Neuroliiton suojeluksessa ollut satelliittisääksi Iitu on menehtynyt

4.5.2021
Neuroliiton kummisääksi Iitun kuva.

Neuroliiton suojeluksessa vuodesta 2018 olleen seitsenvuotiaan sääksinaaras Iitun uskotaan menehtyneen. Linnun kevätmuuttoa Länsi-Afrikasta Suomeen ja Satakuntaan on seurattu jännittyneinä verkon välityksellä.

Iitun satelliittilähettimen signaali katkesi loppuvuodesta 2020, mutta sitä odotettiin saapuvaksi kotipesälleen koko kevät. Lopulta Iitun satelliittilähetin huuhtoutui merenrantaan Marokossa.

– Todennäköisesti lintu on menehtynyt kevätmuutollaan. Arvelemme syyksi heikkoa ravintoa tai metsästyshauleista johtuvaa lyijymyrkytystä, kertoo linnun satelliittilähettimen heinäkuussa 2018 valjastanut turkulainen luontoharrastaja, fil. maist. Raimo Uusitalo.

– Kun seurasimme viimeisiä paikannustietoja, havaitsimme, että aallot olivat kuljettaneet lintua selkä ylöspäin kohti hiekkarantaa Casablancan eteläpuolella. Paikannin siis toimi, tosin lähettimen jännite oli koko ajan laskussa. Viimein lähetin lopetti toimintansa, ja oli varmaa, että Iitu oli menehtynyt.

Uusitalo kertoo, että Birdlife Suomen avustuksella paikalliset lintuharrastajat Marokossa etsivät Iitun lähetintä viimeisen paikannuksen tuntumasta.

Iitu oli yksi Sääksisäätiön ja Helsingin yliopiston Luonnontieteellisen keskusmuseon seuraamista linnuista. Satelliittipaikannuksen avulla saadaan yksityiskohtaista tietoa lintuyksilöiden muuttomatkoista, talvehtimisalueista, saalistusalueista ja reviirien laajuuksista sekä menehtymisistä.

Iitu on ollut Neuroliitolle ja paikallisyhdistyksille iloa tuova tuttavuus.

– Iitun kuulumisia ja muuttomatkoja seurasi Facebookissa noin 1500 fania. Iitun inspiroimana Neuroliiton jäsenyhdistykset ovat järjestäneet luontotapahtumia ja toimintaan on saatu mukaan uusia yhteistyötahoja. Esimerkiksi linturetket Birdlife Suomen oppaiden kanssa ovat olleet todella pidettyjä, kertoo Iitu-projektista Neuroliiton päässä vastannut liikunnan erikoissuunnittelija Riitta Samstén.

– Luontotapahtumat tulevat jatkumaan, se on Iitun perintö, Samstén lupaa.

Sääksien pesintä on parhaillaan käynnissä ja sitä pääsee seuraamaan livelähetyksenä pesäkameroiden kautta. Luonnontieteellisen keskusmuseon lounaissuomalaiset pesäkamerat löytyvät osoitteessa saaksilive.fi/lounaissaakset. Satelliittiseurannassa olevien sääksien liikkeisiin voi puolestaan tutustua osoitteessa luomus.fi/satelliittiseurannat.

Kiitos Iitu antoisista hetkistä villin luonnon äärellä!

Meri huokaa rantakiviin.
Veden yllä linnun lento aamuaurinkoon.
On muuton aika.