Neuroliiton kummisääksi Iitu

Neuroliitto on saanut suojelukseensa satakuntalaisen sääksinaaraan, jonka nimeksi on Facebook-äänestyksellä valittu Iitu. Kummisääksiprojektin avulla jäsenemme pääsevät seuraamaan linnun liikkeitä ja kuulumisia. Lisäksi Neuroliitto tarjoaa jäsenyhdistyksille tukensa luontoretkien järjestämiseksi jäsenilleen.

Sääkset ovat haukkojen heimoon kuuluvia, rauhoitettuja petolintuja, joita esiintyy koko maassa. Neuroliiton kummilintu on syntynyt ja rengastettu pesäpoikasena Janakkalassa vuonna 2014.

Satelliittiseurannasta vastaa Sääksisäätiö ja luontotapahtumiin liittyen tehdään yhteistyötä t:mi Migraattorin sekä vapaaehtoisten luontoretkiopastajien ja luontoasiantuntijoiden kanssa. Projektin tarkoituksena on lisätä pitkäaikaissairaiden ja heidän läheistensä hyvinvointia sekä edistää sääksen suojelua.

Kummisääksen selkään asennetun satelliittilähettimen avulla päästään seuraamaan, minkälaista reittiä nuori lintu käyttää Afrikkaan matkatessaan ja minne se asettuu talvikaudeksi 2018–2019.

Luonto- ja lintutapahtumia yhdistyksille

Kummisääksen seurannan lisäksi Neuroliitto ja Migraattori tukevat jäsenyhdistyksiä luontoaiheisen ohjelman toteuttamisessa henkilöjäsenilleen. Ohjelma voi sisältää lintuesitelmän tai opastetun luontoretken. Oppaina toimivat paikalliset luonto- ja lintuharrastajat. Luontotapahtumat järjestetään syksyllä 2018 tai keväällä 2019. Yhteyshenkilönä toimii liikunnan erikoissuunnittelija: riitta.samsten@neuroliitto.fi

Faktoja sääksestä

Tieteellinen nimi: Pandion haliaetus
Pituus: 53–61 cm,
Siipien kärkiväli: 140–165 cm, naaras on koirasta kookkaampi
Levinneisyys Suomessa: Koko Suomen alue, mutta kanta on tiheimmillään Hämeessä.
Ravinto: Yksinomaan kala
Tunnistus: Yläpuolelta tummanruskea, päälaki valkea. Alapuolelta vaikutelma vaalea, siiventaive aina tumma; siivenkärjissä ja takareunassa tummaa kirjailua.

Lisää sääksitietoa löydät Sääksisäätiön verkkosivuilta, josta nämäkin faktat on poimittu.

Iitu-sääksen lentoreitit
Iitun Facebook-sivu