Mitokondriotautien tietoisuusviikkoa vietetään 19.–25.9. – Light Up for Mito

17.9.2021

Tänä vuonna Mitokondriotautien viikkoa (World Mitochondrial Disease Week) vietetään 19.–25.9. Mitokondriotaudit tunnetaan huonosti. Moni sairastunut on sen takia ilman diagnoosia, apua ja tukea.

Mitä ovat mitokondriotaudit?

Mitokondriotaudit ovat epäyhtenäinen ryhmä erilaisia harvinaisia sairauksia, joihin liittyy häiriö solun energiatuotantojärjestelmässä. Taudinkulku on vaihteleva ja riippuu taustalla olevasta geenivirheestä. Mitokondriotaudit ovat usein eteneviä. Hoito on ennaltaehkäisevää, oireita lievittävää ja tukevaa. Mitokondriotauti voi ilmetä missä iässä tahansa. Lue Mitokondriosairauksista Neuroliiton diagnoosisivuilta.

Millaisia oireita ja haasteita lapsen mitokondriosairaus voi tuoda elämään? Mistä vanhempi itse saa voimaa ja miten ovat sopeutuneet sairauteen? Katso video Vanhemman tarina – Mitokondriosairaus lapsella.

Light Up For Mito -valaisutapahtuma 25.–26.9.2021

Eri puolella maailmaa ja Suomea valaistaan 25.–26.9. yli 100 rakennusta ja ympäristökohdetta vihreäksi. Light Up For Mito -valaisukampanjan tarkoituksena on edistää tietoisuutta mitokondriotaudeista ja näyttää tukea sairastaville. Suomi on ollut mukana tapahtumassa jo vuodesta 2017. Tänä vuonna Suomessa valaistaan lähes 40 kohdetta vihreiksi. Valaisukohteina on maamerkkejä, patsaita ja kiinteistöjä. Myös Maskun neurokeskus, jossa sijaitsevat Neuroliiton keskustoimisto ja Maskun neurologinen kuntoutuskeskus, on mukana valaisutempauksessa.

• Katso kuvasatoa sosiaalisessa mediassa aihetunnisteilla #lightupformitofinland ja #lightupformito.

Mitokondrioyhdistys sairastavien ja läheisten tukena

Mitokondrioyhdistys ry on Neuroliiton jäsenyhdistys ja valtakunnallinen potilasyhdistys, joka tukee sairastuneita sekä tekee työtä tietoisuuden levittämiseksi. Yhdistyksen löydät Facebookista ja Instagramista @mitofin. Yhdistyksen verkkosivut löydät osoitteesta: mitokondrioyhdistys.neuroliitto.fi.

Mitokondrioyhdistyksen jäsenenä saat myös Neuroliiton jäsenedut itsellesi. Tutustu jäsenlajeihin ja liity yhdistyksen jäseneksi.