Neuroliiton joulukeräyksen tuotoilla tarkkuussuunnistetaan

10.6.2022
Joukko ihmisiä tarkkuussuunistuksen parissa keskellä luontoa.

Neuroliitto keräsi joulukeräyksellä varoja soveltavan liikunnan kurssien järjestämiseksi MS-tautia ja harvinaista neurologista sairautta sairastaville sekä heidän läheisilleen. Keräys tuotti 12.634,14 euroa, joka käytetään tarkkuussuunnistuksen lajikokeilun järjestämiseen halukkaille Neuroliiton jäsenyhdistyksille. Ilmoittautumiset mukaan lajikokeiluun kerättiin kevättalven aikana.

Kimmoke lajivalintaan tuli kesällä 2021 järjestetystä yhdistysten liikuntavastaavien koulutuspäivästä, jossa tarkkuussuunnistusta esiteltiin.

Tarkkuussuunnistuksen ajatuksena on suunnistusharrastuksen mahdollistaminen jokaiselle liikuntakykyyn katsomatta. Tärkeintä lajissa on nimensä mukaisesti tarkkuus ja aivojen käyttäminen.

Esteettömyys on oleellinen osa lajin sääntöjä. Tarkkuussuunnistuksessa saa liikkua vain sellaisilla kulkuväylillä, joissa voi liikkua pyörätuolilla. Lisäksi pyörätuolia käyttävällä on reitillä etuajo-oikeus. Rastit voivat olla kaukanakin kuljettavalta reitiltä, sillä tarkkuussuunnistuksessa rastin näkeminen riittää.

Alueelliset tarkkuussuunnistuksen lajikokeilut

Neuroliiton jäsenyhdistykset järjestävät tarkkuussuunnistuksen maksuttomia lajikokeiluja eri puolilla Suomea. Lajikokeilut järjestetään yhteistyössä Suomen Suunnistusliiton kanssa. Tapahtumat on tarkoitettu MS-tautia ja harvinaista neurologista sairautta sairastaville, mukaan voi ottaa mukaan myös läheisen tai avustajan. Tapahtumiin ilmoittaudutaan suoraan yhdistyksille elokuussa. Tarkempaa ja ajantasaista tietoa löydät yhdistysten verkko- ja Facebook-sivuilta.

Tähän mennessä varmistuneet – Ilmoittaudu yhdistyksille elokuussa

• Etelä-Pohjanmaan neuroyhdistys: Seinäjoki 11.9.2022. Yht. hlö Minna Lehto p. o44 737 7123, puheenjohtaja@neuroep.fi
  • Helsingin ja Uudenmaan neuroyhdistys: Helsinki 17.8.2022. Ilmoittaudu mukaan 8.8. mennessä (linkki avautuu Helsingin ja Uudenmaan neuroyhdistyksen verkkosivulle)
  • Kainuun neuroyhdistys: Vuokatti 4.9.2022. Yht. hlö Elina Pyykkönen p. 044 977 2360, pyykkonenelina@gmail.com
  • Keski-Suomen neuroyhdistys: Muurame 17.9.2022. Yht. hlö Tiina Raitio p. 045 318 1175, ksms.yhdistys@gmail.com
  • Lounais-Suomen neuroyhdistys: Tulossa syksyllä. Yht. hlö Tiina Pajunoja, p. 0400 782 302, tiina.pajunoja@gmail.com
  • Oulun seudun neuroyhdistys: Oulu 27.8.2022. yht. tiedot liikunta@osny.fi
  • Pohjois-Karjalan neuroyhdistys: Joensuu 3.9.2022. Yht. hlö Arja Pappinen, p. 050 372 2340, apappinen@gmail.com
  • Satakunnan neuroyhdistys. Tulossa syksyllä. Yht. hlö Erja Simonen.

Lajikokeilut jatkuvat vuonna 2023, joten lisää paikkakuntia ja yhdistyksiä tulossa mukaan!

Lisätiedot

Neuroliiton liikunnan erikoissuunnittelija Riitta Samstén p. 0400 828 536, riitta.samsten@neuroliitto.fi

Artikkelin kuva: Milla Granlund