MS-tautia sairastavan tukiverkko toimii poikkeusaikanakin – Maailman MS-päivää vietetään tällä viikolla

26.5.2020

Koronaepidemia on lisännyt pitkäaikaissairaiden tuen tarvetta. Poikkeustilanne on nostanut esiin uudenlaisia haasteita työelämässä, pitkäaikaissairaiden terveydenhuollossa ja sosiaalisissa suhteissa näkyvät yhteydenottojen määrän kasvuna Neuroliiton tukipalveluissa. Epidemian myötä tulleet rajoitteet ovat edellyttäneet uusien toimintamallien omaksumista kolmannella sektorilla, jotta tuen tarpeeseen on pystytty nopeasti vastaamaan. Myös Maailman MS-päivän tapahtumat siirtyivät kokonaan verkkoon.

75 % MS-tautia sairastavista on huolissaan omasta terveydestään koronavirusepidemian vuoksi, ilmenee Neuroliiton jäsenilleen toukokuussa tekemästä kyselystä. Kysymyksiä herättää muun muassa MS-tautiin käytettävä lääkitys ja sen mahdollinen vaikutus sairastumisalttiuteen.

Kyselyyn vastanneilla vertaistuen ja tiedon tarve on poikkeustilanteessa kasvanut. Kolmannes kokee itsensä yksinäisemmäksi ja stressaantuneemmaksi kuin ennen epidemiaa. Se näkyy myös Neuroliiton neuvonta- ja tukipalveluissa lisääntyneinä yhteydenottoina. Tukea tarvitaan arjen kysymyksiin: onko työssä käyminen turvallista ja voinko jatkaa fysioterapiaani? Entä miten käy vammaispalvelun kuljetuksille tai henkilökohtaisen avustajan palveluille?

Palvelut tuotu lennosta korona-aikaan

Neuroliitto on vastannut kasvavaan tuen tarpeeseen lisäämällä uusia, vuorovaikutteisen tuen muotoja, kuten chat-palvelut, sosiaalisen median keskusteluryhmät ja etäkahvilat sekä verkkoluennot. Myös sopeutumisvalmennuskursseja on viety verkkoon, kun kohtaaminen kasvokkain ei ole ollut mahdollista.

− Uusia palveluita on otettu käyttöön vauhdilla. Neuroliitossa, kuten varmasti monissa järjestöissä, koronaepidemia on johtanut digitaalisten palvelujen määrän nopeaan kasvattamiseen, Neuroliiton toimitusjohtaja Helena Ylikylä-Leiva kertoo.

Uudet palvelumuodot on otettu hyvin vastaan. Esimerkiksi etäsopeutumisvalmennuksiin on perustettu lisäryhmiä suuren kysynnän vuoksi.

– Kenenkään ei pidä jäädä yksin sairautensa kanssa. On varsin todennäköistä, että nämä monipuolistuneet ja entistä saavutettavammat tuen muodot pysyvät valikoimassamme myös poikkeusajan jälkeen, Helena Ylikylä-Leiva sanoo.

Maailman MS-päivä siirtyy verkkoon

Tuen tärkeyttä pitkäaikaissairaille nostetaan esiin myös tämän vuoden Maailman MS-päivän kampanjassa toukokuun viimeisellä viikolla. Kampanjan teema on ”Tarvitsemme toisiamme”. Maailman MS-päivä on 30. toukokuuta, mutta tapahtumia on verkossa koko viikon 22 ajan:

• Tiistaina 26.5. psykologi Jan-Henry Stenbergin verkkoluento Miten pärjään sairauden kanssa. Luento striimataan Neuroliiton YouTube-kanavalla. Luentoa seuraavat vertaistukijoiden livechat ja puhelinpäivystys.
  • Keskiviikkona 27.5. Neuroliiton työelämäasiantuntija Marju Teinikiven Pärjätään töissä -verkkokeskustelussa tarjotaan neuvoja työelämän kysymyksiin.
  • Torstaina 28.5. Neuroneuvonnan asiantuntijoiden livechatissa keskustellaan muun muassa sosiaaliturvasta.
  • MS-päivän alueellisia etätreffejä järjestetään pitkin viikkoa eri puolilla Suomea asuville MS-tautia sairastaville. Treffeillä kerrotaan lähialueen toiminnasta ja saatavilla olevasta tuesta.

Kaikki tiedot löytyvät kampanjasivulta neuroliitto.fi/mmsp. Sosiaalisessa mediassa kampanjaa voi seurata tunnisteilla #TarvitsemmeToisiamme ja #MaailmanMSpäivä. Kampanjaa tukevat Biogen, Merck, Novartis, Roche ja Sanofi.

Toimitusjohtaja Helena Ylikylä-Leiva
helena.ylikyla-leiva@neuroliitto.fi

Viestintäpäällikkö Mari Vilska
mari.vilska@neuroliitto.fi