Neuroliiton kummisääkseilyt ja luontotapahtumat

Neuroliitolla oli suojeluksessa satakuntalainen sääksinaaras, joka sai nimekseen Iitu. Iitun kuulumisia ja muuttomatkoja seurasi Facebookissa noin 1500 fania. Kummisääksen inspiroimana Neuroliiton jäsenyhdistykset ovat järjestäneet luontotapahtumia ja toimintaan on saatu mukaan uusia yhteistyötahoja.

Iitun satelliittilähettimen signaali katkesi loppuvuodesta 2020, mutta sitä odotettiin saapuvaksi kotipesälleen koko kevät. Lopulta Iitun satelliittilähetin huuhtoutui merenrantaan Marokossa. Todennäköisesti lintu on menehtynyt kevätmuutollaan. Kiitos Iitu antoisista hetkistä villin luonnon äärellä!

Luonto- ja lintutapahtumia jäsenyhdistyksille

Iitun innoittamana neuroyhdistykset ovat saaneet yhteistyökumppaneiksi BirdLife Suomen retkikummeja, jotka ovat vapaaehtoisia linturetkienvetäjiä. Retkikummit toimivat BirdLifen alueyhdistyksissä eri puolilla maata. Retkikummit ovat tuoneet päivään luontotietämyksen linnuista ja muista paikallisista eläimistä.

Lisätiedot: Neuroliiton liikunnan erikoissuunnittelijaan Riitta Samstén: riitta.samsten@neuroliitto.fi

Seuraa pesäkameran livelähetystä

Neuroliitto on ottanut suojelukseensa Lounais-Suomen ensimmäisen sääksien kamerapesän. Seuraa suorana Luonnontieteellisen keskusmuseon lounaissuomalaista sääksipesää: Lounais-Suomen sääkset | Sääksilive

Faktoja sääksestä

• Tieteellinen nimi: Pandion haliaetus
  • Pituus: 53–61 cm, Siipien kärkiväli: 140–165 cm, naaras on koirasta kookkaampi
  • Levinneisyys Suomessa: Koko Suomen alue, mutta kanta on tiheimmillään Hämeessä.
  • Ravinto: Yksinomaan kala
  • Tunnistus: Yläpuolelta tummanruskea, päälaki valkea. Alapuolelta vaikutelma vaalea, siiventaive aina tumma; siivenkärjissä ja takareunassa tummaa kirjailua.

Lisää sääksitietoa löydät Sääksisäätiön verkkosivuilta, josta nämäkin faktat on poimittu.