Päivittyvä tiedote: Koronavirukselta suojautuminen on riskiryhmille tärkeää – muista hyvä käsihygienia

13.3.2020

Pese kätesi huolellisesti saippualla. (Tätä tiedotetta päivitetään tarpeen mukaan. Viimeksi päivitetty 3.4.2020)

Koronaviruksen covid-19 aiheuttama tartuntaepidemia herättää huolta Neuroliiton jäsenkunnassa. Keräämme tälle sivulle oleellista tietoa koronaviruksesta, sen vaikutuksista sairastaviin sekä Neuroliiton toimintaan.

Lääkitys ja koronavirusRiskiryhmien työssäkäyntiNeuroliiton tapahtumatKela-kuntoutusAvokuntoutuskurssitNeuvontapalvelutLisätiedot

Neuroliitto kehottaa MS-tautia tai harvinaista neurologista sairautta sairastavia ja heidän läheisiään erityiseen huolellisuuteen infektioiden ehkäisyssä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeiden mukaan. Paras keino suojautua infektioilta on huolellinen käsihygienia.

– Tällä hetkellä ei ole todisteita, että MS-tauti olisi koronaviruksen aiheuttaman taudin voimakkuuden osalta erityinen riskiryhmä etenkään, jos henkilö on nuori ja peruskunto on hyvä. Jos sairauteen liittyy vaikea liikuntahaitta, viruksen aiheuttama rasite saattaa kuitenkin olla huomattava. Heidän kannattaa välttää mahdollisten taudinkantajien kohtaamista. Sekä MS-tautia sairastaville että harvinaista neurologista sairautta sairastaville on tärkeää tehostettu käsihygienia ja sellaisten tilanteiden välttäminen, joissa kokoontuu paljon ihmisiä, Neuroliiton ylilääkäri Juhani Ruutiainen sanoo.

THL seuraa tilannetta Euroopan tautivirasto ECDC:n ja Maailman terveysjärjestön WHO:n kanssa ja päivittää verkkosivulleen tuoreimmat tiedot taudin esiintymisestä sekä ohjeistaa tartuntojen torjumiseksi.

Lääkitys ja koronavirus: Hoitava taho neuvoo sairauteen ja sen hoitoon liittyvissä asioissa

Neuroliittoon on tullut useita kyselyjä koskien MS-taudin lääkitystä ja koronavirusta. Isossa-Britanniassa paikallinen MS-liitto on julkaissut verkkosivuillaan neurologien tekemän lausunnon MS-taudista ja koronaviruksesta, jossa käsitellään myös erilaisia lääkkeitä.

Suomessa ainakin Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri on ohjeistanut erikoissairaanhoidon neurologian toimialueen potilaitaan koronavirusepidemialta suojautumisessa sekä arvioinut MS-tautiin ja muihin immuunivälitteisiin neurologisiin sairauksiin käytettävien lääkkeiden mahdollisista riskeistä koronavirusepidemian aikana. Esimerkiksi voimakkaimpien käytettävissä olevien uusien lääkehoitojen aloittamista epidemian aikana saatetaan välttää tai viivästyttää.

– Kaikki MS-taudin kulkuun vaikuttavat lääkehoidot vaikuttavat immunologiseen puolustusjärjestelmään. Osa niistä saattaa heikentää puolustautumiskykyä esimerkiksi viruksia vastaan, mutta yleensä vain vähäisesti. Hoitoa ei pidä omatoimisesti keskeyttää: joidenkin lääkevalmisteiden kohdalla lopettaminen voi johtaa lääkityksellä hallitun MS-taudin käynnistymiseen uudelleen. Omaan lääkehoitoon liittyvistä asioista voi aina keskustella hoitavan tahon kanssa, Juhani Ruutiainen muistuttaa.

– Etenkin sellaisten MS-tautia sairastavien, jotka käyttävät harvakseltaan esimerkiksi kerran tai kaksi kertaa vuodessa annosteltavia voimakkaita MS-lääkkeitä, kannattaa kääntyä herkästi hoitavan neurologin tai oman MS-hoitajan puoleen, jos sairastuu ylähengitystietaudin oireisiin.

Riskiryhmien työssäkäynti

Kysymyksissä, jotka koskevat riskiryhmien poisjäämistä epidemian vuoksi esimerkiksi työstään, tulee kääntyä hoitavan tahon sekä oman työnantajan puoleen.

Tapahtumia peruttu, seuraa tiedotustamme

Neuroliiton järjestämät lähiviikkojen tapahtumat on toistaiseksi peruttu.  Tilanteella voi olla vaikutusta myös myöhemmin keväällä suunniteltuihin tapahtumiin. Koska suositukset voivat muuttua nopeastikin, pyydämme seuraamaan Neuroliiton tapahtumakalenteria, jossa ilmoitetaan tapahtumien mahdollisista perumisista.

Mikäli jokin tapahtuma peruutetaan, ilmoittautuneihin ollaan yhteydessä henkilökohtaisesti joko puhelimitse tai sähköpostilla.

Kasvokkain tapahtuva Kela-kuntoutus keskeytyy osittain 31.5.2020 saakka

Kela on tarkentanut jälleen linjaustaan läsnäkuntoutuksen toteuttamisesta koronavirusepidemian aikana. Uuden linjauksen mukaan (annettu 24.3.2020) Kela suosittaa kasvokkain tapahtuvan kuntoutuksen keskeyttämistä ja kuntoutuksen toteuttamista etäkuntoutuksena, jos se on mahdollista. Suositus on voimassa toukokuun loppuun (31.5.) saakka, ellei toisin ilmoiteta.

Maskun neurologisessa kuntoutuskeskuksessa Kelan laitoskuntoutus on toistaiseksi keskeytetty. Kevään Kela-kuntoutujiin on oltu yhteydessä, ja ilmoitettu kuntoutusjakson siirtymisestä myöhemmin selviävään ajankohtaan vuonna 2020. Maskun neurologisella kuntoutuskeskuksella on sopimukset myös välittömästi sairaalahoitoa seuraavasta laitoskuntoutuksesta. Sen jatkumisesta on sovittu ostajatahon kanssa.

Kela suosittaa 24.3. antamassaan linjauksessa, että vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen yksilöterapiat järjestetään etäkuntoutuksena, jos etäkuntoutus sopii asiakkaalle ja terapeutille. Kuntoutujan ja terapeutin yhteisellä suostumuksella avoterapia kasvokkain on kuitenkin mahdollista.

Avokuntoutuksen sopeutumisvalmennuskurssit siirretään tai pidetään etänä

Neuroliiton kaikki avokuntoutuksen sopeutumisvalmennuskurssit, jotka oli suunniteltu alkavaksi 31.5. mennessä, pystytään pääasiassa joko siirtämään myöhempään ajankohtaan tai järjestämään etäyhteyksien avulla. Kuntoutussuunnittelijat ovat yhteydessä kursseille valittuihin.

Neuvontapalvelut auttavat

Neuroliiton neuvontapalvelut toimivat myös poikkeusoloissa. Neuvontaa saa mm. työelämä-, harnes-, laki- ja liikunta-asioihin liittyen sekä sosiaalitukia ja -palveluita koskevissa kysymyksissä. Neuvontaa annetaan myös jäsenyhdistyksille yhdistystoimintaan liittyvissä kysymyksissä. Yhteystiedot ja mahdolliset muutokset neuvonta-ajoissa löytyvät täältä.

Lisätietoa THL:n sivuilta

Lisätietoa sairaanhoitopiireistä