Kognitiiviset oireet työelämässä – Uusi opas nyt verkkokaupassa

17.9.2021

Kognitiiviset eli ajattelun ja tiedonkäsittelyn ongelmat ovat näkymättömiä ja usein ulkopuolisen vaikea ymmärtää. Oireita saatetaan sekä vähätellä että liioitella. Työntekijä itse saattaa epäillä työkykyään huomatessaan muutoksia. Työkaverit ja esimies saattavat pelästyä virheiden lisääntymistä. Kognitiivista suoriutumista voidaan kuitenkin tukea monin keinoin. Usein tarvitaan muutoksia sekä työntekijän omiin että työpaikan työtapoihin ja käytäntöihin. Nämä muutokset ovat tarpeen sairastuneen työkyvyn ylläpitämiseksi. Ne vaikuttavat usein positiivisesti koko työyhteisön jaksamiseen.

Opas on tarkoitettu sairastuneille itselleen, mutta sen vinkeistä voi olla hyötyä myös sellaisille henkilöille, joilla ei ole mitään neurologista sairautta. Erityisesti oppaasta on apua työkyvyn tukemisen ja työllistämisen ammattilaisille, työhönvalmentajille ja työkykykoordinaattoreille, jotka työssään kohtaavat asiakkaita, joilla on kognitiivisia oireita.

Opas syntyi Neuroneuvomo-hankkeen tuotoksena

Neuroliitto, Parkinsonliitto ja Aivovammaliitto toteuttivat yhteisen Neuroneuvomo-hankkeen vuosina 2017–2021. Hankkeen keskeisin tehtävä oli kehittää työelämävalmennusta henkilöille, joilla on sairaudesta tai vammasta johtuvia kognitiivisia oireita. Hankkeen valmennuksessa oli yli 50 henkilöä. Tämä opas syntyi Neuroneuvomo-hankkeen tuotoksena.

Työelämän kognitiiviset haasteet esillä myös webinaarissa 20.10.

Neuroneuvomo-hankkeen loppuwebinaari järjestetään keskiviikkona 20.10.2021 klo 9.00–12.00. Webinaari on tarkoitettu sairastaville ja vammautuneille, jotka kärsivät kognitiivisista häiriöistä. Lisäksi se on tarkoitettu työnantajille sekä työkyvyn tuen ja työllistämisen ammattilaisille, jotka työskentelevät esim. työterveydessä, TE-toimistossa tai toimivat työhönvalmentajina, työkykykoordinaattoreina ja -ohjaajina.