Kulttuuriapurahan saajat 2019 on valittu

11.4.2019

Taidekuva
Kulttuuriapurahaa voivat hakea Neuroliiton jäsenyhdistysten potilasjäsenet. Kulttuuriapuraha on kohdennettu taiteeseen tai muuhun kulttuuritekoon, jonka aihepiiri liittyy läheisesti vammaisuuden tai pitkäaikaissairauden kokemukseen tai jolla on erityistä merkitystä vammaisille ja pitkäaikaissairaille ihmisille.

Kulttuuriapurahan vuonna 2019 saavat Aino Erälaakso, Kimmo Mäkiranta ja Saija Sipeläinen. Hakemuksia saapui yhteensä 10. Jaettu summa oli yhteensä 2500 €.

Aino Erälaakso, Pirkanmaan neuroyhdistys

Ainolle tukea myönnettiin julkaistun runokirjan mainontaan ja jakeluun sekä seuraavan runokirjan ja romaanin kirjoittamiseen. Julkaistu runokirja kertoo kivun kokemisesta ja selviämisestä.

Kimmo Mäkiranta, Helsingin ja Uudenmaan neuroyhdistys

Kimmolle tukea myönnettiin kuvausmatkan järjestämiseen ja valokuvanäyttelyyn tulevien kuvien tekemiseen. Ensimmäinen näyttely on kesäkuussa Kurussa, Ylöjärvellä.

Saija Sipeläinen, Helsingin ja Uudenmaan neuroyhdistys

Saijalle myönnettiin apurahaa 2–3 yksilöllisen, korumaisen apuvälineen valmistamiseen prototyypistä valmiiseen tuotteeseen lopputyön osana. Lopputyössään Saija käsittelee pieniä apuvälineitä ja -tukia, niiden käyttöä, yksilöllisyyttä ja korumaista ulkonäköä. Saija tarkastelee sitä, tulisiko apuvälinettä käytettyä enemmän, jos apuväline olisi yksilöllisesti muotoiltu.

Neuroliiton kulttuuriapuraha myönnetään taiteesta tai kulttuuriteosta hakijalle vuonna 2019 aiheutuviin kustannuksiin. Tuen jakamisesta päättää liittohallitus. Tuen saajille on ilmoitettu henkilökohtaisesti.