Tarkkuussuunnistuksen alueelliset lajikokeilut – Tule mukaan

9.8.2022
Joukko ihmisiä tarkkuussuunistuksen parissa keskellä luontoa.

Uutista päivitetty 7.9.2022. Artikkelin kuva: Milla Granlund

Tarkkuussuunnistuksen ajatuksena on suunnistusharrastuksen mahdollistaminen jokaiselle liikuntakykyyn katsomatta. Tärkeintä lajissa on nimensä mukaisesti tarkkuus ja aivojen käyttäminen.

Esteettömyys on oleellinen osa lajin sääntöjä. Tarkkuussuunnistuksessa saa liikkua vain sellaisilla kulkuväylillä, joissa voi liikkua pyörätuolilla. Lisäksi pyörätuolia käyttävällä on reitillä etuajo-oikeus. Rastit voivat olla kaukanakin kuljettavalta reitiltä, sillä tarkkuussuunnistuksessa rastin näkeminen riittää.

Alueelliset tarkkuussuunnistuksen lajikokeilut sairastaville ja läheisille

Neuroliiton jäsenyhdistykset järjestävät tarkkuussuunnistuksen maksuttomia lajikokeiluja eri puolilla Suomea. Lajikokeilut järjestetään yhteistyössä Suomen Suunnistusliiton kanssa. Tapahtumat on tarkoitettu MS-tautia ja harvinaista neurologista sairautta sairastaville, mukaan voi ottaa mukaan myös läheisen tai avustajan.

Tapahtumiin ilmoittaudutaan suoraan yhdistyksille. Pyrimme päivittämään yhdistysten tapahtumatietoja tälle sivulle, mutta tarkimmat ja ajantasaisimmat tapahtuma- sekä ilmoittautumistiedot löydät kuitenkin jokaisen yhdistyksen omalta verkko- tai Facebook-sivulta.

Tähän mennessä varmistuneet lajikokeilupäivät – Ilmoittaudu yhdistyksille

• Etelä-Pohjanmaan neuroyhdistys: Seinäjoki 11.9.2022, Palvelutalo Pihapihlajan esteetön ympäristö. Ilmoittaudu mukaan 5.9. mennessä neurovarapj@gmail.com tai p. 050 557 4495
  • Lounais-Suomen neuroyhdistys: Turun Ruissalo 1.10.2022. Ilmoittaudu mukaan 23.9. mennessä minna.harma@neurolo.fi tai p. 0400 174 402
  • Satakunnan neuroyhdistys. Isometsän alue 18.9.2022. Ilmoittaudu mukaan 12.9. mennessä erjasimonen1@gmail.com tai p. 045 180 6688
  • SIIRRETTY VUODELLE 2023: Keski-Suomen neuroyhdistys: Muurame

Menneet kokeilupäivät

• Helsingin ja Uudenmaan neuroyhdistys: Helsinki 17.8.2022
  • Kainuun neuroyhdistys: Vuokatti 4.9.2022
  • Oulun seudun neuroyhdistys: Oulu 27.8.2022
  • Pohjois-Karjalan neuroyhdistys: Joensuu 3.9.2022

Lajikokeilut jatkuvat vuonna 2023, joten lisää paikkakuntia ja yhdistyksiä tulossa mukaan!

Lajikokeilut toteutetaan keräysvaroin ja Siviksen tuella

Neuroliitto keräsi joulukeräyksellä varoja soveltavan liikunnan kurssien järjestämiseksi MS-tautia ja harvinaista neurologista sairautta sairastaville sekä heidän läheisilleen. Keräys tuotti 12.634,14 euroa, joka käytetään tarkkuussuunnistuksen lajikokeilun järjestämiseen halukkaille Neuroliiton jäsenyhdistyksille. Ilmoittautumiset mukaan lajikokeiluun kerättiin kevättalven aikana. Kokeiluja on tukemassa myös Opintokeskus Sivis.

Lisätiedot

Neuroliiton liikunnan erikoissuunnittelija Riitta Samstén p. 0400 828 536, riitta.samsten@neuroliitto.fi