Kelan ajanvaraus verkossa uudistuu 20.9. alkaen – jatkossa asiakkaan täytyy tunnistautua

20.8.2021
Kategoriat: Uutinen

Kela uudistaa syyskuussa verkkopalvelun, jossa asiakas voi varata ajan Kelaan. Uusi palvelu on selkeä, helppokäyttöinen ja mukautuu mobiililaitteisiin. Tietoturvan varmistamiseksi asiakkaan pitää tunnistautua, ennen kuin hän voi varata ajan.

Kela ottaa käyttöön uuden ajanvarausjärjestelmän vaiheittain 20. syyskuuta alkaen. Uusi palvelu on selkeä ja helppokäyttöinen, ja se mukautuu mobiililaitteisiin. Se on myös saavutettava, eli sitä voi käyttää erilaisilla apuvälineillä, kuten ruudunlukuohjelmilla.

Uusi palvelu helpottaa myös varausten seurantaa ja hallintaa. Asiakas voi milloin tahansa kirjautua palveluun, jos hän haluaa tarkistaa varaamansa ajan tai siihen liittyviä tietoja. Varattu aika on myös helppo muuttaa tai peruuttaa.

Uuteen palveluun täytyy tunnistautua

Tietoturvan varmistamiseksi asiakkaan pitää tunnistautua, ennen kuin hän voi varata ajan uudessa järjestelmässä. Tunnistautuminen onnistuu verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

Toinen henkilö voi varata ajan täysi-ikäisen asiakkaan puolesta, jos asiakas on antanut hänelle valtuuden Suomi.fi-palvelussa. Tavallisella valtakirjalla ajanvaraus ei onnistu toisen puolesta verkossa. Alaikäisen lapsen huoltaja voi varata ajan lapselleen ilman erillistä valtuutusta Suomi.fissä.

Uusi järjestelmä otetaan käyttöön 20.9. alkaen

Uusi järjestelmä otetaan käyttöön vaiheittain 20.9. alkaen, jolloin nykyisen järjestelmän käyttö päättyy. Jos asiakas on varannut ajan ennen 20.9., ajan tarkistaminen ja peruuttaminen onnistuvat puhelimitse.

Lue lisää aiheesta Kelan verkkouutisesta.