keräysvarat mm. kuntoutukseen, apuvälineiden hankintaan ja edunvalvontaan. Paikallisyhdistyksissä keräysvarojen avulla järjestetään esimerkiksi neuvontaa, vertaistukiryhmiä sekä virkistystoimintaa.

Lue tästä koko tiedote.