Neuroliiton kummisääksi Iitu

Neuroliitolla suojeluksessa satakuntalainen sääksinaaras, joka on saanut nimekseen Iitu. Kummisääksiprojektilla jäsenemme pääsevät seuraamaan linnun liikkeitä ja kuulumisia. Lisäksi Neuroliitto tarjoaa jäsenyhdistyksille tukensa luontoretkien järjestämiseksi jäsenilleen.

Sääkset ovat haukkojen heimoon kuuluvia, rauhoitettuja petolintuja, joita esiintyy koko maassa. Neuroliiton kummilintu on syntynyt ja rengastettu pesäpoikasena Janakkalassa vuonna 2014.

Satelliittiseurannasta vastaa Sääksisäätiö ja luontotapahtumiin liittyen tehdään yhteistyötä t:mi Migraattorin sekä vapaaehtoisten luontoretkiopastajien ja luontoasiantuntijoiden kanssa. Projektin tarkoituksena on lisätä pitkäaikaissairaiden ja heidän läheistensä hyvinvointia sekä edistää sääksen suojelua.

Kummisääksen selkään asennetun satelliittilähettimen avulla päästään seuraamaan nuoren linnun lentoreittejä..

Luonto- ja lintutapahtumia jäsenyhdistyksille

Iitun innoittamana neuroyhdistykset ovat saaneet yhteistyökumppaneiksi BirdLife Suomen retkikummeja, jotka ovat vapaaehtoisia linturetkienvetäjiä. Retkikummit toimivat BirdLifen alueyhdistyksissä eri puolilla maata. Vuoden 2019 aikana on retkiä toteutettu sekä keväällä että syksyllä seuraavasti:

• Etelä-Pohjanmaan neuroyhdistys 6.4. Luontotalo Käpälikkö, Seinäjoki
  • Pirkanmaan neuroyhdistys 11.6. Seitsemisen luontokeskus/esteetön Saari-Soljanen
  • Pohjois-Savon neuroyhdistys 31.8. Pilpan majalla, Kuopio
  • Pohjois-Karjalan neuroyhdistys 7.9. Luontokeskus Vekarus, Tuupovaara

Retkikummit ovat tuoneet päivään luontotietämyksen linnuista ja muista paikallisista eläimistä. Ohjelmaan on sisältynyt myös makkaranpaistoa ja nokipannukahvit. Toteutetuista tapahtumista on kerrottu Avain-lehdessä sekä yhdistysten nettisivuilla ja Facebookissa. Jos yhdistyksellänne on tarkoitus järjestää luontotapahtuma vuonna 2020, ota pian yhteyttä Neuroliiton liikunnan erikoissuunnittelijaan Riitta Samsténiin: riitta.samsten@neuroliitto.fi

Faktoja sääksestä

Tieteellinen nimi: Pandion haliaetus
Pituus: 53–61 cm,
Siipien kärkiväli: 140–165 cm, naaras on koirasta kookkaampi
Levinneisyys Suomessa: Koko Suomen alue, mutta kanta on tiheimmillään Hämeessä.
Ravinto: Yksinomaan kala
Tunnistus: Yläpuolelta tummanruskea, päälaki valkea. Alapuolelta vaikutelma vaalea, siiventaive aina tumma; siivenkärjissä ja takareunassa tummaa kirjailua.

Lisää sääksitietoa löydät Sääksisäätiön verkkosivuilta, josta nämäkin faktat on poimittu.

Iitu-sääksen lentoreitit
Iitun Facebook-sivu