Juha-Pekka Erälinna on Neuroliiton liittohallituksen uusi puheenjohtaja

25.11.2020

Neuroliiton liittovaltuusto kokoontui 24.11. valitsemaan uutta liittohallitusta kaudelle 2021–23. Epidemiatilanteesta johtuen kokous järjestettiin etäjärjestelyin.

Liittohallituksen uudeksi puheenjohtajaksi valittiin yksimielisesti neurologian ja neuroimmunologian dosentti Juha-Pekka Erälinna. Hän on toiminut kuluvalla kaudella liittohallituksen neurologijäsenenä.

– Juha-Pekka Erälinnalla on vahva tuntemus Neuroliiton edustamasta potilasryhmästä pitkältä ajalta. Hän tuntee läheisesti myös yhdistystoimintamme toimittuaan Lounais-Suomen neuroyhdistyksen hallituksessa. Lisäksi Erälinnalla on vahva liiketoimintatausta sekä koulutuksen että käytännön työelämän kautta, kertoo liittovaltuuston puheenjohtaja ja esitystä valmistelleen vaalityöryhmän puheenjohtajana toiminut Paula Helin.

Liittohallituksen varapuheenjohtajaksi valittiin niin ikään yksimielisesti sairaanhoitaja (YAMK) Pauliina Alppi. Hän on Pirkanmaan neuroyhdistyksen pitkäaikainen aktiivi ja toiminut yhdistyksen puheenjohtajana vuodesta 2018.

Liittohallitukseen oli erovuoroisten jäsenten tilalle ehdolla kahdeksan henkilöä. Valtuuston kokouksessa ei tullut esiin uusia ehdokkaita. Valituiksi tulivat kolme äänestyksessä eniten ääniä saanutta ehdokasta. Liittohallituksen varsinaisiksi jäseniksi erovuoroisten tilalle valittiin näin Riikka Kilpi Lounais-Suomen neuroyhdistyksestä, Petri Aaltio Helsingin ja Uudenmaan neuroyhdistyksestä sekä Sari Hyvärinen Pohjois-Savon neuroyhdistyksestä. Sekä Kilpi että Hyvärinen ovat uusia jäseniä hallituksessa.

Liittohallituksen neurologijäseneksi valittiin neurologian dosentti Marja-Liisa Sumelahti. Hänen varajäsenenään toimii neurologian dosentti Juhani Wikström.

Varajäsenistä ei tullut kokoukseen lisää ehdotuksia. Hallituksen varajäseniksi valittiin ehdolla olleen kahdeksan henkilön joukosta seuraavaksi eniten ääniä saaneet. Liittohallituksen varajäsenet tulevalle kaudelle ovat Jan Huopainen Helsingin ja Uudenmaan neuroyhdistyksestä, Pia Norrbygård Keski-Pohjanmaan neuroyhdistyksestä sekä Jukka Heiskanen Vaasanseudun neuroyhdistyksestä.

Uuden liittohallituksen toimikausi alkaa 1.1.2021 ja kestää kolme vuotta. Hallituksen jäsenet ovat:

Petri Aaltio, Klaukkala
Timo Forss, Seinäjoki