Pienikin kunta voi hankkia luontoliikunnan toimintavälineitä yhteiskäyttöön

9.6.2020
Nokkapyörä on 16-tuumainen kolmaspyörä, joka kiinnitetään manuaalipyörätuolin eteen.

Pyörätuolia tai rollaattoria käyttävä henkilö omistaa harvoin välineen, jolla pääsee keskelle metsää. Ihannetilanteessa kunta tarjoaa asukkailleen mahdollisuuden lainata välineitä koulun liikuntatunnille tai metsäretkelle. Tämä on mahdollista tällä hetkellä Turussa ja Oulussa. Kristiinankaupunkilaisten käyttöön on tulossa maastopyörätuoli.

– Säästimme Kristiinankaupungin liikuntabudjetista, jotta voisimme ostaa kuntalaisille maastopyörätuoli Hippocampen. Asukkaat pääsevät lainaamaan pyörää, kun koronatilanne on rauhoittunut, kertoo Kristiinankaupungin liikuntavastaava Anders Wahlberg.

Pienessäkin kunnassa välinehankinta on mahdollista toteuttaa eri sektoreiden välisellä yhteistyöllä. Yhteishankintaan voivat osallistua opetuksen, soten, kulttuurin ja vapaa-ajan toimialat. Kunnat voivat hakea hankintaa varten paikallista kehittämisavustusta aluehallintovirastosta, ja välinelainauksen voi toteuttaa esimerkiksi kirjasto- tai uimahallikortilla.

Välinehankinta lisää yhdenvertaisuutta

– Kunnilla on tärkeä rooli yhdenvertaisuuden edistämisessä. Erityisesti koronakeväänä luonnosta on tullut tärkeä monelle meistä, mutta osa meistä tarvitsee välineen päästäkseen nauttimaan luonnosta. Kunta voi tässä tulla vastaan välinehankinnalla, toteaa hankekoordinaattori Lotta Nylund Soveltava liikunta SoveLista.

Nylundin mukaan välineiden tuominen liikuntatunnille tai metsäpolulle toimii myös asennekasvatuksena. Niiden näkeminen lisää ymmärrystä välineen käyttäjän arjesta.

– Kunnat saattavat olla epävarmoja siitä, mitä välineitä heidän kannattaa hankkia edistämään yhdenvertaista luontoliikuntaa. Siksi kokosimme kunnille vinkkejä välineistä, joiden käytöstä on hyviä kokemuksia ja joiden tiedämme soveltuvan hyvin yhteiskäyttöön kunnissa, sanoo Nylund.

Kunnat voivat maksutta kokeilla luontoliikunnan toimintavälineitä syksyllä

Kemiönsaari, Kristiinankaupunki, Kruunupyy, Närpiö, Parainen ja Siuntio, jotka ovat mukana SoveLi ja Folkhälsanin Soveltavaa liikuntaa kaksikielisin kuntiin -hankkeessa, saavat kokeilla luontoliikunnan toimintavälineitä maksutta syksyllä 2020. Kokeilun tarkoitus on innostaa kuntia hankkimaan välineitä kuntalaisten yhteiskäyttöön.

Tulevan syksyn toimintavälineiden kokeilun hankekunnissa mahdollistavat Kehitysvammaisten tukiliitto ry/Malike ja Soveltava liikunnan apuvälinetoiminta SOLIA.

Lisätietoja välineistä ja niiden hankinnasta kuntiin

Lisätietoa suomeksi: Susanna Tero, Kehitysvammaisten tukiliitto ry/Malike p. 050 556 1273, susanna.tero@tukiliitto.fi
Lisätietoa ruotsiksi: Lotta Nylund, Soveltava liikunta SoveLi ry, p. 050 516 6093, lotta.nylund@soveli.fi
Lisätietoa Kristiinankaupungin välinehankinnasta: Liikuntavastaava Anders Wahlberg, p. 040 524 4418, anders.wahlberg@krs.fi